Laatste nieuws

Lekker dwarsgaan gewaarborgd

Man & Machine / 26 februari 2021

Voor Aad de Winter is de Ford Escort een hobby die nu al 40 jaar duurt. Zijn huidige Escort RS2000 Mk2 is geheel gerestaureerd en een replica van de auto waarmee Hannu Mikkola ooit de Rally van Portugal reed.

“De jongere generaties herkennen deze auto wellicht niet direct, maar de ouderen onder ons weten zeker wel wat een Ford Escort is. De eerste generatie volgde in 1968 deAnglia op en was meteen een groot verkoopsucces. Deze eenvoudige familieauto bleek ook op autosportgebied succesvol en was zeer geliefd. De Ford was simpel te onderhouden en het aanbod accessoires was breed. Er kon voor relatief weinig geld al een competitieve auto van gemaakt worden, waarmee deelname aan sportevenementen laagdrempelig werd.”

“Voor mij is de Escort een hobby die nu al meer dan 40 jaar duurt. Al vanaf mijn vijftiende ben ik besmet met het virus; met vrienden van school ging ik naar rally’s toe en toen Henk Vossen in een Escort BDA voorbijkwam, met 9000 toeren, wist ik dat ik dat ook wilde. Nog voor ik mijn rijbewijs had gehaald, lag de zolder al vol met Escort onderdelen. Er moest en zou een Escort komen en die kwam er; mijn eerste auto was een 1600 Sport Mk2, die al snel werd omgebouwd met de onderdelen die ik al had verzameld. Spatbordverbreders, brede wielen, rolkooi, extra lampen en meer. Samen met mijn vrienden beleefde ik een geweldige tijd en we brachten menig uurtje door in de garage waar we aan onze auto’s sleutelden om deze klaar te maken voor lokale puzzelritten en rally’s.”

“Met het behalen van mijn rally-licentie werd het tijd voor het echte werk. Samen met mijn beste vriend Jo hebben we deelgenomen aan de Limburgia Rally, de ELE Rally, Zuiderzee Rally, de Nacht van Achtmaal en de Hellendoorn Rally. We reden niet voor de eerste plek, maar hadden wel veel lol samen en we vermaakten het publiek met onze dwarse rijstijl. Het rallyrijden is inmiddels voor mij gestopt, maar de liefde voor de Escort is gebleven. Sinds die tijd heb ik altijd een Escort in bezit gehad met als laatste exemplaar mijn huidige Escort in RallySport-uitvoering, die ik nu al 18 jaar heb.”

“Deze Escort uit 1979 is in de afgelopen jaren behoorlijk aangepast. De carrosserie is verstevigd en het interieur is gestript tot het hoognodige zoals goede kuipstoelen, een sportstuur en de tripmaster. De tweeliter viercilinder, de versnellingsbak en de achteras zijn onlangs gereviseerd. De ophanging voor en achter is aangepast voor een goede wegligging ook tijdens de zwaarste omstandigheden en voor de veiligheid zijn er een rolkooi en een brandblus-installatie gemonteerd. Het is heel fijn dat de auto niet is voorzien van de moderne ondersteunings- en veiligheidsvoorzieningen; geen airbags maar vierpuntsgordels, geen ABS-remsysteem maar vier pot-remklauwen, geen traction-control maar een sperdifferentieel. Ook als het glad wordt, krijgen beide achterwielen vermogen en is ‘lekker dwarsgaan’ gewaarborgd.”

Archiefbeeld van Hannu Mikkola

“De auto is eerst opgebouwd als een Groep 4 Escort in standaard RS1800 uitvoering, maar wel met de fabrieksmatige spatbordverbreding. In 2017 heb ik de belettering aangepast naar de Escort RS waarmee Hannu Mikkola in 1978 de Rally van Portugal heeft gereden. Ford heeft deze auto in 1979 verkocht aan Ford Nieuw Zeeland nadat hij daarmee eerste was geworden in de rally New Zealand. De carrosserie is geheel kaal gemaakt en de roestige plekken zijn vervangen door nieuw plaatwerk. De body is op sommige plaatsen versterkt, voorzien van een rolkooi en de wielkuipen zijn aangepast voor de tarmac spatbordverbreders. De wielophanging achter is veranderd en versterkt door een 4-link systeem en een panhardstang. De bladveren heb ik vervangen door slipper-springs en er zijn turrets geplaatst zodat de schokbrekers optimaal hun werk kunnen doen.”

“Aan de voorzijde is de motorophanging overgebracht naar de chassisbalken in plaats van op de vooras. De vooras is verstevigd en biedt steun aan de verstelbare draagarmen. De RS-stabilisatorstang is gebleven maar voorzien van een anti-duik set. De veerpoten hebben in hoogte verstelbare veren en draaien in een top-lager. Het stuurhuis heeft een kortere overbrenging dan standaard en zit met een groep 4 verbinding aan de stuurstang. Dit alles wordt beschermd door een dikke aluminium karterplaat.”

“De motor is de standaard 2-liter Pinto, maar nu voorzien van een oliepomp met hoge druk en capaciteit. De cilinders zijn één millimeter opgeboord naar overmaat zuigers van Mahle met uitsparingen voor de kleppen. De krukas is opnieuw gelagerd en de drijfstangen zijn met ARP-bouten gemonteerd. Het lichtgewicht vliegwiel is ook gemonteerd met ARP-bouten en voorzien van een versterkte koppeling. De cilinderkop is maximaal gevlakt en voorzien van grotere in- en uitlaatkleppen. De nokkenas is de BF63 van Burton met CatCams volgers en dubbele VS42 klepveren. Een verstelbaar nokkenastandwiel zorgt voor de juiste timing. Verder is er een kort inlaatspruitstuk gemonteerd voor de 45-Webers met F11 mengbuizen, stationair-sproeiers 60F8 en 160 lucht. Aan de andere kant zit een Tony Law ‘spaghetti’ uitlaatspruitstuk met een 2,5 inch uitlaatsysteem met twee dempers.”

“De transmissie bestaat uit een Sierra T9 5-bak voorzien van HD Quaife tandwielenset. De standaard aandrijfas is vervangen door een eendelige as en de Atlas achteras komt van een Capri. Het ZF platen-sperdifferentieel en de steekassen zijn van het type groep 1. De remtrommels zijn vervangen door geventileerde remschijven en door middel van een pedal-box is de rembalans tussen voor en achter te verstellen.”

“Elke keer als ik aan het stuur van deze auto ga zitten, gaat mijn hart sneller kloppen en zodra ik de sleutel omdraai en de dubbele Weber carburateurs de motor tot leven wekken, waan ik me terug in de tijd waar auto’s nog spartaans waren en de beleving veel intensiever was dan nu. Tegenwoordig gebruik ik mijn Escort alleen nog voor puzzelritten en circuitdagen. Bij een puzzelrit, waar vooral klassieke auto’s aan meedoen, is een gemiddelde snelheid voorgeschreven en volg je de route via een bol-pijl systeem. Deze routes gaan meestal over de openbare weg dus moeten de geldende verkeersregels in acht genomen worden. Maar circuitdagen zijn een heel ander verhaal! Op een afgesloten parcours mag je voluit gaan waarbij de veiligheid door baan-officials in de gaten wordt gehouden.”

“Het plezier dat ik met de Escort heb, deel ik met medeliefhebbers op mijn website www.classicford.nl. Gedreven door de Escort-manie in ons dorp heb ik in 1988 de RS Club Swalmen opgericht. Een club voor allemaal Escort-liefhebbers waarmee we samen naar rally’s zijn gegaan, samen sleutelden, ritjes reden en onze auto’s showden tijdens meetings. Onder deze naam ‘Classic Ford’ hebben we vijf jaar lang een meeting voor klassieke Ford’s georganiseerd, voor auto’s tot bouwjaar 1980. De foto’s van deze evenementen zijn ook op de website te vinden.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Ford Escort RS2000 Mk2 (1979)

Aad de Winter


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

‘Americana’ aan de Zaan

Volgend bericht

Ghibli Hybrid, een onverwacht fijne Maserati





Bezoekers lazen ook


Meer historie

‘Americana’ aan de Zaan

‘Een uitlaatklep naast het ondernemen’ – volgens vier heren uit Westzaan is dat de beste typering van hun passie voor...

25 February 2021