Laatste nieuws

Jeugdliefde met een flathead

Man & Machine / 25 februari 2022

De stelling dat jonge mensen geen interesse meer zouden hebben voor auto’s in het algemeen en voor klassiekers in het bijzonder wordt door David de Vries, 22-jarige student uit Amersfoort, eenduidig onderuitgehaald. Na geduld en een zoektocht heeft hij nu zijn lang gewenste, zwarte Ford V8 Standard Fordor Sedan uit 1938.

“Een jaar of zeven was ik toen ik voor het eerst een Ford Model A zag rijden, toen ik met mijn vader en zijn Kever uit 1967 meedeed aan een rit met klassiekers. De meeste daarvan waren uit de jaren ‘60, ‘70 en ‘80 met als uitzondering de A-Ford uit 1930 – die vond ik helemaal geweldig. Door de ‘A’ maakte ik ook kennis met de Ford V8 uit de jaren ‘30 en ‘40. Op jonge leeftijd besloot ik al ooit zo’n V8 of A-Ford te willen bezitten. Toen ik een jaar later met mijn vader naar het Ford Museum in Hillegom ging, kwam ik, zonder dat ik het toen wist, oog in oog te staan met de auto die ik nu heb: een zwarte Ford V8 Standard Fordor Sedan uit 1938.

Het museum bezat tot de sluiting in 2016 het grootste aantal Fords ter wereld met maar liefst 220 auto’s. In 2018 werd de collectie geveild waarbij veel auto’s helaas naar het buitenland zijn verdwenen. ‘Mijn’ Ford bleef gelukkig in Nederland en kreeg een nieuw onderdak bij een spuiterij in Middelharnis waar de auto rijdend is gemaakt en cosmetisch aangepakt. Het oorspronkelijke idee van de eigenaar was hem ombouwen tot hot rod maar toen de Ford eenmaal in zijn werkplaats stond, vond hij dat zonde van de nog grotendeels originele auto.

Af en toe keek ik wel eens wat er aan Fords tussen 1920 en 1960 te koop stond en wat ze moesten kosten. In 2019 bezocht ik een klein museum in Beekbergen met een collectie van ongeveer vijftien Fords tussen 1908 en 1938. Om zelf een dergelijke auto te kopen had ik meer geld nodig. In 2020 besloot ik een boek te maken over mijn geboorteplaats, ‘Amersfoort Toen & Nu’. Het verkocht boven verwachting goed en ik heb er genoeg geld mee verdiend om voorzichtig te kijken naar oude Fords.

In april 2021 mocht ik voor het eerst zelf met een A-Ford van de eigenaar van het museum in Beekbergen op pad en dat bleek een erg leuke en bijzondere ervaring. Begin augustus zag ik bij toeval de zwarte vierdeurs V8 te koop staan op Marktplaats, voor een zeer redelijk bedrag. Meestal zijn V8’s duurder dan A-Fords, maar deze auto viel binnen mijn budget. Het bleek ook nog eens een zeldzaam model te zijn: in heel Nederland rijdt slechts één andere vierdeurs V8 uit 1938 en er zijn naar mijn weten in totaal vier V8’s uit 1938 in ons land. De proefrit was leuk en de verschillen met de A-Ford waren snel duidelijk. De V8 had aanzienlijk meer trekkracht en voelde aan als ‘meer auto’.

Ondanks dat het waarschijnlijk niet verstandig was om als 21-jarige student een vooroorlogse Ford met een achtcilinder te kopen, deed ik dat na enkele nachten slapen toch en sinds half augustus 2021 ben ik de trotse eigenaar! In tegenstelling tot wat je van een V8 zou kunnen verwachten, levert mijn 3,6-liter Flathead slechts 85 pk. Het was de eerste, in massa geproduceerde V8, in een tijd dat de meeste Europese auto’s slechts rond de 25 pk ter beschikking hadden. Mede door het hoge koppel van bijna 200 Nm kom ik prima mee met het moderne verkeer en op de snelweg is een topsnelheid van rond de 140 km/h haalbaar, maar 90 km/h op de rechterbaan is fijner voor auto en chauffeur.

De motor is in 1992 in België gereviseerd. Mede door het stilstaande museumleven van 2000 tot 2018 heeft de motor niet gek veel gedraaid sinds de revisie en kan hij er nog wel een tijdje tegenaan. Het verbruik valt mee, 1 op 7,5 bij normaal gebruik.

Wat de auto uniek maakt, is dat hij in 84 jaar nooit volledig is gerestaureerd. Natuurlijk is hij wel eens overgespoten, maar het interieur en veel chroomwerk zijn nog volledig origineel. Tegen mensen die me vragen of het wel ‘duurzaam’ is om een achtcilinder uit 1938 te rijden, zeg ik dat hun moderne auto nooit 84 jaar mee zal gaan, dus duurzamer kan bijna niet. De V8 wordt veel gebruikt en ik wil hem zeker niet, zoals te veel klassiekers, laten verstoffen in een schuur. De auto wordt vooral ingezet voor ritten met vrienden, tochten met de Ford 1908-1948 club en waar mogelijk voor noodzakelijke ritten die ik anders met mijn Toyota Starlet zou uitvoeren. Voorwaarde is wel dat het droog is en dat er niet gepekeld is. Tijdens het rijden zie je veel mensen omkijken en de supermarkt komen mensen van alle leeftijden erop af om een praatje te maken.

‘Op de snelweg is rond de 140 haalbaar, maar 90 op de rechterbaan is fijner voor auto en chauffeur’

Het rijden is redelijk vergelijkbaar met een moderne auto; de Ford heeft gewoon een gas-, rem- en koppelingspedaal. Hij heeft drie versnellingen en het is even wennen dat de I op de plek zit waar normaal de II zit en de achteruit zit linksboven waar je normaal de eerste versnelling verwacht. De eerste twee versnellingen zijn langer dan in een moderne auto, wat met het hoge koppel van de laag-toerige V8 geen probleem is; vanaf 35 km/h kan de auto al in III. Omdat de bak een oude vorm van synchronisatie heeft, is rustig schakelen aan te raden, zeker als de motor en bak nog koud zijn.

Rijden is geen kwestie van instappen, sleutel omdraaien en gaan. Het begint bij het instappen: Henry Ford vond dat je dat de veiligheid altijd rechts moest doen, links zit geen slot waardoor het portier daar van buiten niet ontgrendeld kan worden. De achterste deuren zijn van het type ‘suïcide’. Starten gaat met een startknop. Bij een koude start is het raadzaam om de choke open te zetten zodat de motor sneller aanslaat, maar anders dan bij andere auto’s kun je de choke al terugduwen zodra je begint met optrekken. In het dashboard zitten vijf meters, voor snelheid (in mijlen), watertemperatuur, benzine, Ampèrage én oliedruk. Die laatste meter geeft ook een indicatie over de dikte van de olie, bij een koude start is die erg dik waardoor de druk hoog is en dan moeten hoge toeren vermeden worden.

Als je bij stationair toerental de lichten inschakelt, remt of richting aangeeft, slaat de ampèremeter negatief uit en ontlaadt de accu. Dit komt omdat de auto op 6 Volt draait in plaats van de gebruikelijke 12 en de dynamo niet zo krachtig is als tegenwoordig. In de stad of in de file kun je dus niet al te lang rijden met de dimlichten aan.

Richtingaanwijzers had de auto van origine niet; richting aangeven gebeurde destijds met je hand uit het raam. Later zijn er knipperlichten op de voor- en achterbumper gemonteerd. Een andere eigenaardigheid is de handrem: deze zit links onder het dashboard en doet eigenlijk niks anders dan het rempedaal vastzetten; als de handrem aangetrokken wordt gaat het rempedaal naar beneden.

De auto heeft geen verwarming maar de motor produceert genoeg hitte om het niet heel koud te laten worden. Voor de zomer zijn er meerdere opties. Naast de zijruiten kan ook de voorruit met een draaiknop geopend worden. Vóór de voorruit zit een klep die open kan zodat er frisse lucht in het voetencompartiment wordt geblazen. Een andere luxe is een vroege vorm van ‘cruise control’: de auto heeft een hendel waarmee de gasstand vastgezet kan worden.

Met enige gewenning is er zeer goed te rijden met de Ford. Gas, rem en koppeling zitten op de vertrouwde plekken en door het grote stuur neem je bochten relatief gemakkelijk. Ook remmen en schakelen doet hij goed wat het vooroordeel weerlegt dat vooroorlogse auto’s niet meer te gebruiken zijn in het dagelijks verkeer. Dat bewijs ik door er vooral zo veel mogelijk mee te rijden en van te genieten!

Lees ook het verhaal over de Ford Model Y van Charles Lindeman: Ford Y  

Nog veel meer verhalen van lezers en volgers over hun auto’s zijn hier te vinden: Man & Machine.

Man & Machine

Ford V8 Standard Fordor Sedan (1938)

David de Vries


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Super 3: de geheel nieuwe Morgan

Volgend bericht

Freude am Fahren met E21’s





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Super 3: de geheel nieuwe Morgan

Morgan introduceert een volledig nieuwe driewieler, de Super 3. Hiermee bouwt het merk voort op de 113 jaar oude traditie...

24 February 2022