Laatste nieuws

Jonge Britten met buitenlandse invloeden

Man & Machine / 12 februari 2022

Met een Rover 220 Turbo Coupé uit 1993 en een MG ZT-T uit 2005 heeft Marcel Weening twee Britten in bezit die onder respectievelijk Japanse en Duitse invloeden tot stand zijn gekomen. De Rover is een blijvertje, de dagelijks gebruikte MG zal wellicht eens ingeruild worden voor een Jaguar XE S.

De R8 Rover 200-serie, ook wel als Mk 2 aangeduid, werd gelanceerd in 1989 en was ontworpen in samenwerking met Honda. De productie had plaats naast die van de Honda Concerto, in de Longbridge fabriek van de, toen nog maar kort daarvoor geprivatiseerde Rover Group. De coupéversie van het model volgde in 1992 en het topmodel was de Turbo, die op het moment van introductie de meest krachtige en snelle Rover was ooit door merk uitgebracht. Met een vermogen van 200 pk uit de geblazen viercilinder Rover T-motor (16 kleppen) bereikte de auto een topsnelheid van 240 km/h en accelereerde hij van 0 naar 100 km/h in 6,9 seconden.

De MG ZT-T was een sportieve stationwagen (-Tourer) direct afgeleid van de onder de nieuwe eigenaar BMW ontwikkelde Rover 75. De uiterlijke aanpassingen ten opzichte van de Rover 75 waren bij MG uitgevoerd onder leiding van Peter Stevens, de ontwerper van McLaren F1 en een versie van Lotus Esprit. De 180-versie van de MG kwam in 2002 op de markt, met een 2,5-liter V6 Rover KV6 die 177 pk leverde. De sterkste ZT was de MG ZT 260 met een 260 pk sterke V8. In september 2003 was de MG ZT-T nog in staat gebleken om, aangedreven door een 800 pk Roush V8, het record voor ’s werelds snelste estate te breken; op de zoutvlakte van Bonneville werd 360,9 km/h gehaald! In 2005 sloot MG na een faillissement definitief de deuren.

“Terugkijkend heb ik altijd wel in de hoek van de Engelse auto’s gezeten. Toen ik klein was, had mijn oom een Mini Clubman en dat was ook mijn eigen eerste auto. Deze werd in de jaren daarna gevolgd door een groot aantal auto’s die elkaar afwisselden, waarvan een Fiat Uno 75SX (digitaal dashboard), een Toyota Corolla en Carina, een Kia Cee’d SW en een Talbot Simca Chrysler Sunbeam 1.6 TI de uitzonderingen op de Engelse regel zijn gebleven. Het is leuk om terug te kijken op je eigen autohistorie, zeker als er, zoals bij mij, een duidelijke rode draad in te ontdekken valt: Austin Mini Metro 1.0 L, Innocenti 120 L, Rover P5B Coupé 3.5, MG Metro Turbo, Austin Maestro 1.6 HLS, Rover 114 GTi, Rover 416 Gsi, Rover 420 Gti, Rover 400 Diesel, MG ZS 18, MG F (2x), MG ZT-T CDTi, Rover 220 Turbo Coupé, Rover 216 Coupé (voor onderdelen) en mijn huidige MG ZT-T. De Rover P5B Coupé was een prachtige klassieke auto die ik natuurlijk nooit had moeten verkopen.”

“Vooral de Rover is een bijzondere auto waarvan je er niet veel meer ziet rijden. De sterkste en snelste Rover in zijn tijd en nog steeds zijn de prestaties best indrukwekkend. Hij stond in 2013 te koop bij Auto Ambacht in Zoetermeer en inmiddels heb ik de hele historie kunnen achterhalen, vanaf de verkoop aan de eerste eigenaar door Minor Amsterdam. Na de aanschaf heb ik een Rover 216 Coupé gekocht en de interieurs van beide auto’s uitgeruild. De 220 heeft een RVS uitlaat, K&N-filter en Magnecor kabels en doordat ik hem sinds de aankoop binnen heb staan blijft hij redelijk goed. Hij is een beetje onbehouwen in het rijden: lomp, luidruchtig en heel snel in een rechte lijn.”

“De MG ZT-T is mijn dagelijkse auto die ik in 2017 bij een ‘vage’ particulier heb gekocht. Lekker snel en comfortabel, ook doordat de V6 en de automatische versnellingsbak goed bij elkaar passen. De topsnelheid heb ik eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd, maar die zal wel boven de 200 km/h liggen. De MG is in 2005 nieuw verkocht aan Ivo Niehe en die was er kennelijk gelukkig mee, want pas tien jaar later heeft hij hem weer verkocht. Met twee jaar in ‘de handel’ is met mijn koop in 2017 ook hiervan de historie helemaal helder.  Naar mijn mening heeft de ZT-T nog een frisse uitstraling, wat misschien ook komt doordat het de laatste auto van MG was; er is door het faillissement geen modernere opvolger gekomen.”

“Het onderhoud en de reparaties laat ik uitvoeren door een geweldige monteur in Maasdijk, een man met echte kennis van MG en Rover. Waar ik de Rover voor kleine ritjes gebruik, is de MG echt mijn werkpaard. We zijn ermee naar Kroatië geweest en in 16 jaar is er bijna 300.000 kilometer mee gereden. Als er op termijn een mooie Jaguar XE S voorbijkomt, wil ik de MG nog wel laten gaan. De Rover zal niet zo gauw van eigenaar veranderen wat mij betreft maar is wel aan een nieuwe laklaag toe en ook de remmen en ophanging moeten worden aangepakt. Dat ga ik eerst maar eens plannen.”

Man & Machine

MG ZZ-T 180 (2005) & Rover 220 Turbo Coupé (1993)

Marcel Weening


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

The 12in12 Alpine Challenge

Volgend bericht

Lancia Aurelia B53 Allemano





Bezoekers lazen ook


Meer historie

The 12in12 Alpine Challenge

Twintig bergpassen in twaalf uur, snelle auto’s, dappere dames, bier dat je zelf hebt meegebracht en een kleine man met een grote...

7 February 2022