Laatste nieuws

Kimera EVO37, luid en oogstrelend

Reportages / 22 januari 2022
Een nieuwe ster in het steeds boeiender wordende universum der resto-mods: de Kimera EVO37. Schoonheid, snelheid, stijl, hij heeft het allemaal. In minstens dezelfde mate als de originele Lancia 037.

Een ontmoeting om niet snel te vergeten. Diner met Luca Betti in Cuneo, daarna een welverdiende nachtrust in zijn 17-eeuwse Villa Kimera, gevolgd door een hele dag in de bergen met de EVO37, zijn schitterende, meer dan 500 pk sterke resto-mod. Luca is een bewonderaar van Singer, dat met zijn re-imagined 911’s aan de wieg heeft gestaan van de resto-mods, een nieuw ras dat inmiddels een aantal buitengewoon aantrekkelijke telgen kent. Denk aan de GTA-R 290 van Alfaholics, de Volvo P1800 van Cyan Racing en de Delta Futurista van Amos Automobili. Heerlijk analoge auto’s die een verademing zijn naast de hedendaagse digitale, semi-elektrische sportwagens en hypercars.

Betti heeft een nieuwe ster aan dat boeiende universum toegevoegd, een resurrectie van de legendarische Lancia 037. Een voortreffelijke keuze: de 037 is niet alleen een van de mooiste competitiemachines ooit, maar het was ook een buitengewoon succesvolle in de tijd dat Lancia een machtige tegenstander was in de internationale rallysport met ondermeer de Fulvia, de Stratos, de Delta S4 en de Integrale. De 037 was zo’n competent Group B projectiel dat hij in het seizoen van 1983 de wereldtitel wegkaapte voor de neus van de almachtige Audi Quattro – met nota bene alleen achterwielaandrijving. Er zijn er iets meer dan 200 Lancia 037’s gebouwd, precies genoeg om aan de homologatie-eisen te voldoen.  Lang heeft Betti niet over zijn keuze moeten nadenken. Hij is opgegroeid met Lancia’s en toen hij eenmaal had besloten zijn passie te volgen door een eigen auto te bouwen, was de keuze voor de fameuze, bloedmooie en zeldzame 037 snel gemaakt.

Als we het hart van Turijn ingaan voor een snelle lunch kan Betti niet nalaten te vertellen hoe trots hij is om de stad van Lancia in te rijden met een auto die hij zelf heeft ontworpen en gebouwd. De grote Italiaan heeft het druk gehad, hij is van evenement naar evenement gereisd om de zilvergrijze Kimera EVO37 – het prototype en vooralsnog de enig rijdende – aan potentiële kopers en fans te laten zien. Het Goodwood Festival of Speed, de Passione Engadina in Sankt Moritz, Salon Privé in Londen, de Vernasca Silver Flag, hij is er allemaal geweest. Luca is net terug van de Red Bull Ring in Oostenrijk waar hij heeft deelgenomen aan Pirelli’s PZERO Experience. “Ik heb daar honderd ronden gereden met geïnteresseerden, op volle snelheid, en de EVO37 heeft geen krimp gegeven. De remmen, de motor, alles heeft zich heel goed gehouden. Op het rechte stuk tikten we de 280 km/h aan. De aerodynamica klopt helemaal, hij reed precies zoals we op basis van de windtunneltests verwachtten. De achtervleugel werkte perfect, ik voelde de luchtweerstand en de neerwaartse druk op de achteras toenemen. Niks te veel, precies goed voor een mooie balans tussen de downforce voor en achter.” Zijn Kimera verkeerde daar in het gezelschap van Ferrari’s, Porsche’s, McLarens, AMG’s, Aston Martins en Pagani’s en Betti vond het uitermate bemoedigend dat alle deelnemers het merk ‘Kimera’ al kenden en vol bewondering voor zijn EVO37 waren.

Dat het een blikvanger eerste klas is, zien we met eigen ogen als de zilveren Kimera geparkeerd staat op een ‘piazza’ in Turijn: overal worden iPhones tevoorschijn gehaald om hem te fotograferen. Het is een indrukwekkende machine, met die kanjer van een spoiler en de brede, platte neus met vier indringend kijkende LED-lampen. De beste elementen van de 037 Stradale en de rallyversie zijn erin verwerkt, plus de scherp afgetekende, bredere spatschermen van de Delta S4.

Betti noemt zijn Kimera een resto-mod, maar daarmee doet hij de auto eigenlijk te kort, want hij is van kop tot staart nieuw ontworpen: slecht twee onderdelen zijn precies hetzelfde als bij de originele 037. Wees gerust, er zijn geen – inmiddels zo’n zeven ton kostende – 037’s geofferd om de Kimera te bouwen. Luca volgt in twee opzichten precies hetzelfde proces als Lancia indertijd met de 037. De cockpit van de Lancia Montecarlo werd als basis genomen en voor en achter van subframes voorzien om daar de wielophangingen aan te bevestigen. Betti gebruikt de cockpit van de Montecarlo ook, maar niet als dragend gedeelte, hij vormt slechts de gedeeltelijke ‘bekleding’ van het nieuw-ontwikkelde buizenchassis van de EVO37. De Kimera is daardoor aanzienlijk stijver dan de originele Lancia. Voordeel is ook dat bestuurder en passagier zich door een sterke rolkooi omringd weten.

Het tweede onderdeel van de Montecarlo dat Lancia voor de 037 gebruikte, was het motorblok. Ook dat voorbeeld is door Betti en de zijnen gevolgd, de prestaties van toen zijn echter naar aanzienlijk grotere hoogten opgestuwd. De motor wordt net zoals bij de originele 037 gevoed door een Volumex compressor. Hij wordt echter – naar voorbeeld van de Delta S4 – geassisteerd door een forse watergekoelde uitlaatgasturbo.

De compressor draait niet voortdurend met de krukas mee, hij wordt in– en uitgeschakeld door een elektrische koppeling in de aandrijfpoelie. Doordat de compressor voor een grote trekkracht onderin zorgt, heeft Kimera voor een fors formaat turbo van de firma Garrett kunnen kiezen zonder voor lag te hoeven vrezen – zodra deze flink op stoom is, neemt de compressor kortstondig verlof. Uiteraard hebben alle bewegende delen van de motor een upgrade gekregen om tegen dat geweld bestand te zijn en is het blok aan de onderkant met een speciale dekplaat versterkt. De productie-exemplaren komen met zo’n 420 pk aan de start, maar de eigenaren zullen ‘met een kleine ceremonie’, aldus Luca, de stand Race kunnen kiezen om over niet minder dan 505 pk te beschikken. Wees gerust, er hoeven geen schietgebiedjes gedaan te worden, die ‘ceremonie’ zal bestaan uit het bedienen van enkele knoppen.

Hoe de EVO37 rijdt? Nu, daar kan ik kort over zijn. Het is een vuurwapen, als je tot 7000 toeren doorhaalt, accelereert hij met net zoveel explosief geweld als een Ferrari F40. Alsof je als een projectiel wordt afgeschoten. Zo voelt de Kimera niet alleen, het is werkelijkheid, de verhouding tussen gewicht en vermogen is bij hem zo goed als gelijk aan die van de legendarische Ferrari: slechts twee kilo per pk.

De sensaties worden verstrekt door het sissen en fluiten van de wastegate en het typische janken van de compressor. Je hoort de een het van de ander overnemen, telkens als je het gaspedaal beweegt, en het uitlaatgeluid is zodanig dat de Kimera, als hij zich kwaad maakt, honderden meters verderop te horen is.

De urgentie waarmee de viercilinder aan het gas hangt, is constant, hij is immer schietklaar, zo goed werken compressor en turbo samen. Je kunt het kanon achter je rug enigszins kalmeren door vroeg op te schakelen – maar ook dan kan het koppel nog verrassen. Onder het gaspedaal sluimert een vulkanische 600 Nm aan instant trekkracht, meer dan genoeg om de Pirelli’s acuut tot overgave te dwingen, de productie-exemplaren krijgen dan ook tractiecontrole, een speciale natuurlijk, voor raceauto’s.

De EVO37 is een pure tweezitter, met ruimte voor twee rolkoffertjes in de neus. Je zit op een harde, flinterdun beklede kuipstoel met vijfpuntgordels, en de zitpositie is ouderwets Italiaans: met gespreide benen. De aankleding van het interieur is vakwerk. Mooie materialen, koolstofvezel en alcantara, en alles zit er strak in. Je kijkt uit op een hele batterij klokken, althans hun wijzerplaten, want geen een ervan werkt – we rijden in het prototype, en de instrumenten voor productie moeten nog geleverd worden. De passagier zal in elk geval het fascinerende genoegen krijgen op de naast elkaar gemonteerde drukmeters van de turbo en de compressor uit te kijken en aan de dansende naalden te zien hoe ze samenwerken. Ze mogen ook rekenen op airco en een eenvoudig entertainmentsysteem met navigatie. Daar de EVO37 geen achteruitkijkspiegel heeft vanwege de grote spoiler, wordt hij geleverd met een achteruitrijcamera. Ook de buitenspiegels zullen groter zijn dan de minuscule exemplaren van het prototype.

In de middenconsole bevinden zich een hoofdstroomschakelaar en een schakelaar voor de benzinepomp. Om de startmotor te activeren moet je tegelijkertijd op twee nietige knopjes drukken, links en rechts van de tunnel waardoor de Bowden-kabels naar de zesversnellingsbak van Graziano lopen. Het schakelmechanisme is een juweel om te zien, de pook staat precies daar waar je hand hem zoekt, en je wisselt van verzet met mooi droge klikbewegingen. Er is een automatisch schakelende bak met dubbele koppeling leverbaar, maar tot op heden heeft nog geen enkele koper daarom gevraagd.

Ik heb honderd ronden op de Red Bull Ring gereden, op volle snelheid, en de EVO37 heeft geen krimp gegeven
 

Al snel hebben we ons aan de drukte rondom Turijn onttrokken en bestormen de Colle del Lys. De sprint naar boven is een nogal luidruchtige, wat vooral komt doordat het prototype nog niet de vlinderkleppen in zijn uitlaatsysteem heeft waarmee de productie Kimera’s tot kalmte gemaand kunnen worden. Luca is overigens zeker niet van plan zijn Kimera muisstil te maken, de geluiden van de compressor en turbo blijven, want ook die zijn muziek voor de oren van een liefhebber. Je blijft, zoals hij zegt, ‘in the middle of the machine’.

Ook bij de afdaling zit het tempo er goed in, maar het kan nog sneller volgens Luca, die me maant nog meer snelheid mee de bochten in te nemen. Hij is een rallyrijder van internationale klasse dus gehoorzaam ik, en inderdaad, zelfs als ik geheel nalaat de rem aan te tikken, duikt de Kimera naar de apexen zonder ook maar een stap opzij te zetten. De besturing is ongehoord direct en snel, er zijn nauwelijks situaties waarin je moet ‘overpakken’, en de auto roteert geweldig mooi rondom zijn centrale as. Hij is simpelweg dol op doordraaiers, neemt ze alsof hij aan een touwtje zit. Voor de set-up zijn dan ook rallyrijders als Luca zelf en zijn maatje en helper Niki Biasion (tweevoudig wereldrallykampioen met Lancia) verantwoordelijk.

De EVO37 onderhoudt het contact met het wegdek met dubbele driehoekige draagarmen, allemaal van gesmeed lichtmetaal, en de veerbewegingen worden in bedwang gehouden door dempers van Öhlins, zelfs twee per achterwiel. Alhoewel de wielen het wegdek met bijna seismografische precisie lezen, volgt de Kimera de topografie van het asfalt zeker niet als een hond op truffeljacht en laat zich niet door oneffenheden van zijn koers brengen. Vering en demping zijn weliswaar behoorlijk hard, maar er zit genoeg absorptievermogen in om niet tegen lange ritten op te hoeven zien.


Voor en achter heeft de EVO37 geventileerde schijfremmen – van gelijke grootte – met vier zuigers per klauw, betrokken van Brembo. Als je het rempedaal intrapt, word je onmiddellijk onthaald op een meer dan fikse vertraging, alsof je een remparachute uitgooit. De EVO37 vertraagt zeer vertrouwenwekkend, niet alleen hard, maar ook kaarsrecht en de neus duikt precies genoeg om bij het insturen nog even wat extra druk op de voorwielen te zetten. De besturing is eveneens een doorlopend genoegen: licht en precies, en de communicatie met het chassis is zo goed dat de Kimera me in dat opzicht aan de Exige doet denken, ook zo’n uitgelezen rijmachine. Denk aan deze Lotus, voeg er de prestaties van een F40 aan toe, en je hebt een goed beeld waar de EVO37 zich in het spectrum der supersporters bevindt.

Wat een Kimera EVO37 kost? Reken op € 480.000, aanzienlijk meer dan Alfaholics voor een GTA-R verlangt, maar in lijn met de prijs van een Singer 911 of P1800 van Cyan Racing. Het is ook min of meer de helft van hetgeen je momenteel voor een van de 200 originele Stradales op tafel moet leggen. De kracht van Betti’s Kimera is dat het qua karakter een resto-mod is in de meest ware zin van het woord: zoals zijn EVO37 nu is, zou de 037 geweest kunnen zijn als Lancia hem had doorontwikkeld. De schoonheid, de snelheid, de stijl, alles dat het origineel zo begeerlijk maakte, is er, in minstens dezelfde, maar dikwijls nog grotere mate. Luca heeft, zoals hij zelf zegt, er alles aan gedaan om de ziel van de 037 te bewaren. Die woorden echoën nog even na als hij de Kimera met glorieus brullende motor, nijdig jankende compressor en kermende banden door een haarspeldbocht laat driften – net zo perfect als Walther Röhrl en Marku Alèn dat begin jaren ’80 met de 037 deden. Over de ziel van het origineel hoef je geen zorgen te hebben, die zit er zeker in, luid en oogstrelend.

De toekomst: gaat de deur op slot bij Kimera Automobili als alle EVO37’s gebouwd en geleverd zijn? Absoluut niet, maar op de vraag waarmee Luca Betti ons dan gaat verrassen, geeft hij liever nog geen specifiek antwoord. Hij zegt echter wel, met een veelzeggende glimlach en een twinkeling in zijn ogen, dat er ‘nog meer interessante autosporthelden zijn die een terugkeer á la Lancia 037 verdienen’. Daarmee weten we voorlopig genoeg.

TEKST Ton Roks // FOTO’s Luuk van Kaathoven

 KIMERA EVO37
Motor viercilinder zestienklepper, twee bovenliggende nokkenassen, boring x slag 85 x 95 mm, inhoud 2150 cm3, turbo en Roots type compressor met lucht/water tussenkoeler, dry sump smering Vermogen 505 pk bij 7000 – 7250 min-1 Koppel 600 Nm maximaal, 400 Nm bij 2000 min-1
Transmissie achterwielaandrijving, zelfsperrend differentieel, handgeschakelde Graziano zesbak Remmen rondom 365 mm geventileerde schijven met vier zuiger per klauw Maten en gewichten LxBxH 4055 x 1905 x 1200 mm, wielbasis 2520 mm, cW-waarde 0,50, gewicht + 1000 kg Banden voor 245/35R18, achter 295/30R19 Prijs € 480.000
www.kimera-automobili.com


Tags: , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een jeugddroom met 'patina'

Volgend bericht

De wonderlijke Mahy Collectie





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een jeugddroom met 'patina'

Na het kopen van zijn eerste huis, het krijgen van een kind én na de vraag van zijn vrouw (’welke auto wil je nou echt...

21 January 2022