Laatste nieuws

Lancia Gamma Berlina 2500 ie (1982)

Octane Auto's / 25 april 2020

Guido Kroos uit Amsterdam wordt blij als hij zijn ‘Italianen’ ziet, ruikt en hoort. Hij houdt van de verschillen, het ontdekken van ontwerpdetails en van het met vrienden analyseren hoe de auto’s tot stand gekomen zijn. Hij is dol op zijn ‘verguisde’ auto’s.

De verzameling van Guido bestaat nu uit vijf auto’s: een lichtblauwe Lancia Gamma Berlina 2500 i.e. uit 1982, een Fiat 132S 1800 Automatic uit 1973 in statig donkerblauw, een Alfa Romeo 156 GTA Selespeed 3.2 Busso uit 2003, een zwarte Maserati 2.24v 2.8 Biturbo uit 1992 en de zwarte Fiat 130 Berlina 3200 Automatic (1973) die Octane verleden  jaar in deze rubriek presenteerde, toen nog eigendom van Paul van Beukering. (link Octane Auto’s)

Guido vertelt: “Deze kleine autoverzameling heb ik over de jaren heen opgebouwd. De Alfa GTA heb ik bij Wim Prins gekocht in Nunspeet, de Lancia van Job Vreugdenhil, een van de eigenaren van Classic Paradise uit Nederhemert. De 132 komt van een verzamelaar van ‘vergeten’ Italiaanse klassiekers en de Maserati zag ik staan bij ‘La Scuderia’ in Heerhugowaard. De Fiat 130 heb ik van Paul overgenomen, niet lang nadat Octane Magazine zijn verhaal had gepubliceerd.”

“Zo zijn ze allemaal op m’n pad gekomen. Ofwel door iets in te ruilen, of om mijn verzameling uit te breiden met iets dat ik altijd al prachtig gevonden heb, omdat mijn vader er een gehad heeft of ikzelf ooit al eens eerder. De Fiat 132 heeft een enorme historie. Die reed in Rome rond met Giulio Andreotti, premier van Italië, op de achterbank. Hij heeft een automaat, getinte ramen en een af-fabriek geleverde airconditioning.”

“Mijn vader had ook een 132, maar van de derde serie. Dit is er een van de eerste. De Fiat 130 is inmiddels mijn vierde. Toen ik een jaar op twaalf was dat het allerhoogst haalbare, zo’n gigantische Fiat. De Maserati is een elegante wolf in schaapskleren met een weergaloos fraai interieur. De Lancia Gamma heb ik al langer en daar geldt een beetje voor wat ook voor de 130 geldt. Het zijn vlaggenschepen en daar houd ik van. Toen de GTA uitkwam kon ik er niets mee. Onmogelijk om mijn werkgevers destijds ervan te overtuigen dat dat de ideale leaseauto zou zijn en toen ik eenmaal voor mezelf begon waren er Lancia’s en andere auto’s. Dus nu heb ik er een gekocht, gewoon omdat het kon. Het is een mooie uitvoering, met schuifdak, Xenon koplampen, geluid van Bose, de bekleding is waanzinnig mooi en het orkestrale geluid van de Busso V6  gaat nooit vervelen. Wel een auto om behoedzaam mee om te gaan, dus net als de andere Italianen: goed warm rijden, daarna lekker laten werken en slechte wegdekken zoveel mogelijk vermijden.”

“Net als de meeste autoliefhebbers kon ik al van jongs af aan auto’s waarderen. Vanaf mijn derde kon ik al enkele auto’s in het donker aan de achterlichten herkennen. Ik ben opgegroeid in Fiat’s en dat was prima. Maserati’s en Ferrari’s waren destijds al magische auto’s voor mij. De Iso Grifo uit een kwartetspel is me ook goed bijgebleven. In Friesland waar ik opgroeide, zag je zelden of nooit een exoot. Met Porsche heb ik nooit wat gehad maar met de grote auto’s van Mercedes en BMW wel.”

“Terugkijkend vind ik ook grote Opels en Fords uit die tijd heel erg mooi. Britten en Fransozen kon ik altijd al erg waarderen en van de Japanners waren alleen de cultwagens, zoals de 2000 GT, Fairlady en Skyline interessant. Het was vroeger met mijn vriendjes altijd strijd of nou onze Fiat 131, hun Simca 1307 of toch de Opel Ascona 1.6N de beste of snelste auto was. Ik ben me erg aan Fiat en daardoor andere Italiaanse merken gaan hechten. De details, de eigenzinnigheid, heerlijke motoren, prachtige interieurs, geluiden en geuren. Het past bij het land waar ze bedacht en gebouwd werden, ze stralen ‘La Dolce Vita’ uit.”

“Het allerfijnste accessoire aan de Gamma, de 130 en de 2.24v zijn hun schuifdaken. De Gamma had er een af fabriek, bij de andere twee zijn ze later ingebouwd. Ook niet standaard, maar wel mooi zijn de additionele ‘time-period’ mistlampen en een verchroomde antenne achterop. Die horen bij die tijd en vind ik niets afdoen aan originaliteit. Voor onderhoud van de GTA ga ik naar Classic Paradise en Van Neerijnen. Zelf speuren naar onderdelen en extra accessoires vind ik erg leuk om te doen. Ik ben niet heel erg technisch, maar samen met Paul kom ik er wel uit. Heel leerzaam. We hebben nog een lijstje met dingen die we aan de 130 willen doen.”

“Het verschil in de vijf auto’s zit ook in de motorisering. De Fiat 132 is de meest bescheiden auto met een vermogen van 107 pk. De topsnelheid is 170 km/h en in 12 seconden zit hij op de 100. De meest krachtige uit het gezelschap is de Maserati die met zijn twee turbo’s zelfs de GTA het nakijken geeft: 285 pk versus de 250 van de GTA.  De acceleratie van de Maserati is met 5,5 seconden ook 0,7 seconden korter dan die van de Alfa. De GTA is de dagelijkse auto en met de andere auto’s maak ik vooral plezierritten. In elk geval ga ik een keer per jaar naar Italië met de club vrienden onder de noemer ‘IHWC’. Dat staat voor Italy Here We Come. Gelijkgestemde zielen die met hun klassiekers leuke dingen in Italië doen. Afgelopen jaar hebben we de auto’s op transport gezet naar Napels en zijn we van daar af terug gereden naar Nederland. Met interessante tussenstops zoals in St’ Agata Bolognese en Maranello. Met de 130 heb ik verleden jaar een zakenreis  naar Italië gedaan. In zes dagen heeft de Fiat probleemloos 3500 kilometer afgelegd.”

“In het dagelijkse Nederlandse verkeer kunnen deze auto’s uitstekend meekomen, zelfs de tragere 132. De grootste uitdaging zit hem  in de kwetsbaarheid van de techniek, het benzineverbruik en de slijtage van onderdelen. Het leuke aan mijn verzameling vind ik dat het allemaal prachtige auto’s zijn die wat betreft aanschafwaarde leuk binnen de perken blijven. Zelf schat ik dat de Maserati met ongeveer 16.500 euro het meeste waard is. Maar deze Lancia Gamma, in de mooie kleur ‘azzurro metallizzato’ is een mooie auto met bijzondere techniek en een vrij grote zeldzaamheid. Toch hoef je daar niet meer dan 10.000 euro voor de verwachten, zelfs in de goede staat waarin hij verkeert. Dat houdt het allemaal leuk en dan kan je ook nog eens dromen van een volgende auto. Zoals een Fiat 131 Racing/Supermirafiori, een Lancia en Alfa 2000 Berlina, een Beta Berlina of een Ritmo Abarth. Of in het exotische spectrum: Dino Coupe, 131 Abarth, Islero, Kyalami. Maar dat laatste zijn wel duurdere dromen. Eigenlijk zijn mijn auto’s allemaal vrij zeldzaam. Van de meeste zijn er maar een handjevol gebouwd. Ik denk dat de 132 zoals ik die heb het meest uniek is, ondanks dat daar serieuze aantallen van zijn geproduceerd. Gelukkig zijn er massa’s mensen die voorbijgaan aan deze ‘verguisde vlaggenschepen’, waardoor ik ze mooi kan blijven verzamelen.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lancia Gamma Berlina 2500 ie (1982)

Guido Kroos

 

 

 


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

PORSCHE BOXSTER (1999)

Volgend bericht

Ciao Maserati 2.24v





Bezoekers lazen ook


Meer historie

PORSCHE BOXSTER (1999)

Voor Robert Servaas was het gevoel aan het stuur geweldig. De zon scheen, het dak was neergeklapt en de Boxster stuurde en klonk...

20 April 2020