Laatste nieuws

Lexus LC 500, zijn V8 is onbetwist de ster

Nieuwe auto's / 8 oktober 2019

Het grote onderscheid tussen de Lexus LC 500 en de rest van de door turbo’s beademde wereld is dat er een volledig atmosferische motor onder zijn kap ligt. En zeker niet de eerste de beste. Het is een (bijna) vijf liter V8, met twee bovenliggende nokkenassen en 32 kleppen en een uitermate sportieve inborst. Dat valt althans af te leiden uit het feit dat hij zijn maximum vermogen van 477 pk levert bij zijn maximum toerental van 7100.
Het maximum koppel ligt op 540 Nm bij 4800 toeren, dat is iets minder indrukwekkend dan de gemiddelde dikke turbomachine, maar dat is geen reden om meteen maar door te bladeren. Wat de LC 500 interessant maakt, is zijn automatische transmissie, die maar liefst tien (!) versnellingen heeft. Die liggen uiteraard dicht bij elkaar en daarmee slaagt de bak erin zeer succesvol te zorgen dat er altijd een kloeke golf instant-koppel is – je hoeft geen oogwenk op het opbouwen van trekkracht te wachten, want de LC 500 gáát, meteen nadat je het gas hebt gevloerd. Hij gaat dan ook van 0 naar 100 in 4,7 seconden en de top ligt op een riante 270 km/h.

Deze Lexus onderscheidt zich niet alleen van de massa door zijn exotische aandrijflijn, maar ook door zijn uiterlijk. Zijn grille doet je een aan bek van een roofdier denken, niet van deze andere planeet, maar van eentje die we nog moeten bezoeken, en de dunne, scherpgetekende koplampen en sleuven in de grille doen er alles aan om dat beeld te versterken. Toch is het ook een elegante auto, met fraaie, lang doorlopende en vloeiende lijnen, hoge flanken en een laag dak. Aan de achterkant heeft hij wat van de LFA. Hij is in elk geval aanmerkelijk anders dat al het andere dat je op de weg ziet.
Voeg daar de bouwkwaliteit van Lexus aan toe, en je begrijpt de attractiviteit van deze niet zo bekende auto. Er hangt een prijskaartje aan van € 170.345, een halve ton meer dan zijn lichtgroene broeder, de LC 500h. Ook dat is een aantrekkelijke auto, die echter 115 gram kooldioxide minder uitstoot per kilometer, en netto bijna precies hetzelfde geprijsd is als de LC 500. Het verschil komt grotendeels voor rekening van de bizarre BPM, een belasting die voor de LC 500 dik 48 mille hoger is.

Je kunt de LC 500 nog extra attractiever maken door voor € 10.895 het Touring pack te bestellen, dat ondermeer 21-inch lichtmetaal, een Torsen zelfsperrend differentieel en achterwielbesturing bevat, plus nog een cadeaupakket luxigheden. Die extra’s verhinderen niet dat de V8 op afstand het hoogtepunt van de LC 500 blijft. Het is een supermotor, die niet alleen verbaast door de verfijnde loop en door beschaving, maar ook door het geweld waartoe hij in staat is, overigens zonder zich ooit aan de branie van een AMG of Jaguar schuldig te maken. Een mooie, warme en decente roffel, dat is het allerbeste dat je van hem te horen krijgt als je het gaspedaal vloert en in je stoel wordt gedrukt.

Ook qua interieur is de LC 500 enigszins een verrassing, het ziet er zeer rijk uitgerust uit – dat is het ook – en je voelt je zonder meer een gebraden haan als je paar dagen met deze Lexus op pad mag. Het interieur is vooral strak en licht en ruim en je merkt aan alles dat de ontwerpers de vrijheid hebben gehad het anders te doen. Dat heeft er mede toe geleid dat niet alles even intuïtief is, het vraagt enige studie om erachter te komen hoe alles te bedienen. Je rijdt weliswaar gemakkelijk met de LC 500 weg, maar dan volgt er nog een leerproces. Het is aan te bevelen iemand anders een uurtje te laten rijden en dan rustig in de passagiersstoel te gaan zitten om de geheimen van de LC 500 te ontrafelen en te oefenen met het nogal gevoelige trackpad waarmee je met zijn brein communiceert. Het uitzetten van de tractie controle is een uitdaging – tenzij je het instructieboek hebt gelezen.
Dat alles vergeet je als de weg zich voor je opent en je de V8 de sporen kunt geven. Het is geweldig hoe mooi hij aan het gas hangt, heel alert zonder nerveus te zijn en het geluidsrepertoire van de motor, als je tot aan het rood doortrekt, is een lust voor het oor.

Zelf schakelen kan een complexe opdracht zijn als je met tien verzetten te maken hebt – en daar bevrijdt de Lexus je dan ook keurig van. Alhoewel er wel mooie en fijn aanvoelende ‘flippers’ zijn omdat zelf te doen. Die noodzaak is er niet of nauwelijks, in normale omstandigheden kun je het schakelen prima aan de automaat overlaten, maar als je een beetje haast hebt, merk je geregeld dat de bak iets later een of meer versnellingen terug gaat dan je zelf zou willen. Je kunt dan zelf met de flippers ingrijpen en een, twee of drie versnellingen terug gaan. De toerenval tussen de verzetten is relatief klein, dus je kunt dat vrij onbekommerd doen – bovendien beschermt elektronica de kostbare V8 tegen overtoeren. In Sport en Sport+ doet de automaat beter zijn best, maar het verschil is niet heel groot.

De LC 500 is iets harder geveerd en gedempt dan je zou verwachten van een auto met zo’n uitgesproken GT-karakter, maar het doet geen afbreuk aan het comfort, met dank aan het uitstekende zitmeubilair. Op heel slechte wegdekken neigt hij een tikje naar dribbelen, maar dat heb ik nimmer werkelijkheid zien worden. Opmerkelijk zijn de stijfheid en bouwkwaliteit van de carrosserie, ook op slechte wegdekken viel er nimmer een piekje of kraakje te horen of trillinkje te voelen.

Hoewel het een grote en ook zware auto is (1910 kilo) laat hij zich zonder moeite hard rijden. De besturing is weliswaar licht, maar er zit genoeg gevoel in om te weten wat de voorbanden meemaken, en hij stuurt snel en gehoorzaam in. De LC 500 houdt ervan dat je strak en precies rijdt, dan kun je veel snelheid mee bochten in en uit nemen. Het kan ook anders, als je alle veiligheidssystemen uitzet, en dan levert hij je zeker geen streken, maar je merkt aan alles dat de combinatie verfijning en tempo hem het beste ligt. Mocht je toch af en toe een slokje spektakel in de mix willen, dan kun je dat ook bewerkstelligen door handmatig terug te schakelen en wat bruter met het gas om te springen.
Als geheel is de LC 500 een harmonieuze en snelle tweezits GT, met als enige merkwaardigheid dat het chassis door zijn harde afstemming meer ‘sport’ dan ‘gran turismo’ is. Dat overigens niet in een zodanige mate dat het een nadeel is, het is eerder een opvallende karaktertrek.
Hij laat zich niet zo gemakkelijk plaatsen tussen zijn concurrenten. Qua prijs bevindt de LC 500 zich in dezelfde divisie als een Porsche 911 Carrera GTS met 450 pk. Dat is een harde noot om te kraken qua sportiviteit, maar als GT is de (krachtigere) Lexus zijn meerdere. En hij heeft nog een troef: 911’s zie je elke dag……

Ton Roks

Lexus LC 500
Motor 4969 cm3 V8 Vermogen 477 pk bij 7.100 min-1 Koppel 540 Nm bij 4.800 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, automaat met tien versnellingen Maten LxBxH 4770 x 12168 x 1345 mm, wielbasis 2870 mm, tankinhoud 82 liter, bagageruimte 197 liter Gewicht 1.910 kg (leeg) Verbruik 1 op 8,6 gemiddeld Acceleratie 0-100 km/h in 4,7 sec Topsnelheid 270 km/h Prijs vanaf € 170.345


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Ascari met BMW's fijnste toerwagenracers

Volgend bericht

‘Je zou denken dat hij een afgetrapt hok kreeg, maar zijn lesauto was het splinternieuwe prototype van de Shelby Cobra!’




Uitgelicht

Ascari met BMW's fijnste toerwagenracers

Met vier onderscheidende toerwagenracers is BMW ruim veertig jaar lang heer en meester geweest in de autosport. Met de straatversies...

8 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards