Laatste nieuws

Liefde voor een groene monospace

Octane Auto's / 2 juli 2021

Als tienjarige waste Timo van Vuurde op zaterdagen de rode Renault Espace van de buren. De liefde voor het model laaide opnieuw op toen hij in 2016 weer oog in oog kwam te staan met deze innovatieve Franse monospace.

Renault introduceerde de Espace in 1984 en opende daarmee het Europese marktsegment voor de Multi Purpose Vehicle (MPV), of zoals de Fransen het zelf noemden: de monospace. Jeremy Clarkson plaatste de Espace ooit als ‘very uncool’ op het Top Gear bord, met als motivatie: “this is a car you need, but definitely not the car you want.” Renault onderkende slim dat mensen hun auto niet alleen voor woon-werk verkeer gebruikten, maar dat de auto in het weekend en in de vakanties een veelheid aan functies te vervullen had. Een auto moest alles kunnen zijn, en meer. De Espace bleek een gat in de markt te vullen en nadat de eerste maanden de verkoop niet op gang leek te komen werd het model al snel zeer succesvol en melkte Renault het monospace concept uit met de Scenic, Twingo en de excentrieke Avantime. Van de eerste serie Espace, die met de omkeerbare voorstoelen, zijn in totaal 191.674 stuks verkocht. De grootste concurrent in de beginjaren was de Europese variant van de Dodge Caravan, de Amerikaanse MPV: de Chrysler Voyager. Een ontwerper van Chrysler die betrokken was bij deze MPV nam het concept mee naar Matra Automobiles waar het P18 prototype de voorloper van de Espace was. Peugeot zag het model op dat moment niet zitten en Matra sloot een overeenkomst met de Renault. De rest is geschiedenis…

“Mijn verhaal begint met een oude foto van de rode Espace die geparkeerd staat onder oranje zeilen terwijl een groepje mensen op een grote televisie het EK Voetbal van 2000 kijkt; als tienjarige jongen zit ik daar ergens tussen. Onze buren kwamen vanuit Spanje in Nederland wonen en hadden de rode Espace meegenomen. Om de zaterdag mocht ik de auto wassen en stofzuigen en ook voor kinderfeestjes in die tijd was het een gewild vervoermiddel. Zelfs mijn skelter had Renault Espace badges achterop.”

“Het heeft daarna even geduurd voor de liefde voor de Espace weer een beetje opbloeide. In diezelfde tijd hadden mijn opa en oma een Citroën BX en daar was ik ook weg van. Een BX moest en zou mijn eerste auto zijn, hetgeen ook werkelijkheid is geworden op mijn 18e. De BX werd gevolgd door meerdere Citroëns en ik kwam tijdens mijn vakanties in Frankrijk nog wel eens een Espace tegen, maar meer dan ‘wat leuk’ dacht ik op die momenten eigenlijk niet.”

Te koop: een Espace met werk

“In 2016, toen ik 26 jaar was, zag ik op een Youngtimer evenement een rode Espace staan. Bijna exact hetzelfde model als die op de foto van vroeger, al was het de facelift van het eerste type. Alles voorbijlopend kwam ik rechtstreeks uit bij de Espace en ik voelde me even tien jaar en was er helemaal weg van. Alle goede herinneringen kwamen weer boven. Sindsdien ben ik een beetje gaan zoeken naar een Espace, maar dat viel nog niet mee want ze kwamen maar zelden te koop. In Frankrijk stonden ze wel te koop, maar persoonlijk wilde ik er graag één met een origineel Nederlands kenteken, wat de zoektocht alleen maar lastiger maakte.”

Een uitgeleefd interieur

“Op een avond kwam ik thuis en opende mijn telefoon. In de diverse Facebook berichten die had ik gekregen – schijnbaar had ik mijn zoektocht aardig onder de aandacht gebracht – stond voor 500 euro een Espace te koop. De auto zag er niet uit, toonde vermoeid alsof hij een echt MPV-leven achter de rug had. Met 310.000 kilometer op de teller had de auto zeker de nodige ervaring. Maar hij had een origineel Nederlands kenteken dus ik heb direct gereageerd en ben er zo snel mogelijk naartoe gegaan.”

“De foto’s hadden niet gelogen, er zat heel veel werk aan. Technisch viel het erg mee, want het was de dagelijkse auto van de vorige eigenaar die het onderhoud goed had bijgehouden. Er was een zeer dikke map met de onderhoudshistorie beschikbaar en daaruit bleek dat de eigenaar vanaf 1990 alles had bewaard. Daar werd ik heel blij van. Er zat zelfs een handgeschreven bonnetje met betrekking tot de reparatie van een ‘moteur de ventilateur occasion’ tijdens de vakantie in Frankrijk in 2004 tussen! Maar het uiterlijk van de auto had wel veel aandacht nodig. In verband met een oude schade zat er een verkeerde neus op en was er op andere plekken plaatwerk uitgewisseld voor panelen in een andere kleur. Bij het eerste type kwam de facelift van de grille en voorlampen in 1988 op de markt, maar deze Espace was in 1986 gebouwd en geleverd, dus het front was afkomstig van een rode donor Espace.”

Hoe de kleur werd bepaald

“De koop was snel gesloten, zonder zelfs maar een proefrit te maken, want ik had vooraf mijn besluit al genomen. Toen kwam het aan op plannen maken: wilde ik de rode faceliftneus houden of de Espace toch weer origineel maken? En welke kleur moest het worden? Na heel wat slapeloze nachten heb ik toch besloten om een origineel front te vinden en de auto zo origineel als mogelijk te maken. Het uiterlijk wilde ik zelf aanpakken door de lak te rollen. Als je daar goed de tijd voor neemt kan het resultaat best aardig zijn en ik had eerder goede voorbeelden hiervan gezien. Voor deze grote klus wilde ik wel zelf een kleur bepalen die in lijn moest liggen met de kleur van het interieur. Origineel zijn er bepaalde kleurcombinaties met een bruin interieur geleverd en andere kleuren voor auto’s met een grijs interieur. Het originele donkergrijs vond ik saai en rood klopte niet met het interieur, dus kwam het mooie ‘period correct’ groen als gewenste kleur bovenaan mijn lijstje te staan. Een opvallende kleur en doordat het geen metallieke lak was, werd mijn project een stuk eenvoudiger.”

Schuren en nog eens schuren

“Het lakken heeft bijna drie weken in beslag genomen dus tijdens

vakantiedagen ben ik gaan ontvetten, schuren en rollen. Er leek geen eind aan te komen, maar het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. Er zit een mooie glans in en de lak zit zonder strepen op de auto. Uiteraard zie je van dichtbij wel dat het geen professionele spuitbeurt is van duizenden euro’s.”

Lak rollen

“Als onderdelen donor heb ik voor 500 euro nog een andere Espace aangeschaft. Wel met pijn in mijn hart omdat ik het zonde vond om een Espace te ontmantelen, maar de onderdelen die ik nodig had waren gewoon niet te vinden. Technische onderdelen zijn wel heel erg goed beschikbaar omdat veel daarvan gedeeld werd met de Renault Fuego en de Renault 18. Maar de specifieke Espace onderdelen blijven zeer zeldzaam. Met dank aan de sloper heb ik de oude neus overgezet op mijn Espace, een set van zeven nette stoelen kunnen samenstellen door de passagiersstoel te gebruiken om de versleten bestuurdersstoel te vervangen en zijn er allerlei klepjes, vakjes en lampjes vervangen. Zo af en toe plukte ik van de donor af wat ik goed kon gebruiken.”

“Verder is er technisch niet veel spannends gebeurd. De carburateur is een keer uit elkaar geweest om te reinigen omdat de motor stotterde door verstopte sproeiers, aan het onderstel is het een en ander uitgewisseld en de remleidingen aan de onderzijde zijn vervangen omdat die waren aangetast door roest. Het grootste project is het stuurhuis geweest dat gereviseerd moest worden omdat de olie er aan alle kanten uit kwam. Sinds kort zitten de originele Espace1-wielen onder de auto en dat maakt hem echt helemaal af.”

Het eindresultaat, nog met de afwijkende wielen

“De auto is geworden zoals ik hem voor ogen had, met alleen de vervanging van de kachelradiateur als ‘to-do’ op mijn lijstje. Deze is vanwege een lek doorverbonden en om dat te herstellen moet het hele dashboard eruit; met dat kwetsbare oude Franse plastic een spannende klus. Ook zou ik nog graag de dubbele klapdakjes in het dak willen. De onderdelendonor heeft ze maar die hangen bij elkaar met kit en de zaag in het dak zetten vind ik ook nog wel spannend.”

“De Renault Espace van het eerste type was de start van een samenwerking van Renault met Matra. Het resultaat van de laatste samenwerking tussen deze twee bedrijven, de excentrieke Renault Avantime, is ook in mijn bezit. Uiteindelijk heeft die auto bijgedragen aan de ondergang van Matra. Naast deze twee monospaces heb ik nog een Citroën BX en een Xantia in mijn kleine collectie. Volg gerust mijn pagina op Instagram (@dutch_youngtimers) voor nieuws over mijn auto’s of beelden van andere youngtimers die in ons land geparkeerd staan.”

Met de correcte wielen

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Renault Espace 2000 TSE (1986)

Timo van Vuurde

De andere ‘Matra’ van Timo: de Avantime

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

300.000 km in een stijlvolle coupé

Volgend bericht

Een trol uit Zweden





Bezoekers lazen ook


Meer historie

300.000 km in een stijlvolle coupé

Omdat Alfa Romeo in die tijd alleen nog maar ‘Fiat-achtige’ auto’s maakte, stapte Gerrit Brand in 1998 over op een Pininfarina-creatie...

25 June 2021