Laatste nieuws

Kippenvel van een Kadett GT/E

Octane Auto's / 23 oktober 2020

Bij het lezen over de reünie van de familie Koemans met zijn Kadett GT/E kreeg de Belgische Isabelle Swinnen direct kippenvel. Zij koestert eenzelfde Opel met minstens evenveel sentimentele waarde.

“Het verhaal in Octane Auto’s over de Kadett GT/E van Gert-Jan Davelaar (zie link onder dit artikel) heeft veel overeenkomsten met mijn eigen ervaringen. Toen ik negen maanden oud was had mijn vader, Richard Swinnen, een nieuwe Kadett 1900 GT/E gekocht. Er zijn foto’s van mij op de motorkap en aan het stuur van deze auto en die zijn historisch want niet veel later heeft mijn vader de auto total loss gereden. Onze huidige Kadett heeft hij gekocht toen ik zes jaar oud was. Het is een GT/E uit de zogenaamde 1000-serie, die voor homologatie in Groep IB gebouwd werden door Opel. Hij gebruikte de auto voor competitie, van slalomwedstrijden, heuvelklims, de Course de Côte’s tot circuitraces. Mijn vader stond bekend om zijn gevoel voor show en zijn handremgebruik. Het waren prachtige tijden en ik herinner me er nog veel van. Ook van de andere piloten en de auto’s waarmee ze in die tijd reden. Patrick Snijers, Guy Colsoul om er maar enkele te noemen en auto’s zoals de Ford Escort RS2000, Renault GT Turbo en de eerste Golf GTI’s. Mijn vader heeft ook een keer aan een rally meegedaan, maar dat wilde hij zijn auto daarna niet meer aandoen, het gaf te veel schade.”

“In 1990 is hij gestopt met racen en ging ik toch nog vaak samen met hem naar wedstrijden kijken. De belofte dat we ooit samen zouden gaan racen als ik 18 was is niet ingevuld doordat hij een zware rugoperatie heeft moeten ondergaan. De Kadett is door mijn vader helemaal gerestaureerd en teruggebracht van Irmscher kleurstelling naar de originele kleuren. Hij heeft inmiddels bijna drie ton gereden. Deze auto’s worden niet veel meer in originele staat aangeboden en toen mijn vader vorig jaar een bod had gekregen van 32.000 euro was hij bijna zover dat hij de Kadett verkocht. Maar na tranen en argumenten is de auto bij mij terechtgekomen zodat hij in de familie kon blijven. Als je weet wat deze auto voor mijn vader betekend heeft! Het was zijn baby die niet buiten kwam als het slecht weer was en waarvan hij elke schroef in zijn handen heeft gehad. Het is dan ook leuk dat hij er nu nog af en toe in kan rijden. Soms komt hij naar de garage om gewoon even in de auto te zitten, met draaiende motor natuurlijk. Hij zegt dat hij 20 jaar jonger wordt van een rondje in de Kadett.”

“Sinds februari heb ik er 2000 kilometer mee gereden. Hoewel de Kadett uitnodigt tot racen wil ik er vooral voor zorgen dat hij in goede staat blijft. Mijn autopassie deel ik inmiddels ook met mijn eigen dochter, waarmee een volgende generatie wordt grootgebracht met deze auto. Nu ze ouder is, toeren we samen en het is leuk om te zien hoe zij hiervan geniet. Hij moet dus zeker overleven zodat zij hem weer van mij kan overnemen.”

“De GT/E heeft een geweldig geluid en rijdt fantastisch door een superbe wegligging. Bij de restauratie heeft mijn vader de 2.0 EH-motor, die een vermogen van 115 pk levert, gereviseerd. De competitieversnellingsbak van ZF, met de eerste versnelling linksonder, maakt het rijden nog scherper en speciaal. De auto is toevallig uit mijn geboortejaar en het nummerbord, dat je in België kan personaliseren, is ‘Belle-78’. Dat nummerbord heb ik van mijn man gekregen. Dat wij van sportief rijden houden blijkt ook uit de keuze voor mijn dagelijkse auto, een Abarth Pista Cabrio met 165 pk. Deze rijdt ook geweldig, maar de Kadett geeft meteen het racegevoel en zorgt ook voor veel meer positieve reacties en duimpjes in de lucht.”

“Ze noemden mijn vader vroeger de handremspecialist. Onlangs zijn we met de Kadett op televisie gekomen, waar mijn vader nog eens heeft laten zien wat hij er allemaal mee kon doen. Daarna mochten mijn broer en ik achtereenvolgens ook de auto nog eens ‘rondgooien’. De beelden hiervan staan op Youtube (link). Dit was wel de laatste keer, want ik wil de auto echt ontzien en preserveren. Het is jammer dat ik zelf niets van de mechanische techniek van de Kadett snap. Mijn vader kent elk onderdeel en kon alles zelf uitvoeren. Misschien moet ik nog eens bij hem in de leer gaan om me daarin te bekwamen. Want deze prachtige Kadett GT/E moet nog vele generaties Swinnen mee kunnen!”

De Kadett GT/E reünie waaraan Isabelle refereert is hier te lezen.

Fred Buursma laat zien dat de Kadett GT/E ook nog wel degelijk goed inzetbaar is in de zwaarste rally’s: Met 220 pk naar de Hel XL

 

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel Kadett GT/E (1978)

Isabelle Swinnen

 

 

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

1600 kilometer, met 25 pk ter beschikking

Volgend bericht

D8 GTO-JD70 R: krachtiger, sneller, veiliger





Bezoekers lazen ook


Meer historie

1600 kilometer, met 25 pk ter beschikking

Ondanks de Covid-19 restricties vond Italië de legendarische Mille Miglia straatrace van Brescia naar Rome en terug...

23 October 2020