Laatste nieuws

Kever 1200 Dickholmer (1964)

Octane Auto's / 12 november 2019

De Kever 1200 van Richard van der Bijl uit Soest heeft eind augustus een spannende thuiswedstrijd gewonnen: de eerste prijs in de klasse ‘Gezinsauto’s en Stationwagons’ op het Octane concours in de tuinen van Paleis Soestdijk. 

“Al meer dan twintig jaar woon ik in het prachtige dorpje Soest en toen ik hoorde dat Octane Magazine in Soestdijk een concours organiseerde voor betaalbare klassiekers wist ik dat ik erbij wilde zijn met mijn Kever. De afgelopen jaren heb ik heel veel werk verricht aan mijn geliefde Kever en het is altijd een droom van mij geweest om op een concours te staan. Als kleine jongen had ik twee dromen: een zo oud mogelijke Kever opknappen en meedingen naar de prijzen op een concours.”

“Na jaren van hard sparen en het bezoeken van heel veel klassiekerevenementen was het in november 2013 eindelijk zover. Mijn spaarplan was voltooid en ik vond de Kever die ik in gedachten had. De eisen die ik vooraf stelde, waren helder: het moest een ongelaste auto zijn, met geldige APK en met liggende koplampen. De auto die ik vond voldeed aan al deze eisen. Het bleek dat de robijnrode Kever, geproduceerd in 1964 (eigenlijk eind 1963), was geëxporteerd naar Zweden. De transportsticker van Volkswagen zit als bewijs nu nog in het portier. Wat ik niet wist, is dat het een zogenaamde Dickholmer is. Een uitvoering waarvan ik nog nooit had gehoord. In 1957 is Volkwagen begonnen om de Kever te leveren met een grotere voor- en achterruit, waarmee het ovale achterraampje verleden tijd werd. Tot en met het bouwjaar 1964 is de Kever echter nog wel voorzien van de dikke deur- en raamstijlen van Typ1, waarvan kennelijk de naam Dickholmer s afgeleid. Vanaf 1960 is de Kever geleverd met een motor van 34 pk en vanaf 1961 met de met ovale achterlichten met gekleurde richtingaanwijzers. In die tijd heeft Volkswagen elk jaar wel een paar aanpassingen op de auto geïntroduceerd.”

“In 2014 heb ik mijn eerste Volkswagen-evenement bezocht alwaar ik in een warm bad terechtkwam. Toen pas ben ik erachter gekomen dat mijn Kever een speciale uitvoering bleek te zijn en dat heeft me aangemoedigd om de auto nog specialer te maken. In de volgende jaren ben ik op zoek gegaan naar accessoires die in de jaren zestig als optie op de Kever werden aangeboden. Dat heeft geresulteerd in een grote lijst met extra’s die nu mijn Volkswagen tot een uitzonderlijk mooie auto maken.”

“Vanzelfsprekend heb ik geprobeerd om alleen originele onderdelen te vinden, maar je ontkomt er niet aan om ook reproducties (met behoud van originele details) aan te schaffen. Het is me gelukt om de originele ‘export’ bolle wieldoppen te vinden, met het zwarte logo erop! De wielringen hebben het oorspronkelijke x-motief. De bumpers zijn van een Amerikaanse uitvoering, maar ik heb de origineel Europese bumpers in mijn schuur liggen. De Kever is verder aangekleed met een imperiaal, een rek met ski’s en een verchroomde watergootstrip.”

“Er is een bamboe-rek gemonteerd. Bovendien heb ik de originele Blaupunkt radio gevonden en zijn de ventilatieroosters verchroomd. Het interieur is  helemaal ‘period correct’ geworden dankzij nieuwe, maar originele, bekleding. Het lijstje met aanpassingen bevat ook de ‘pop-out’-raampjes, een picknickset uit de jaren zestig en een LP-koffer met plaatjes van Elvis en de Beatles. Naar evenementen neem ik altijd een draagbare platenspeler mee waarmee ik de stilte op een leuke manier kan doorbreken.”

“Mijn ‘Ruby’ krijgt veel aandacht van het publiek, maar op evenementen loopt de jury vaak hard door na opmerkingen over de staat van de lak en de zichtbare deukjes. Voor mij zijn dit juist de kenmerken waarmee deze auto zijn unieke karakter laat zien. Het is zeker geen compleet gerestaureerde auto en dat zal het ook nooit worden als het aan mij ligt. Daarom was het voor mij echt een verrassing toen mijn Kever in 2019 bij het Kever Winterfestijn de ‘Best of 15’-prijs in de wacht sleepte. Eindelijk had de auto de erkenning gekregen die hij verdient.”

“Toen ik daarna op Facebook de oproep van Octane Magazine tegenkwam, heb  ik geen moment geaarzeld en heb mezelf meteen aangemeld. Tot mijn grote blijdschap werd ik uitgenodigd deel te nemen en na een goede poetsbeurt reed mijn Kevertje daadwerkelijk de tuinen van Paleis Soestdijk in. De deelnemers aan het concours stondenopgesteld op het veld voor het paleis en ik was diep onder de indruk van de kwaliteit van de auto’s. Op het moment dat de jury langskwam, was ik dan ook heel erg zenuwachtig, maar toch heb ik elk detail en elke aanpassing goed uit weten te leggen. De vreugde was  helemaal compleet toen  ik werd gevraagd om naar het podium te rijden.”

“Mijn ‘Dickholmer’ had de eerste prijs gewonnen in de klasse voor gezinsauto’s. Het is moeilijk om uit te leggen hoe je je voelt als al het harde werk en alle passie die je in jouw auto gestopt hebt uiteindelijk herkend en erkend worden door een onafhankelijke vakjury. Op dat moment blokkeerde ik volkomen, maar thuisgekomen realiseerde ik me wat er gebeurd was. Ruby heeft op een prachtig evenement een eerste prijs in de wacht gesleept! Ik wil graag nog iedereen bedanken en bij deze meld ik me graag aan voor deelname in 2020.”

 

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Volkswagen Kever 1200 Dickholmer (1964)

Richard van der Bijl


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Essen Motor Show 2019

Volgend bericht

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Essen Motor Show 2019

Voor alle (!) autoliefhebbers wordt van 30 november tot 8 december de Essen Motor Show gehouden in het beursgebouw van de Duitse...

10 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards