Laatste nieuws

Le Mans 1969 in 1:8

Nieuwsberichten / 22 december 2021

Op de foto’s is hij bijna niet van echt te onderscheiden; Amalgam Collection presenteert een buitengewoon gedetailleerd 1:8 schaalmodel van de Ford GT40, gebaseerd op chassisnummer 1075, de winnende auto van de 24 uur van Le Mans in 1969.

De Ford GT is uitgevoerd in de iconische blauw-oranje Gulf Motor Oil-kleurstelling. Jacky Ickx en Jackie Oliver behaalden voor het John Wyer Automotive Engineering-team, in de nummer 6 auto de spannendste overwinning in de geschiedenis van de 24 uur van Le Mans; ze versloegen de Porsche 908 van Hans Hermann met slechts 120 meter voorsprong.


Almalgam heeft 24 maanden besteed aan onderzoek en ontwikkelingswerk, met de hulp en medewerking van de Ford Archive and Heritage-afdeling en Gulf Oil International. Het model, bijna 51 cm lang, heeft dan ook de goedkeuring van de autohistorici bij Ford.

De oplage blijft beperkt tot 199 stuks en elk model is met de hand gebouwd en geassembleerd door een klein team van vakmensen. Volgens de fabrikant zit er meer dan 4000 uur ontwikkelingswerk in de auto en kost het meer dan 400 uur om elk model te bouwen. Daarbij zijn er duizenden nieuw gemaakte onderdelen nodig: gietstukken, foto-etsen en CNC-gefreesde metalen onderdelen.

De eerste 50 bestelde modellen worden geleverd met een Giclée-kunstdruk (30 x 45 cm) van een prachtige Rainer Schlegelmilch-foto die is gemaakt tijdens de vroege uren Le Mans.

De 1969-editie van Le Mans was een klassiek underdog-verhaal: Porsche had het World Sportscar Championship al afgesloten en was grote favoriet om hun eerste Le Mans-overwinning te behalen. Maar liefst 16 Porsches deden mee, meer dan een derde van het deelnemersveld, en Porsche leidde inderdaad 90% van de race. De versnellingsbak van de leidende 917 gaf het echter om 11 uur op en de Ford van Ickx en Oliver namen de leiding over. De race eindigde in een sprint van 3 uur, waarbij de Ford worstelde met uitlaatproblemen terwijl ze werden achtervolgd door de Porsche 908 van Herrmann en Gérard Larrousse, die zelf kampten met mechanische problemen met de remmen en de motor.

De auto’s kwamen over de finish met minder dan een minuut te gaan en moesten dus nog een ronde afleggen. De Ford had nog maar 23 ronden gereden op een tank brandstof, maar moest nu ineens een extra ronde zien voor te blijven. Ickx deed alsof hij door een tekort aan brandstof moest vertragen en liet Herrmann vroeg voorbijgaan op de Mulsanne Straight. Hij gebruikte echter, net voor het einde van het rechte stuk van 5 km, de slipstream om hem alsnog te passeren. Het lukte Ickx om Herrmann achter zich te houden om zo als eerste over de streep te komen. Porsche moest nog een jaar langer wachten op de overwinning.

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

DS 9: eigengereide Franse luxe

Volgend bericht

Gekkenwerk in Le Jog





Bezoekers lazen ook


Meer historie

DS 9: eigengereide Franse luxe

Het jonge Franse luxe merk DS is op onze wegen voornamelijk met SUV’s te zien, maar nu heeft het een entree gemaakt met een grote...

17 December 2021