Laatste nieuws

‘Lamborghini en Ferrari hebben aangekondigd nimmer afscheid van hun V12’s te nemen’

Alle columns / Ton Roks / 14 juni 2019

Soms proef ik twijfel bij autoliefhebbers dat de hobby langzaam maar zeker om zeep geholpen gaat worden. Snelheidslimieten van 30 km/h in alle bebouwde kommen, ondoordachte milieuzones, de omarming van automatisch rijden en een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2030, het zijn signalen die menigeen tot somberheid stemmen. Volgens mij gaat die soep lang zo heet niet gegeten worden als hij wordt opgediend, de politici die dat ‘beleid’ bedacht hebben aan hun ‘tafels’, hebben tegen die tijd ergens anders een mooi baantje en er zullen andere mensen aan het roer zitten. Dan zal duidelijker zijn geworden wat de werkelijke winst van elektrisch rijden – en het is niet uitgesloten dat dit tegenvalt. Want waar gaat al die elektrische energie vandaan komen in een land waar iedereen ook nog eens van het gas af moet, dat kernenergie afwijst – en zich wellicht gaat verzetten tegen wouden van windmolens en de investering van vele miljarden in een nieuwe infrastructuur.

Ik acht het niet uitgesloten dat de wal het schip gaat keren, en denk dat in 2030 misschien een procent of 30 elektrisch rijdt, dat er goede alternatieve brandstoffen ontwikkeld zijn en dat er een stuk nuchterder naar mobiliteit gekeken zal worden. Automated driving gaat lang de vlucht niet nemen die we nu denken. Het zal wellicht bruikbaar blijken op snelwegen en dergelijke maar in onze stedelijke jungles, waar fietsers doen wat ze willen en handhaving non-existent is, gaat het niks worden. Werken doet het in elk geval nog niet, ik reed laatst een week met een gehuurde, brandnieuwe Volvo door Italië en had negen (!) remingrepen doordat hij meende dat we een geparkeerde auto’s gingen raken. Die Volvo staat daar niet alleen in, foute ingrepen zijn aan de orde van de dag bij de testauto’s die bij Octane langskomen. Automated driving zou bovendien weleens een curse in disguise kunnen blijken: het kan de files vergroten, doordat hands free rijdende automobilisten gewoon aansluiten omdat ze die files niet meer als hinderlijk ervaren – want ze kunnen immers gewoon werken aan het stuur.

Waar ik mijn optimisme vandaan haal? Op de eerste plaats om onze overheid zeker geen foutloos track record heeft als het gaat om verstandige, verreikende beslissingen en deze geregeld heel anders uitpakken dan bedoeld. Op de tweede plaats omdat ik her en der in de industrie optimisme proef. De grote Italiaanse investeringsmaatschappij die veel geld in Aston Martin heeft gestoken – waardoor het nu (eindelijk) een bloeiend bedrijf is – heeft hetzelfde gedaan met de Morgan Motor Company. Het kan niet anders dan dat het dat doet omdat die onderneming toekomst ziet in de auto als een object waaraan je genoegen kunt beleven – en waarmee geld valt te verdienen. Het Chinese Geely – eigenaar van zowel Lotus als Volvo – heeft aangekondigd tientallen miljoenen in Lotus te gaan stoppen om het beter dan ooit op de kaart te zetten als fabrikant van sportauto’s, maar ook van SUV’s en crossovers, omdat het daarmee succes kan boeken op de Chinese markt. De sportauto’s (Elise, Exige, Evora en opvolgers) zullen uit Hethel blijven komen, de SUV’s en dergelijke zullen in China in een nieuwe fabriek gemaakt gaan worden. Daarnaast zijn Alpine en TVR terug, heeft Ginetta zich onder de bouwers van superauto’s geschaard, evenals Brabham. AMG staat sterker in zijn schoenen dan ooit, Toyota is terug met een smakelijke Supra, McLaren floreert en Lamborghini en Ferrari hebben aangekondigd dat ze nimmer afscheid van hun V12’s zullen nemen. Er is goed autonieuws te over. Ik ga ervan uit dat we in 2030 nog steeds van auto’s kunnen genieten – ook van onze klassiekers en youngtimers.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

‘De auto zoals we hier laten zien, past niet meer in een samenleving die er voor ons allen toe doet’

Volgend bericht

‘De verbetenheid en moed waarmee hij weer instapte, zijn ongeëvenaard’




Uitgelicht

‘De auto zoals we hier laten zien, past niet meer in een samenleving die er voor ons allen toe doet’

‘The Art Fair is offering Aston Martins alongside Alex Katz paintings to drive sales’. Het is de kop van een artikel...

14 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards