Laatste nieuws

Details van de Jaguar C -type Continuation

Nieuwsberichten / 4 september 2021

Jaguar Classic produceert een klein aantal nieuwe, met de hand gebouwde exemplaren van de iconische Jaguar C-type om het 70-jarig jubileum van deze raceauto te vieren. Deze ‘Jaguar C-Type Continuation’ genoemde versie maakt van 3 tot 5 september 2021 zijn publieksdebuut tijdens het Concours of Elegance bij Hampton Court in Engeland.

De oorspronkelijke Jaguar C-type verscheen in 1951 en won dat jaar direct de 24-uursrace van Le Mans. Voor het ontwerp van de toen vooruitstrevende raceauto paste Jaguar aërodynamische principes uit de luchtvaart toe en later voorzag Jaguar de auto ook van schijfremmen. De nieuwe Jaguar C-Type Continuation voldoet volgens de fabrikant volledig aan de specificaties van de Jaguar C-type van het officiële Jaguar fabrieksteam, die in 1953 opnieuw Le Mans won. Elk nieuw exemplaar wordt aangedreven door een 3.4 liter zescilinder-in-lijn die met drie Weber carburateurs een vermogen levert van 220 pk.

Het team van Jaguar Classic heeft naar eigen zeggen de historie van de oorspronkelijke Jaguar C-type grondig onderzocht om de exacte specificatie van de C-Type Continuation te bepalen. Daarmee brengt Jaguar Classic het erfgoed van Jaguar weer tot leven, niet alleen door middel van moderne technologie en de expertise van zijn ingenieurs, maar ook met toepassing van authentieke technieken en constructiemethoden.

De Jaguar C-type – het geesteskind van de Malcolm Sayer, destijds Jaguar’s ontwerper, ingenieur en aërodynamicaspecialist – racete voor het eerst in 1951 op Le Mans en veroverde ook meteen de overwinning. De oorspronkelijke Jaguar C-type is echter vooral bekend omdat deze in 1952 de eerste auto was die was voorzien van schijfremmen. Die waren ontwikkeld in samenwerking met Dunlop. In combinatie met verbeteringen aan de motor en de wielophanging droegen de schijfremmen ook bij aan de dominantie van Jaguar in de 24 Uur van Le Mans van 1953, waarin de C-type beslag legde op de overwinning én de tweede plaats.

De auto’s van 1953 zijn te herkennen aan de ingenieuze luchthapper op de motorkap, die de luchtstroming direct naar de carburateurs leidt – het is slechts één van de unieke details van de auto van 1953 die zijn terug te zien op elke nieuwe Jaguar C-Type Continuation.

Voor de Jaguar C-Type Continuation was een diepe duik nodig in de historie van de oorspronkelijke C-type – om precies te weten hoe de auto moest worden gebouwd en wat de exacte specificaties moesten zijn, ook om de nieuwe versie succesvol te maken op het circuit. Voordat de fysieke ontwikkeling kon beginnen, verzamelde Jaguar Classic gedurende twee jaar alle informatie die het kon vinden. Het werd een echte zoektocht door de archieven van Jaguar, bestaande uit tekeningen, foto’s en andere documenten op basis waarvan de constructie en de specificatie van deze iconische auto in de 21e eeuw kan worden gereproduceerd.

Behalve over de originele tekeningen en bewaard gebleven onderdelen beschikte het team ook over de originele administratie van de ingenieurs van destijds. Alle informatie die het team nodig had, werd gedigitaliseerd. De administratie omvatte meer dan tweeduizend componenten en alle informatie moest worden gecontroleerd door de Jaguar ingenieurs van nu.

Gelukkig had Norman Dewis – voormalig testrijder en ingenieur van Jaguar – voor zijn overlijden in 2019 waardevolle informatie gedeeld over het bouwproces van de originele C-type. Bovendien had het team van Jaguar Classic toegang tot een origineel exemplaar én foto’s en aantekeningen van Malcolm Sayer als basis voor de bouw van de eerste Jaguar C-Type Continuation, de zogenoemde ‘Car Zero’.

Uiteindelijk kon een 3D CAD-model (3D-model m.b.v. computer aided design) worden gemaakt – voor het eerst dat een compleet Jaguar Classic Continuation model op deze manier is vervaardigd. Om te beginnen werden de grote componenten van de carrosserie en de structuur gemaakt, zodat de ingenieurs beschikten over een gedegen raamwerk en ervoor konden zorgen dat alles zou passen en zou overeenstemmen met de originele informatie. Met deze moderne methoden stelde het team vast dat de originele ontwerpen van Malcolm Sayer klopten.

De eerste exemplaren van de C-Type Continuation worden nu gebouwd. Elk exemplaar van de C-Type Continuation heeft nagenoeg dezelfde technologie en specificaties als de C-type die in 1953 de 24 Uur van Le Mans won. De 3.4 liter zescilinder lijnmotoren – waarvoor negen maanden nodig zijn om ze te bouwen – worden voorzien van grondig gerenoveerde Weber carburateurs. Andere details onder de motorkap zijn authentiek, zoals de hydraulische Plessey-pomp op de versnellingsbak, die remvloeistof naar de remmen pompt. Ook de achteruitkijkspiegel van het merk Lucas op alle exemplaren van de C-Type Continuation, is het resultaat van een uitputtende speurtocht naar authentieke onderdelen. Aan het begin van het project was er slechts één exemplaar beschikbaar, maar Jaguar Classic heeft genoeg originele exemplaren gevonden om ervoor te zorgen dat elke C-Type Continuation wordt voorzien van een originele Lucas achteruitkijkspiegel, net als de driekwart racevoorruit, de aeroscreen en de Smiths instrumenten in de cockpit.

De originele klokken en meters zijn het toonbeeld van het vakmanschap dat Jaguar Classic steekt in elke nieuwe C-Type Continuation. De startknop in de Jaguar C-Type Continuation is een ander voorbeeld van deze benadering. Het nauwkeurig nagemaakte onderdeel werkt exact hetzelfde als het origineel en de startprocedure is dus exact gelijk – dankzij betrouwbare en hoogwaardige componenten die ervoor zorgen dat alles werkt zoals het moet, telkens weer. Hetzelfde geldt voor de toerenteller, recht voor de bestuurder: die werkt exact zoals vroeger, inclusief de draairichting tegen de wijzers van de klok in…

Voor elke nieuwe Jaguar C-Type Continuation past Jaguar Classic materialen voor het interieur toe die recht doen aan de geschiedenis van het origineel en die naadloos passen bij het origineel, zodat de authenticiteit is gewaarborgd terwijl de afwerking hoogwaardig, duurzaam en betrouwbaar is.

De cockpit is afgewerkt met het materiaal Hardura. De Rexine afwerking van het dashboard en de zijpanelen in de C-Type Continuation komt van de allerlaatste rol van dit materiaal die nog te vinden was.

De stoelen, met keuze uit acht tinten leder, zijn bekleed door de specialisten van Bridge of WeirTM en voorzien van racegordels – gemonteerd met een nieuw ontwikkeld component om aan de veiligheidseisen van de FIA te voldoen. Ook het stuurwiel van het merk Bluemel komt overeen met het originele stuur. Net als op het originele stuur ontbreekt de naafdop, om ongewenste reflectie en schittering te voorkomen. Natuurlijk kunnen kopers van de C-Type Continuation ervoor kiezen om tóch een iconische Jaguar naafdop te laten monteren.

Alle exemplaren van de C-Type Continuation zijn door de FIA goedgekeurd voor kampioenschappen historisch racen, inclusief de Jaguar Classic Challenge met races op Le Mans, Spa-Francorchamps en Silverstone. Er is keuze uit twaalf carrosseriekleuren, zoals Suede Green, Cream, Pastel Blue en British Racing Green. Optioneel zijn cirkels voor racenummers op de portieren, zowel in gewoon White als Old English White. Het zorgvuldige lakproces met watergedragen verf vergt een week. Optioneel zijn Jaguar badges.

Jaguar C-Type Continuation: technische specificaties (opgave Jaguar Classic)

  • Met de hand gebouwde 3.4 liter DOHC zescilinder lijnmotor
  • Vermogen 220 pk
  • Drie Weber 40DCO3 carburateurs
  • Handgeschakelde vierversnellingsbak
  • Plessey-pomp gemonteerd op versnellingsbak
  • 16-inch 60-spaakswielen

 


Tags: , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De kracht ligt in het midden

Volgend bericht

Een cabrio met emotionele waarde





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De kracht ligt in het midden

Luc Weenink, die eerder zijn schattige gele Honda N600 met ons deelde, is inmiddels in bezit van een maagdelijk witte Porsche...

3 September 2021