Laatste nieuws

Lancia Delta Integrale EVO (1992)

Octane Auto's / 28 januari 2020

De koop van een Lotus Esprit ketste af, maar Jacco van der Kleij had vrij snel een passende vervanger: een Lancia Delta Integrale Evo uit 1992. De auto is nu in goed Italiaans gezelschap van onder meer een Fiat Panda 4×4 en een Fiat 500.

Het verhaal is bekend maar toch: Lancia was na de ban op Groep B, nadat Henri Toivonen was verongelukt naarstig op zoek naar een vervangende auto om in te zetten voor het wereldkampioenschap rally. De vierdeurs Lancia Delta 4WD werd geselecteerd als Group A auto. Daarmee won het merk van 1987 tot 1992 aaneensluitend het wereldkampioenschap bij de constructeurs. Lancia heeft de originele Delta 4WD doorontwikkeld tot Integrale, Integrale 16V, Integrale EVO en Integrale EVO2. Deze laatste is door Lancia in diverse ‘limited edition’ uitvoeringen marketingtechnisch slim verder ontwikkeld. Deze Delta’s, en zeker de EVO’s, zijn nu gewilde klassiekers en prijzen van een EVO2 kunnen al tot boven de 100.000 euro uitkomen.

“Mijn liefde voor de Delta is vanzelfsprekend direct af te leiden aan zijn rallysuccessen. Mijn buurjongen handelde in Delta’s en ook via hem ben ik steeds meer verliefd geworden op het hoekige maar stoere ontwerp. Het is een ontwerp van Giorgetto Giugiaro en de oorspronkelijke Delta was in 1980 zelfs nog Auto van het Jaar. Mijn auto is een Delta integrale EVO, uit 1992, in de kleur ‘rosso monza’. Ik heb hem gekocht in Woerden in 2011 nadat de koop van een Lotus Esprit afketste. Kennelijk ben ik een fan van het werk van Giugiaro, want zowel de Delta als de Esprit als ook de Fiat Panda 4×4 die ik heb, komen van zijn hand. Dat kan geen toeval zijn.”

“De Delta is een EVO, maar door een fout van een garagebedrijf is de oorspronkelijke motor om zeep geholpen en is er  in 2002 een nieuwe EVO2 motor erin gezet. Die is vijf pk sterker en heeft een koppel van 315 Nm in plaats van de oorspronkelijke 298 Nm. De viercilinder met zestien kleppen stuwt de auto in 5,7 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid is 220. Dat zijn nog steeds mooie prestaties waarmee het ook vandaag nog een hele fijne rijdersauto is. Mij valt steeds weer op dat de wegligging zo goed is. Hij rijdt echt als op rails. Je snapt meteen waarom deze auto zes keer wereldkampioen is geworden.”

“In 2016 heb ik de Delta uit elkaar laten halen zodat hij opnieuw gespoten kon worden. Daarnaast heb ik een sterkere distributieriem laten monteren en ook andere kleine dingen aangepakt. Verder heb ik High Back stoelen met alcantara laten bekleden en zijn de witte koplampen en verstralers vervangen door gele. Daarmee is de Lancia nog mooier geworden. Omdat ik zelf niet technisch ben, heb ik het werk, naar volle tevredenheid, uit laten voeren bij Projoe.nl.”

“We gebruiken de EVO vooral voorritjes door de stad, maar ook bezoeken we geregeld evenementen van de Lancia Club Nederland. De grootste reis tot nu toe was naar Duitsland, waar we mee hebben gedaan aan Lancia Legends 2017. Vanzelfsprekend staat er, net zoals waarschijnlijk bij iedere Italiaanse autoliefhebber, een rondje Italië op de ‘to do’ lijst. In 2019 is mijn Delta nog uitgeroepen tot ‘de mooiste Delta van Nederland’. Daar was ik wel blij mee. Het is een auto die opvalt door zijn hoekige, gedrongen uiterlijk. Hij staat meestal in een speciale stalling tussen Porsches en Ferrari’s maar volgens de eigenaar loopt iedereen toch meteen door naar de Delta om even te kijken.”

“Naast de Delta hebben we een Fiat Panda 4×4 uit 1984, een Fiat 500 uit 1969, een Mazda Miata (MX5) uit 1989 en een Porsche Boxster uit 1999. De Fiat Panda 4×4 heb ik in april 2018 gekocht als dagelijkse auto. Het bleek een bijzonder exemplaar te zijn met twee openslaande dakjes.”

“De vorige eigenaar had meerdere Panda’s maar hij was er nooit aan toe gekomen om wat met de auto te doen. Wij hebben de Panda gekocht, uit elkaar gehaald en opnieuw laten spuiten. Technisch is de auto nu goed maar het interieur kan nog wel een upgrade gebruiken. De stoffen bekleding vervangen we misschien wel door zwart alcantara. Verder ben ik nog op zoek naar een roof rack dat op de auto past en ‘keienvangers’ aan de voor- en achterkant. Daarmee krijgt de Panda een echte ‘off-road’ uitstraling.”

“De Fiat 500 L hebben we in 2017 gekocht voor mijn vrouw om als dagelijkse auto in de lente en zomer te gebruiken. Toen we deze kochten was er al een goede restauratie uitgevoerd. Inmiddels hebben we het oude motortje vervangen door een exemplaar van 600 cm3, waardoor we iets meer vermogen hebben, wat fijn is als we er met drie personen in zitten. Dit jaar willen we het chroom op de bumpers, beugels en raamlijsten vervangen.”

“We echt gek op onze auto’s en vinden we het heel leuk om er veel mee bezig te zijn. Verbeteringen hier en daar, en waar nodig pakken we problemen aan. Ondertussen rijden we er ook nog met heel veel plezier mee. Kortom, een wagenpark om trots op te zijn!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lancia Delta Integrale EVO (1992)

Jacco van der Kleij

 


Tags: , , , , , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Volvo P1800 S 'Volvoville' (1966)

Volgend bericht

CONCOURS D’ELEGANCE PALEIS SOESTDIJK 2020





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Volvo P1800 S 'Volvoville' (1966)

Op een industrieterrein in Oud-Loosdrecht heeft Ernst Haselhoff Lich Kasteleijn een privémuseum rond het merk Volvo ingericht....

23 January 2020