Laatste nieuws

Toyota’s nieuwe wapen voor Le Mans

Nieuwsberichten / 15 januari 2021

Toyota begint aan een nieuw hoofdstuk in het 2021 FIA World Endurance Championship (WEC) met een volledig nieuwe Le Mans Hypercar, de GR010 HYBRID, waarmee Toyota’s GAZOO Racing aan de start zal verschijnen.

Toyota GAZOO Racing gaat met de GR10 HYBRID – de circuitversie van Toyota’s toekomstige Hypercar voor op de openbare weg – in het WEC de strijd aan met nieuwe deelnemers. De raceauto is uitgerust met aandrijftechnologie van de Toyota TS050 HYBRID, de auto die Toyota GAZOO Racing eerder racesuccessen bracht waaronder het huidige wereldkampioenschap WEC en winst op Le Mans.

De GR010 HYBRID is een prototype dat  in de afgelopen 18 maanden is ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van Toyota GAZOO Racing in Keulen en de experts van Higashi-Fuji in Japan op het gebied van geëlektrificeerde hybride-aandrijflijnen.

De GR010 HYBRID is uitgerust met een krachtige vierwielaangedreven hybride-aandrijflijn, speciaal ontwikkeld voor op het circuit. Hiervoor is de 3,5-liter twin-turbo V6 met 500 kW/680 pk op de achterwielen gecombineerd met een elektromotor van 200 kW/272 pk – ontwikkeld door AISIN AW en DENSO – op de vooras. Het totale vermogen is beperkt tot 500 kW/680 pk. Hierbij vermindert geavanceerde elektronica het motorvermogen op basis van de hoeveelheid hybride-boost.

Toyota GAZOO Racing begint aan het negende seizoen van het World Endurance Championship met dezelfde coureurs die de 24 Uren van Le Mans en het wereldkampioenschap wonnen. De Nederlander Nyck de Vries neemt net als in het vorige seizoen de rol van testrijder en reservecoureur op zich.

Door het van kracht worden van nieuwe reglementen worden voor de eerste keer in de koningsklasse van het WEC en Le Mans (de LMP1-klasse) de prestaties van de deelnemende auto’s per race met elkaar in balans gebracht. De organisatie reguleert onder meer het energieverbruik en het gewicht. Hierbij richt het zich op een identiek prestatieniveau van elke hypercar die in de hoogste klasse van het WEC meedoet. Hierdoor racen de GR010 HYBRID en andere deelnemers (Scuderia Cameron Glickenhaus, ByKolles Racing en Alpine) dichter op elkaar waardoor naar verwachting de spanning op het circuit toe zal nemen.

Het nieuwe raceseizoen van het World Endurance Championship bestaat uit zes races die over drie continenten verspreid zijn te beginnen op 19 maart 2021 met de 1000 Miles van Sebring, Amerika.

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Renaulution: de Renault 5 herleeft elektrisch

Volgend bericht

Een klassieker in wording





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Renaulution: de Renault 5 herleeft elektrisch

Groupe Renault heeft de strategie voor de komende vijf jaar bepaald onder de noemer ‘RENAULUTION’. Elk van de merken...

14 January 2021