Laatste nieuws

Kimera EVO37, eerbetoon aan een legende

Nieuwsberichten / Slider / 22 mei 2021
De legendarische Lancia 037 komt terug, in de vorm van een hoogstaande restomod uit het noorden van Italië. Drijvende kracht achter het project is Luca Betti met zijn in Cuneo gevestigde Kimera Automobili.

Zie de EVO37 van Kimera als een nieuwe editie van de 037, met behulp van de nieuwste technieken naar een nieuw niveau getild, dat met de hulp van mannen die nauw bij de ontwikkeling van het origineel betrokken waren. Het is nadrukkelijk geen replica of ‘continuation’, maar een evolutie, vandaar dat EVO in de naam. Het getal ‘37’ herinnert niet alleen aan de legendarisch Lancia, maar duidt tevens op het maximale aantal dat Kimera Automobili denkt te gaan bouwen. Ambitieus? Er zijn er al elf op voorhand verkocht, voor een basisprijs van 480.000 euro. De EVO37 zal officieel gepresenteerd worden tijden het Festival of Speed in juli en de eerste exemplaren zullen in september geleverd worden.

Luca Betti is een man die zelf veel rally’s heeft gereden en anderszins in de autosport actief is geweest, en hij heeft een heilig respect van de Lancia 037, de laatste achterwielaangedreven Group B rally-legende die de wereldtitel pakte en daarmee alle vierwielaangedreven tegenstanders versloeg. Betti heeft bekende namen uit het originele ontwikkelingsteam om zich heen verzameld waaronder Sergio Limone (chassis en set-up), Claudio Lombardi (motor), Vittorio Roberti en Franco Innocenti (beide productieproces en materialen).

Als startpunt voor een EVO37 maakt Kimera gebruik van een Beta Monte Carlo, welke indertijd ook basis was voor de 037. Bij het origineel bestond het chassis uit een centrale monocoque met voor en achter aparte structuren voor de wielophangingen en aandrijflijn. Kimera gebruikt zo’n zelfde centrale ‘kooi’ echter geïntegreerd in een veel sterker en stijver buizenchassis, vergelijkbaar met dat van de Lancia Delta S4. Voor de wielophangingen en besturing staan die van de S4 en Delta Integrale model.

Voor de EVO37 wordt veelvuldig gebruik gemaakt van state-of-the-art materialen als carbon, kevlar, titanium en uiteraard staal en aluminium. In de technische specificaties van Kimera staat het gewicht vooralsnog als To Be Announced aangegeven, maar de beloofde prestaties laten niets te raden over. Reken op 500 pk aan vermogen en 580 Nm aan koppel, waarvan 400 Nm al bij 2000 toeren beschikbaar is. Dat wordt naar uiteraard alleen de achterwielen gebracht via een zestraps handbak.

De motor heeft hetzelfde onderblok als de legendarische Group B rallymachine, maar al het andere is opnieuw ontwikkeld en gemaakt door Italtecnica onder leiding van de Claudio Lombardi, de vader van alle motoren van het Martini Racing Team. Uiteraard is de aandrijflijn trouw aan die van de legende, het is een 2150 cm3 viercilinder die van zowel een turbo als een Roots compressor (met elektromagnetische koppeling) is voorzien.

Het is nooit de bedoeling van Kimera geweest de polyester carrosserie van de 037 exact in koolstofvezel te kopiëren en dat heeft hij dan ook niet gedaan, je ziet het grote voorbeeld er echter wel heel duidelijk in terug plus elementen van de Delta S4 en Delta Integrale zoals ondermeer de uitgebouwde spatschermen. Op de neus zal een chimaera prijken, het gevleugelde en vuurspuwende monster met leeuwenkop uit de Griekse mythologie – niet slecht gekozen voor een reïncarnatie van de 037.

Luca Betti, de CEO van Kimera Automobili, is geboren in Cuneo. Zijn ouders waren altijd zeer betrokken bij autosport in de jaren ’70 en ’80 en de autowereld is ook Luca’s grote passie geworden. In de 15 jaar dat hij actief was in de autosport heeft hij een behoorlijke hoeveelheid successen geboekt. Over de rijeigenschappen van de EV037 hoeven we dan ook niets te vrezen, temeer omdat Betti een oud fabrieksrijder van Lancia, met een wereldtitel op zijn naam plus 17 overwinningen in WK-rally’s, aan de haak heeft geslagen als testrijder. Niemand minder dan Miki Biasion gaat de EVO37’s helemaal op punt zetten.

www.kimera-automobili.com

 

 


Tags: , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Tranen gedroogd met een Evo 8 RS

Volgend bericht

Twaalf uur, 21 passen





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Tranen gedroogd met een Evo 8 RS

Met tranen in hun ogen hebben Patrick Brookhuis en zijn zoon Kian afscheid genomen van hun Ford Escort Mk2 - er moest een praktischer...

20 May 2021