Laatste nieuws

Ineos Grenadier: Een goed uitgewerkt kroegidee

Reportages / 12 april 2022

Toen Jim Ratcliffe, CEO van de Britse chemiereus Ineos, in de pub van zijn vrienden hoorde dat Land Rover de productie van de Defender ging beëindigen, werd het idee opgevat om zelf een opvolger te ontwikkelen. Volgens de bierdrinkers zou Land Rover namelijk zeker een gat in de markt voor een robuuste en functionele 4×4 achterlaten. De naam van de kroeg in Londen was: The Grenadier.

Tekst: Frank Goedhart

Foto’s: Ineos Automotive

Na een haalbaarheidsstudie van zes maanden, kreeg het idee uit de pub serieuze opvolging; Ineos Automotive werd opgericht als een nieuwe autofabrikant, en de naam van de nieuwe terreinwagen was ook al snel bepaald, mede door het online-publiek: Ineos Grenadier.

Vanaf de start van het project kon het publiek via social mediapagina’s de volledige ontwikkeling en voortgang van de Grenadier meemaken. Dat was uniek in een automarkt waar de ontwikkeling van nieuwe modellen zo lang mogelijk in het geheim plaatsvindt en waar het moment van onthulling zorgvuldig wordt gepland. Ineos koos bewust voor deze transparantie omdat ze daarmee tijdens het proces waardevolle terugkoppeling konden krijgen van gebruikers en potentiële kopers; ‘co-creation’ wordt dat genoemd. In meer dan tien ‘episodes’ van de videoserie ‘Building the Grenadier’ presenteerde de Engelse autojournalist Mark Evans op Youtube de voortgang en de technische details van de auto.

Pre-launch bij Chateau Cherimont (Andenne)

Tijdens een perspresentatie op het landgoed rond het Belgische Chateau Cherimont in Andenne, op 8 april 2022, presenteerde Ineos Automotive het eindresultaat. Althans, bijna eindresultaat, want de twee Grenadiers waarmee we mochten meerijden waren de meest recente prototypes. In totaal hebben meer dan 100 prototypes de afgelopen jaren zware testtrajecten doorlopen en de auto was bijvoorbeeld ook te zien tijdens wielerkoersen, als team- en volgauto van het succesvolle eigen wielerteam, de Ineos Grenadiers (de Sky-ploeg).

Voorbeeld van gebruikers input: optionele safariramen

Shashi Vaidyanathan, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van het merk in de Benelux en Frankrijk, presenteerde ‘the journey’ en de status van het gehele project. Hij beschreef het einddoel: “Onze 4×4 is een compromisloze off-roader, de beste in zijn klasse, zonder franjes en gebaseerd op duurzaamheid en nuttig gebruik. De Grenadier is bedoeld als gereedschap voor mensen die afhankelijk zijn voor een voertuig, in welke omstandigheden, waar ter wereld dan ook.”

Voor de ontwikkeling en realisatie van de auto werd al snel gekozen om samen te werken met ervaren technologiepartners. De ontwikkeling vond plaats in samenwerking met Magna-Steyr, de aandrijving komt van BMW, de stoelen van Recaro en de assen van specialist Carraro. Omdat er vanaf niets een autoproducent moest worden opgebouwd, werden uit alle hoeken van de autoindustrie gekwalificeerde managers en vakmensen aangetrokken. Waar men in het begin nog mikte op een productielocatie in het Verenigd Koninkrijk, bleek uiteindelijk de 82 hectares grote Smart-fabriek in Hambach, Frankrijk een betere optie. Ineos heeft deze hypermoderne fabriek, met al het personeel, overgenomen van Daimler, met de belofte om ook nog minimaal een jaar lang ook de Smart Fortwo te blijven produceren.

De Grenadier heeft opmerkelijk veel gelijkenis met de ‘oude’ Defender. Op details is het exterieurontwerp aangepast en gemoderniseerd, maar het is duidelijk dat men niet heeft willen verhullen dat het vervangen van de Defender het ultieme doel was van de hele operatie. Door de aanpassingen ten opzichte van de Defender is het wel een modernere auto geworden met een meer high-tech uitstraling. Een soort Victorinox-zakmes; klaar voor het functionele, zware werk, maar ook mooi functioneel vormgegeven. Ineos zegt zelf dat het uiterlijk duidelijk onderscheidend is van de mêlee van opgeblazen, ronde SUV’s die andere merken op dit moment aanbieden.

De Grenadier komt in het laatste kwartaal van dit jaar beschikbaar en de eersten die een kans krijgen om de auto aan te schaffen zijn de meer dan 15.000 mensen die voor 450 euro een auto hebben gereserveerd. Wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 150 verkoop- en servicepartners genomineerd. Wie in Nederland de verkoop gaat verzorgen wordt binnenkort bekend gemaakt. De showrooms zullen gekenmerkt worden door eenvoud en simpelheid, een IKEA-achtige uitstraling.

De Grenadier wordt in eerste instantie geleverd als vijf persoons 110-stationwagon, in passagiers- en ‘commercial’-uitvoering. Deze laatste zal in Nederland beschikbaar komen met grijs kenteken, geschikt voor twee personen. Later volgt er een pick-up versie met dubbele cabine. Voor de aandrijving is er de keuze tussen een 3-liter zescilinder turbo benzinemotor of een twin-turbo dieselmotor, beide afkomstig van BMW. De benzinemotor levert, in combinatie met een 8-traps automatische versnellingsbak en permanente vierwielaandrijving, een vermogen van 285 pk en een koppel van 450 Nm. Voor de diesel is dat respectievelijk 249 pk en 550 Nm. Een paardenkar achter deze auto mag 3500 kg wegen.

Een elektrische- of hybride versie is niet leverbaar en staat ook niet op de planning. Daarmee rijst de vraag wat in Nederland de BPM-toeslag op deze auto gaat worden én hoe er gescoord zal worden op het aantal Euro-NCAP sterren. De prijsstelling was tijdens de presentatie nog niet in detail bekend, maar het vermoeden is dat de Grenadier op geel kenteken in Nederland zeker de 100.000 euro zal passeren. Men denkt dus dat er vooral ‘commercials’ verkocht zullen worden, op grijs kenteken. Over een jaar wordt er dan wel een Grenadier met waterstof-brandstofcel aandrijving verwacht. De technologie van die auto is in samenwerking met Hyundai ontwikkeld.

De doelgroepen zijn onderverdeeld in vier segmenten: Corporates, Enthusiasts, Utilitarians en Lifestylists. Onder de laatsten: ‘Cool mums and dads’. 

De doelgroep van de auto wordt onderverdeeld in vier segmenten. ‘Corporates’ zijn de institutionele gebruikers, zoals overheden, NGO’s, reddingsdiensten en verhuurbedrijven. Zij worden gezien als de groep die zeker deze auto gaat gebruiken, omdat er al sinds de start van het project veel belangstelling uit die hoek kenbaar is gemaakt. Ook van de ‘Enthusiasts’, 4×4-rijders en andere autoliefhebbers (petrolheads), wordt veel verwacht. Maar de kerngroepen zijn de ‘Utilitarians’ en de ‘Lifestylists’. De eerste groep bestaat uit boeren en buitenlui, safari- en adventure-bedrijven. De tweede groep is nog meer ongrijpbaar, namelijk getypeerd als: jagers, vissers, booteigenaren, paardenliefhebbers, avonturiers, outdoor-mensen en…’cool mums and dads’.

De demonstratierit door de diepe modderige geulen op het Belgische landgoed was indrukwekkend, maar het was als bijrijder moeilijk te beoordelen of de terreincapaciteiten inderdaad de beste in zijn klasse zijn. Uiteindelijk vatte de PR-man van Ineos het doeltreffend samen: “In Nederland gaat deze auto gekocht worden door mensen voor wie de prijs niet belangrijk is omdat ze gewoon deze auto willen hebben. Het is een onderscheidende auto met een sterk verhaal en dat zal zeker een kleine doelgroep in ons land aanspreken.” Hoogstwaarschijnlijk zijn dat dan niet de functionele gebruikers waarvoor het hele project is opgestart, maar meer de ‘cool mums and dads’ in de sjiekere straten en wijken van ons land.

De ambitie, de aanpak en de transparantie van Ineos in dit project zijn verfrissend. Het eindresultaat is ook zeker een auto die er volgens velen beter uitziet dan de New Defender en daarmee lijkt er voor dit nieuwe automerk een interessante toekomst in het verschiet te liggen.

Op onze facebook-pagina staat een mooi filmpje over de productie van de Grenadier.

 

 

 

 

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

E28 Zeitkapsel

Volgend bericht

Als een kind in de RS-snoepwinkel





Bezoekers lazen ook


Meer historie

E28 Zeitkapsel

Wie de fotostudio van Mayster in Vianen bezoekt, kan ergens in een hoekje een Polaris zilveren BMW 525i (E28) zien staan,...

9 April 2022