Laatste nieuws

Kraantje Lek Revival, een bonte rit

Reportages / 22 februari 2019

Een jaar geleden stond in Octane Magazine een uitgebreid verslag van de eerste Kraantje Lek Revival. Zondag 17 februari ging de tweede editie van de Revival van start. Mag je bij een tweede keer al spreken van een traditie? Misschien is dat wat voorbarig maar inmiddels is duidelijk dat de formule van de oldtimer rally goed is aangeslagen en dat editie drie alweer in voorbereiding is. Dat gaat dus goed!

Het pannenkoekenhuis Kraantje Lek was weer de startplaats van de rit. De route van rally-navigator eerste klas André Schoonenwolf bracht het gezelschap dit jaar naar de weidse Noord-Hollandse landschappen over slingerende dijkweggetjes en over smalle landwegen. Gezelligheid en ontspanning zijn troef maar de rit voor de Maus Gatsonides Trofee was geen eenvoudige toerrit. Er zaten listigheden in de routebeschrijving en er waren een aantal lastige fotoherkenningspunten in te vullen. Uitdaging genoeg!

Hoewel de rit oorspronkelijk is opgezet voor auto’s uit de tijd van Maus waren er toch een aantal veel jeugdiger rallywagens te zien. Is dat erg? We weten het niet. Maus Gatsonides was zelf ook niet vies van wat ondeugendheden en zou vast en zeker een oogje dicht geknepen hebben. Het was een bont gezelschap deze keer. Een bulderende Bentley en een prachtige Hudson vertegenwoordigden het pre-war tijdperk. Twee wagens waren er met Neerlands bloed in de aderen: een Daf 55 Marathon en een zwarte Donkervoort. Verder waren er automobielen van Zweedse, Duitse, Franse, Italiaanse en Britse afkomst.

Ook deze tweede editie had het goddelijke geluk mooi weer mee te krijgen. De dag begon wat koeltjes maar een warm februari-zonnetje zorgde voor een heerlijk vervolg. Steeds meer lagen kleding werden afgepeld en het gezelschap had het goed naar zijn zin. Niemand verdwaalde echt (of heeft dat niet toegegeven) en iedereen kwam binnen de tijdvensters aan bij de koffiestops en de lunchlocatie.

Via de laatste tijdcontrole bij het pontveer van Akersloot eindigde de rally uiteindelijk bij het pannenkoekenrestaurant Kraantje Lek voor de prijsuitreiking, verrijkt met spekpannenkoeken met stroop en sterke verhalen bij het haardvuur. Precies wat Maus Gatsonides ooit deed samen met zijn vrienden in die jaren vlak voor- en na de oorlog. In gedachten heeft-ie vast en zeker meegereden en mee genoten. Volgend jaar is Octane van de partij, zo hebben we inmiddels vernomen, met een eigen team.

TEKST Martin Philippo / FOTO’s  J. Gordijn, R. Moree en M. Philippo

UITSLAG

1 Aernout & Maarten  (BMW 2002 tii) met 10 min straftijd

2 Jan-Peter & Rinald (Volvo  PV544) 15 min

3 John & Robert (DAF Marathon) 16 min

4 Nan & Ivar (Triumph Dolomite) 17 min

5 Leo & Christian (Fiat 124 Spider) 23 min

6 Ron & Yvonne (Jaguar XK120) 25 min

7 Nico & Claudia (Citroën 2CV) 30 min

8 Ruut & Thomas (Morgan 4/4) 31 min

9 Cees & Herman (Hudson 1937) 38 min

10 Patrick & Maarten (Donkervoort S8AT) 56 min

11 Michel & Sebas (Bentley Speed 6) 58 min

 


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Plons, een Pontiac de Amazone in....

Volgend bericht

De Bugatti's die bij Maastricht zijn 'gevonden'




Uitgelicht

Plons, een Pontiac de Amazone in....

Een prima Pontiac Silver Streak 8 met Nederlands kenteken die in Zuid-Amerika in zee wordt gekieperd. Marco van der Werf...

21 February 2019

Webdevelopment Passionate Bastards