Laatste nieuws

Jensen Healey (1973)

Octane Auto's / 15 mei 2020

Toen Anton Raaymakers een Jensen Healey uit 1973 op het internet te koop zag staan, had hij nog nooit eerder van het merk gehoord. Inmiddels heeft hij drie Jensen’s en is hij voorzitter van Het Jensen Genootschap Holland.

“De auto viel mij op tijdens speuren op het internet. Het was voor mij een onbekende auto van een onbekend merk, maar toen ik bij wat vrienden navraag deed, bleek dat een van hen een Jensen C-V8 aan het restaureren was. Al snel was ik op de hoogte van alle wetenswaardigheden van dit fantastische automerk. De Jensen Healey paste binnen mijn budget en de koop was snel gesloten. De auto is al langer een bekende binnen Het Jensen Genootschap Holland (HJGH) en nu ben ik het derde lid dat in het bezit is van deze Jensen. Mijn autoverleden is niet heel roemrijk, gezien het feit dat ik liefhebber was van Saab. Terugkijkend vind ik mijn eerste auto, een Autobianchi A112 Abarth, nog best wel bijzonder.”

De Jensen Healey is een Britse roadster, gemaakt door Jensen Motors Ltd in West Bromwich. Er bestaat ook een fastback versie van de auto, de Jensen GT, waarover we al eerder een verhaal publiceerden in Octane Auto’s: https://www.octanemagazine.nl/een-jensen-gt-met-een-verhaal/

De auto is ontstaan uit de behoefte om een vervanger te vinden voor de Austin-Healey 3000. Donald Healey kende Jensen al omdat daar de productie van eerdere Healey’s had plaatsgevonden. Colin Chapman leverde de Lotus 907 motor en de Jensen Healey werd ook geschikt gemaakt voor levering op de Amerikaanse markt, via de grootste Austin-Healey dealer, Kjell Qvale, in San Francisco.

“Mijn Jensen Healey was toen ik hem kocht al volledig ‘body-off’ gerestaureerd. De remmen zijn verbeterd en de kleur is gewijzigd, van het oorspronkelijke babyblauw naar deze mooiere kleur van Lancia. Daar ik zelf niet erg technisch ben, vond ik het mooi dat het meeste werk al gedaan was toen ik hem kocht. Onderhoud besteed ik ook graag uit. De auto is standaard uitgerust met de speciaal voor Jensen gebouwde Lotus 907 motor. Dat is een aluminium 2-liter motor met , bovenliggende nokkenassen en 16 kleppen. Dat geeft een vermogen van 144 pk, een topsnelheid van 200 km/h en een acceleratie 0-100 km/h in 7,2 seconden. Dat maakt de auto bij uitstek geschikt voor lekker ‘cruisen’ in de zomer en voor het maken van langere reizen. Maar ook sportief ‘scheuren’ behoort tot de mogelijkheden.”

“Met deze Jensen wil ik vooral veel rijden en ervan genieten zonder er verder iets aan te doen. Het is een zeer snelle en betrouwbare auto, die eigenlijk geen beperkingen kent. Alleen lekt hij een beetje olie. Mijn vrouw vindt het ook een heerlijke auto en ze gaat er graag mee op pad. Net als alle Jensen’s krijgt ook deze veel bekijks en worden er gevraagd wat voor een auto het eigenlijk is.”

“Naast deze auto heb ik een Jensen C-V8 Mk III uit 1966 en Jensen 541S uit 1961. De eerste heeft vier jaar lang een volledige restauratie ondergaan en is nu in wat men ‘concoursconditie’ noemt. Dat wordt onderstreept door de prijzen die we met die auto hebben gewonnen, zoals Pre-1980 Class Winner op het Concours of Elegance 2019 in Hampton Court Palace (UK). En afgelopen jaar op het mooie Concours d’Elegance bij Paleis Soestdijk‎ werden we eerste in de klasse voor Forgotten British Sport Pioneers. De 541S moet ik nog helemaal restaureren, dus dat is mijn eerstvolgende project. Vorig jaar heb ik mijn Jensen Interceptor MkII uit 1969 verkocht. Die rijdt nu weer in Engeland.”

“Voor iemand die een Jensen Healey zoekt, is het belangrijk om goed op roestvorming te letten. Dat is een vaak voorkomend probleem en reparaties die daaruit voortvloeien zijn meestal duur. Als voorzitter van HJGH kan ik vanzelfsprekend aanbevelen om lid te worden en met een specialist van de club naar een auto te gaan kijken. Dat levert vaak waardevol adviezen op. Voor een bedrag tussen de 12.000 en 15.000 euro zijn er goede Jensen Healey’s te koop, maar de betere exemplaren kosten al gauw 20.000 euro. Dan heb je een mooie en betrouwbare auto. Ze zijn zeker nog te vinden, maar kijk uit voor slechte exemplaren!”

Later dit jaar  publiceren we ook het verhaal over de restauratie van de Jensen C-V8 Mk III van Anton.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Jensen Healey (1973)

Anton Raaymakers

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

'Victor en ik hadden enorm veel lol samen'

Volgend bericht

De Mercedessen van Senna & Lauda





Bezoekers lazen ook


Meer historie

'Victor en ik hadden enorm veel lol samen'

MAARTEN DE BRUIJN BLIKT TERUG OP SPYKER Hij bouwde twintig jaar geleden met eigen handen een sportwagen, de Silvestris....

14 May 2020