Laatste nieuws

In Nederland ontworpen én gebouwd

Man & Machine / 8 januari 2021

Een in Nederland ontworpen én gebouwde auto; Thijs Dijkstra heeft in vijf jaar tijd zijn Volvo 480 ES opgeknapt en waar nodig verbeterd.

“Toen Octane Magazine mij vroeg om meer over mijn auto te vertellen, leek het mij interessant om ook John de Vries aan het woord te laten, de man die het uiteindelijke ontwerp van de 480 ES voor zijn rekening heeft genomen, in een team onder leiding van Rob Koch. Zijn ontwerp werd verkozen boven de voorstellen van Bertone, Coggiola en Volvo’s eigen designafdeling. John heeft me verteld wat de reactie in Zweden was toen zijn 1:1 model na transport vanuit Helmond in Göteborg werd uitgeladen. De grote designbaas van Volvo zei: ‘dit kan NIET uit Holland komen!’.

De vormgeving van het shooting-break model was geïnspireerd door de Volvo 1800ES en John typeert het ontwerp als een ‘Sporty Freetime Vehicle’. De Volvo 480 ES is door een Nederlander ontworpen en tevens gefabriceerd in Nederland en dat zijn feiten waar ik trots op ben als ik in de mijne rijd.”

“John heeft me verteld dat er zaken zijn die vanwege technische eisen, kostprijs en tijdnood niet op de auto terecht zijn gekomen zoals een snelheidsafhankelijke, intrekbare spoiler onder de voorbumper wat de voorloper van ‘actieve aerodynamica’ geweest zou zijn. Ook een glazen panoramadak, richtingaanwijzers in de achteruitkijkspiegels, vijf wielbouten voor de vijfspakige wielen en een beter koplamp-opklapsysteem hebben het eindontwerp niet gehaald. laatstgenoemde punt was een wettelijke eis voor de Amerikaanse uitvoering. Het kantelmechanisme dat hij in zijn hoofd had, kon niet doorgaan omdat de accu van de nooit geproduceerde dieselvariant in de weg zou zitten. Bumpers in kleur van de carrosserie en een two-tone kleurenstelling zijn uiteindelijk wél in het ontwerp opgenomen.”

De Volvo 480 werd in Born geproduceerd van 1986 tot en met 1995. Er zijn in die jaren ongeveer 80.000 auto’s vervaardigd. De 480 is ontworpen voor de Amerikaanse markt, met ‘impact’ bumpers en zijlichten, maar is nooit op de Amerikaanse markt geleverd. Een ongunstige wisselkoers, een ontwerp dat niet op waardering van de Amerikaanse autokoper hoefde te rekenen en de tegenvallende bouwkwaliteit waren de hoofdredenen om de oversteek niet te wagen. In Nederland staan er nu nog zo’n 852 stuks op kenteken en dat maakt het een zeldzame verschijning.

“De 480 is geleverd met keuze tussen drie aandrijvingen: een 1,7-liter, een 1,7-liter turbo en een 2.0-liter viercilinder. Mijn 2.0 heeft een vermogen van 109 pk maar doet met zijn prestaties nauwelijks onder voor de turbo-variant met 120 pk. De auto weegt 996 kilogram en heeft rondom schijfremmen en het is een leuke en sportieve auto. Het is duidelijk een Volvo die het imago van het merk een sportieve, moderne ‘boost’ moest geven. Achterin heeft hij twee losse kuipstoeltjes, in plaats van een volwaardige achterbank.”

“Toen ik zeven jaar oud was, kocht mijn vader een rode Volvo 480 Turbo die door de Volvo afdeling ‘Tourist & Diplomat Sales’ geleverd was in Monaco.  Mijn vader vloog er heen en heeft de auto zelf teruggereden. De auto maakte bij aankomst grote indruk: opklapkoplampen, Ferrari-rood, futuristisch design, elektronische boordcomputer, turbo-druk meter én een dashboard dat mij aan een F-16 deed denken. Het was duidelijk, mijn eerste auto zou een Volvo 480 worden. Na het behalen van mijn rijbewijs ging ik op zoek en vond een 480 ES van het laatste bouwjaar in de kleur ‘Dark Grey Metallic 323’. Met leuke opties zoals cruise control, airconditioning en het zeldzame ‘Palm Beach’ MOMO-sportstuur. De auto was eigendom van de dochter van Volvo dealer Dick Mühl.”

“In de afgelopen vijf jaar heb ik de auto aangepakt. Het was mijn doel om hem zogenaamd OEM+ op te knappen. Dat wil zeggen: origineel met originele accessoires, maar waar nodig met ruimte voor een smaakvolle verbetering. Als verbeteringen heb ik een veerpootbrug gemonteerd, de uitlaat vervangen door een cat-back 2,25” RVS uitlaat en heb ik er 40/40mm verlagingsveren van Intrax met Koni-dempers op gezet. In 2017 heb ik de auto roestvrij gemaakt door er nieuwe wielkastranden in te laten lassen. Tevens is er achter een nieuwe stalen ‘binnenbumperbalk’ geplaatst; een bekende zwakke plek  van de 480. In 2019 is het gehele onderstel vernieuwd, gemakkelijker is om te zeggen wat niét is vernieuwd: de remklauwen aan de voorzijde en de remslangen en -leidingen. We hebben ook een verstelbare Panhard-stang geplaatst, nodig door de verlaging. Het zijn allemaal investeringen voor het behoud van de auto.”

“De typering ‘ES’ staat voor het uitrustingsniveau van de auto. Mijn Volvo is zo goed als ‘full option’ op een zonnedak en ABS na. De auto is af fabriek geleverd met een elektronische boordcomputer waarop alle belangrijke informatie digitaal af te lezen is en mijn exemplaar heeft een originele analoge voltage- en oliedrukmeter. Noemenswaardige opties zijn een verhoogde armsteun met vier (!) bekerhouders, ‘snow cap’, leren stoelbekleding, ‘luxe’ interieur, Palm Beach sportstuur, ‘Venetian Blinds’ voor de achterruit, spatlappen rondom en de zeldzame, originele set wielen: type ‘Vega’ (6J, 15”).”

“Enkele nadelen van de auto zijn roestgevoeligheid en elektronische kwaaltjes, al werden die laatste minder naarmate de 480 langer in productie was. Het tandwiel in de tellerbak kan afbreken waardoor de snelheidsmeter het niet meer doet. Motorisch is een 480 zeer degelijk; iemand die anders zegt of beweert, heeft vast ervaring met een exemplaar met achterstallig onderhoud. Tot slot zijn de achterlichten een gevoelig punt omdat deze dof kunnen worden. Voor de APK-keuring moet dit in orde zijn en dat is een relatief grote kostenpost. Verder is mijn 480, in verlaagde uitvoering, op een fris onderstel, met volledige RVS uitlaat en een veerpootbrug erg leuk om te rijden. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat ik in iets unieks rijd van eigen bodem. Dat zorgt voor uitstappen met een glimlach, na vijf jaar nog steeds elke keer weer. Een auto met veel bekijks waarbij het op- en neerklappen van de koplampen op verzoek van kleine kinderen tot duimpjes omhoog leidt. Voor mij een blijver!”

Foto’s: Fautografie

Instragram @volvo_480es

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Volvo 480 ES (1995)

Thijs Dijkstra

 


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een super-originele Triumph TR6

Volgend bericht

Renaulution: de Renault 5 herleeft elektrisch





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een super-originele Triumph TR6

Deze linksgestuurde TR6 van 1975 onderscheidt zich van de rest van het aanbod doordat hij zo origineel en ongeschonden...

6 January 2021