Laatste nieuws

Innocenti Mini Cooper ‘met werk’

Octane Auto's / 14 augustus 2020

Wat begon als een kleine deelrestauratie van zijn Innocenti Mini Cooper 1300 Export, is voor Wim Takken uitgelopen op een veel omvangrijker project.

In 1959 tekende Sir Leonard Lord, de toenmalige voorzitter van de British Motor Corporation, een overeenkomst met Innocenti, de Italiaanse producent van de legendarische Lambretta scooters, om de Mini in licentie te produceren. De Innocenti Mini Cooper 1300 werd gebouwd in 1972 en ‘73 met een 1275 cm3 motor, met een vermogen van 71 pk, en een maximale snelheid van 160 km/h. Hierna werd de Mini Cooper 1300 Export uitgebracht en maakte de grote vraag het noodzakelijk om de productiecapaciteit uit te breiden naar een nieuwe fabriek in België.

“Eind 2014 besloot ik om met hulp van een bevriende plaatwerker een plek op het rechter spatbord te repareren. Zoals vaak het geval is bij restauratieprojecten is ook deze gaandeweg ingrijpender geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Bij inspectie van het schutbord bleek dat de hoofdremcilinder al langere tijd had gelekt. De lak was zowel in de motorruimte als bij de pedalen behoorlijk aangetast en om overal goed bij te komen hebben we het subframe met motor gescheiden van de auto. Het schutbord (binnen en buiten), pedalen, motor en subframe zijn vervolgens goed schoongemaakt, gestraald en weer in de verf gezet. Tevens hebben we veel bouten, moeren en bevestigingsbeugels geel gegalvaniseerd. Tijdens het werk bleken meer onderdelen dan gedacht specifiek voor Innocenti te zijn gemaakt of van Italiaanse leveranciers te zijn betrokken. Als je de rem- en koppelingspedalen er niet uithaalt, zal je nooit weten dat de Italianen het nodig hebben gevonden om voor hun Innocenti Mini Cooper eigen pedalen te laten maken. Gelukkig heeft William Burgers van E&W Ministyling uit Buren mij bijgestaan bij het opsporen van alle specifieke onderdelen. Om het schutbord goed te reinigen en spuiten, is de kabelboom vanuit de motorruimte de cabine in getrokken en uiteindelijk helemaal uit de auto gehaald.”

“Daarvoor moest ook het dashboard worden verwijderd. Toen hebben we ook maar alle lampjes van de dashboardinstrumenten vervangen en alle contacten van dashboard, zekeringkast en stuurkolom schoongemaakt. Het motorblok is gereinigd en opnieuw in de rode verf gezet. De voorwielophanging is uit elkaar gehaald, gereinigd en van nieuwe rubbers voorzien. De schijfremmen, inclusief de koperen leidingen, zijn gedemonteerd, gereinigd dan wel vervangen en deels in de verf gezet. Het stuurhuis is schoongemaakt, voorzien van een nieuwe stofhoes en nieuwe fusees. De bodemplaat vóór de stoelen bleek ook niet best meer te zijn en is deels vervangen, net als delen van de binnendorpels en beide buitendorpels in hun geheel. Om dat goed te kunnen doen, is ook het achtersubframe van de auto gescheiden. Zo vervielen wij van het één in het ander.”

“De lijst van werkzaamheden vervolgt met demontage en aanpak van benzinepomp, remtrommels, remdrukverdeler, draagarmen en remleidingen. Alles is na behandeling of vervanging netjes in de verf gezet en met de juiste beugels gemonteerd. Het linker gedeelte van de kofferbakvloer bleek ‘gaar’ te zijn, dus ook daarin is met het lasapparaat vers ijzer aangebracht. Concluderend is de hele carrosserie van voor tot achter van nieuwe delen voorzien.”

“Bij de opbouw van de Innocenti is zijn nog veel meer verbeteringen doorgevoerd, waaronder montage van nieuwe roestvaststalen deurraamlijsten, raamrubbers en -pezen en het herstellen van de stuurkolom en de kabelboom. Sommige draden in de boom bleken gewoon nergens toe te leiden. We hebben een nieuwe fan gemonteerd en de carburateurs gereviseerd en toen bij de montage bleek dat het koellichaam van de Ipra radiateur lekte hebben we ook die maar vervangen.”

“Het spuitwerk is aan een professionele spuiterij uitbesteed en omdat het mijn auto is en ik het een mooie en chique kleurstelling vind, heb ik de bordeauxrode carrosseriekleur in combinatie met een Old English White dak gehandhaafd. De originele kleurstelling was felrood met zwart dak. Het originele stuur vond ik veel te groot dus na twijfelen tussen een kleiner, houten stuur van Nardi en een nog kleiner leren stuur van Raid heb ik uiteindelijk toch voor de grip van de laatste gekozen.”

“De lijst met zaken is eindeloos, dus noem ik nog het stralen en poedercoaten van de beide sets wielen waarbij ik ook besloten heb dat de Innocenti zonder spatbordverbreders verder gaat, ook als hij op de brede wielen staat. Eind mei 2016 dachten we zo ver te zijn de motor te kunnen starten, maar dat ging moeizaam. Na een heleboel gedoe sloeg de motor dan toch aan en konden ontsteking en carburateurs afgesteld worden. Bij het inleggen van de eerste versnelling sloeg de motor ‘dood’. In de versnelling wilde hij geen toeren maken. De koppeling kon het niet zijn, want nog net voor de restauratie was die geheel vernieuwd. Uiteindelijk heeft William Burgers de auto opgehaald en onderzocht. Het bleek dat toen het blok in 1998 in Engeland nieuw in elkaar gezet werd er fouten zijn gemaakt bij de montage van de krukaslagers. Vooral het gedeelte van het blok naast de distributie heeft daardoor altijd onder een zekere spanning gestaan, waardoor de cilinderwand en de kop beschadigd waren. Het hele motorblok kon dus bij het oud ijzer. William heeft een bestaand 1275 cm3 A-blok laten opboren naar 1295 cm3 en van een andere krukas en nieuwe zuigers voorzien. Daarna heeft hij de Innocenti kop met een klassieke Cooper S nokkenas gemonteerd en een nieuwe distributie. De doorstroming  is verbeterd en het vliegwiel is lichter gemaakt.”

“Om een lang verhaal nog langer te maken bedacht ik me dat ik de originele motor van mijn Innocenti ook nog ergens in de garage moest hebben liggen. Met een behoorlijk bezwaard gemoed heb ik dat naar William gebracht met de vraag of er van dat ‘blok’ nog iets te redden was? Met veel aanpassingen en een verrassende oplossing van het revisiebedrijf is de motor in mijn Innocenti nu helemaal origineel op de nokkenas na. Deze motor, met nummer 12H/719X/15242 is in oktober 2018 terug in de auto gezet en aangesloten. De daaropvolgende APK-keuring en het uitlijnen waren geen probleem. Daarna heb ik in de omgeving van Buren proefritjes gemaakt om te kijken hoe de auto reed. Alleen stationair was het toerental te hoog en na vervanging van de gaskleppen door een officieel SU revisiesetje heb ik alles weer in elkaar gezet waardoor ik nu met een redelijk beschaafd toerental voor een verkeerslicht sta te wachten en de Innocenti Mini Cooper 1300 Export een heerlijk rijdende auto is geworden. Ik kan me niet voorstellen dat er nog iets aan de auto is dat niet door onze handen is gegaan, dus voorlopig is het rijden en genieten!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Innocenti Mini Cooper 1300 Export (1974)

Wim Takken


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Innocenti paradijs in een ‘kijkdoos’

Volgend bericht

Drie Italianen, beschermd door Padre Pio





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Innocenti paradijs in een ‘kijkdoos’

Wim Takken kwam een paar jaar geleden op internet wat foto’s tegen van een op schaal gebouwde miniatuurgarage. Recent heeft...

11 August 2020