Laatste nieuws

La macchina del presidente

Man & Machine / 10 juni 2022

Het verhaal van deze Lancia Thema 3.0 LX uit 1992 is er een vol hoogwaardigheidsbekleders; als eerst geregistreerde auto uit de derde modelserie heeft de Thema de directie van Fiat en Ferrari vervoerd en de burgemeester van Maranello bediend. Nu wordt hij gekoesterd door de volgende ‘president’: Davide Zaccarelli, ‘il presidente’ van de ‘Lancia Thema Club International’ in Mantova.

“Dit is de allereerste Thema uit de derde serie (FL92) van het model. Het is het toenmalige topmodel, met de 3,0-liter V6 Busso van Alfa Romeo in het vooronder, in de meest luxe uitvoering. Deze LX heeft het prachtige interieur van de Thema 8.32 en is voorzien van ‘sospensione intelligente’ met hydraulische demperregeling. De Thema is in de zomer van 1992 geregistreerd door Fiat Auto, voor gebruik in de laatste testrondes, maar ook om ingezet te worden als persauto en als model voor de brochurefoto’s. Het originele kenteken is TO38701T en de registratie van deze voorserie loopt door tot kenteken TO38725T. De voorserie omvatte alle versies: turbo, 16v, turbodiesel, stationwagen en V6. De marktintroductie van dit model had plaats in november 1992.

‘…het persoonlijke vervoermiddel van Luca di Montezemolo toen hij directeur was van Fiat en Ferrari’

Deze Thema is vanaf het begin ingezet als directieauto van Fiat, wat inhield dat dit zijn persoonlijke vervoermiddel werd toen Luca Cordero di Montezemolo zijn leiding bij Ferrari combineerde met die van Fiat. Drie jaar lang heeft de Lancia trouw zijn werk gedaan, totdat de introductie van de Lancia Kappa het einde betekende van zijn leven bij Ferrari. Eind 1995 besloot Di Montezemolo de nog frisse Lancia cadeau te geven aan zijn goede vriend Bertacchini, de burgemeester van Maranello. Vanaf 1996 heeft hij gediend als reisauto voor de hogere ambtenaren van de gemeente en is hij gebruikt bij officiële ceremonies.

Tien jaar later, in 2005, waren de slijtage en kleine beschadigingen aan het interieur en exterieur van de Thema reden voor de gemeente om deze glorieuze Thema op non-actief te stellen en te vervangen door een Alfa Romeo 156 diesel. De Lancia verdween roemloos naar de achtergrond en vond zijn voorlopige einde in een kleine opslagruimte in het gemeentemagazijn in Maranello.

Zelf zag ik de Thema voor het eerst tijdens een Ferrari-rally in Maranello, in 2004. De auto stond voor het gemeentehuis geparkeerd en ik heb direct contact gezocht om erachter te komen van wie de auto was en of hij wellicht te koop zou zijn. De Lancia Thema was in mijn jonge jaren mijn droomauto, maar in aanschaf toen veel te duur voor het budget van mijn vader. Het was de auto waarin directies en regeringsleiders werden vervoerd dus dat heeft toen op mij een grote indruk gemaakt. In het gemeentehuis vertelde men mij dat de Thema aan het eind van zijn diensttermijn zat en verkocht zou worden zodra een nieuwe auto was gearriveerd. Via een brief heb ik meteen een bod gedaan; geheel realistisch gezien de staat van de auto, maar toch te laag in de ogen van de ambtenarij.

Terwijl ik eigenlijk de moed al verloren had, werd ik een jaar na het eerste contact benaderd door de gemeenteaccountant, die het zat was om de belastingen en andere kosten te betalen voor een auto die stond weg te kwijnen in de opslag. Niet veel later, mocht ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een Lancia Thema 3.0 LX, mijn droomauto, met als extraatje de eigendomsgeschiedenis.

Eind 2005 ben ik begonnen met de complete restauratie van de Thema. Economisch gezien misschien niet heel verstandig, maar meer dan 10.000 euro later, was de auto weer in topconditie. De carrosserie is waar nodig aangepakt en opnieuw gespoten, alle beschadigde interieurdelen hebben we vervangen en ook de erg dure, maar gebarsten, Solextra voorruit is uitgewisseld voor weer een origineel exemplaar. De Busso is onderhanden genomen en het achterstallig onderhoud is ingehaald. Nu is de auto in topstaat en werkt alles perfect, inclusief de complexe hydraulische niveauregeling. De uitlaat is vervangen door een RVS systeem van CSC Marmitte en ik ben zo vrij geweest om een houten stuurwiel van Maserati te monteren omdat het naar mijn mening mooi aansluit bij het notenhout op het dashboard.

‘De Thema heeft het asfalt geproefd van beroemde circuits zoals Assen, Spa, Dijon, Nürburgring, Monza, Mugello, Imola en Fiorano.’

Het geïnvesteerde bedrag is een bewijs van mijn liefde voor deze auto, die het gezien zijn historie verdiende om gered te worden. Sinds de restauratie heb ik er al heel veel tevreden kilometers mee gereden, naar evenementen door heel Europa; de Thema heeft het asfalt geproefd van beroemde circuits zoals Assen, Spa, Dijon, Nürburgring, Monza, Mugello, Imola en Fiorano. In maart 2011 heeft de Lancia in het Italiaanse tijdschrift Automobilismo d’Epoca gestaan, in een special van 20 pagina’s over alle series Lancia Thema. Vanzelfsprekend is hij nu ook een gewaardeerd lid van de Thema-club in Mantova waarvan ik voorzitter ben.

Al die tijd is de Thema een trouwe en betrouwbare reisgenoot gebleven en ik denk dat dat nog vele jaren zo zal blijven. De elegantie van de auto, het comfort en het rijplezier (afgezien van het monsterlijke benzineverbruik) geven mij veel voldoening. De auto valt statig op tussen de grijsheid van moderne auto’s op straat en vaak komen mensen naar me toe om even te praten over hun eigen bewondering of ervaring. Een auto uit de tijd dat Lancia, zelfs onder de regie van Fiat, toch nog echt onderscheidende, stijlvolle auto’s voortbracht.

Onze Thema-club is actief sinds 2008 en biedt zijn leden vooral ondersteuning bij het oplossen van technische problemen en bij het vinden van vervangende onderdelen. Een paar keer per jaar komen we bij elkaar om van elkaars auto te genieten en om de geschiedenis van de Lancia Thema, van 1984 – 1994, levend te houden.”

Man & Machine

Lancia Thema 3.0 LX (1992)

Davide Zaccarelli


Tags: , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Met drie nationaliteiten op pad

Volgend bericht

Toevallig een Mercedes





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Met drie nationaliteiten op pad

De totstandkoming van een reportage voor in Octane Magazine is een kwestie van organiseren, plannen, onderzoek, spectaculaire...

6 June 2022