Laatste nieuws

Lotus Elan M100 S2 (1994)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 7 maart 2020

De Lotus Elan M100 S2 en de Evora S van Frederik van Cauwenberghe zijn auto’s met sterk afwijkende karakters. Wel delen ze het ‘Lotus rijgevoel’ en hun gele kleur.

“Het mooie aan dit duo is dat er exact 20 jaar tussen zit. De Elan is van 1994 en de Evora van 2014. De Elan heeft een 1.600 cm3 turbomotor met  165 pk en de Evora S een supercharged 3.500 cm3 V6 met 350 pk. Mijn eigen Elan is inmiddels hier en daar aangepast waardoor het vermogen rond de 200 pk zal liggen en daarmee is de auto helemaal niet traag. Beide wagens hebben de pure rijbeleving, die ik het ‘Lotus gevoel’ noem. De Elan is een compacte snelle roadster en de Evora is meer een potente hardcore sportwagen. Ik heb in mijn carrière met veel exotische en exclusieve sportauto’s mogen rijden, maar slechts weinig merken kunnen het rijplezier bieden dat een Lotus brengt. Het stuurgevoel en de eenheid die je met de wagen voelt, maken het rijden tot een feestje, of het nu op het circuit is of gewoon op zondagmiddag op mooie Belgische landweggetjes.”

“Mijn opa was een echte autogek. Hij was altijd bezig met eigenhandig opgelapte klassieke auto’s waarvan de hele familie mocht meegenieten. Mijn moeder kreeg van hem een Ford Capri 2,8-liter zescilinder met een vinyl dak. En er was in mijn herinnering ook een donkergroene Mercedes-Benz 180D Ponton die jarenlang in de familie is gebleven. De eerste auto die hij voor mij kocht was de Fiat X 1/9 van de dokter, helaas was de auto zo rot dat we er niet mee door de keuring kwamen. Bijna twee jaar later kreeg ik voor mijn achttiende verjaardag dan toch mijn perfect roestvrije Bertone X 1/9. Mijn interesse voor Lotus werd inmiddels gewekt door de documentatie die mijn ouders thuisgestuurd kregen van Alvan Motors, de toenmalige Lotus dealer in Drongen (België). Alvan Motors was het walhalla van de sportwagens die tijd en naast Lotus voerde het bedrijf ook merken als Bugatti en Venturi. Mijn eerste Lotus brochures, die ik vanzelfsprekend van begin tot eind uitgepluisd heb, zijn nog steeds in mijn bezit.”

“In het jaar 2000 kwam ik in contact met een liefhebber die een Lotus Elan reed. Op het moment dat hij de auto te koop aanbood, heb ik een reservering van anderhalve maand bedongen om als vijfentwintigjarige het geld bij elkaar te sprokkelen voor de aanschaf. Mijn eerste Lotus, een Elan SE in Calypso Red was een feit. Nadat ik de auto in 2003 verkocht had, kocht ik mijn tweede rode Elan, met amper 33.000 km, van een gepensioneerde Duitser.”

De Lotus Elan, de tweede serie van dit roemruchte model, is ontworpen door Peter Stevens, die ook verantwoordelijk was voor de facelift van de Lotus Esprit. De Elan werd in 1989 op de markt gebracht als een concurrent voor de succesvolle Mazda MX 5, maar door de hogere aanschafprijs en economische crisis in die jaren, werd het geen groot succes. In 1992 werd de productie gestopt door de toenmalige eigenaar van Lotus, General Motors. De auto is later nog als Kia Elan gebouwd voor de Koreaanse markt.

“Lotus heeft voor de voorwielaangedreven Elan M100 SE dé oplossing tegen torque steering ontwikkeld met een slimme gepatenteerde voorwielophanging. De eerste Elan’s dateren van 1989 en de auto’s hebben een paar minpuntjes die echter eenvoudig op te lossen zijn door kleine aanpassingen of door montage van verbeterde onderdelen die inmiddels beschikbaar zijn. De kabels van de versnellingsbak hebben de neiging om te breken, maar dat probleem wordt opgelost door deze te vervangen door verbeterde versies van de Elan S2, of door nieuw geproduceerde kabels, verkrijgbaar via Lotus specialisten. Zelf heb ik op mijn Elan een ‘big brake kit’ laten monteren van het merk AP Racing, met remmen die ook worden gebruikt op moderne Lotussen. De Elan heeft weinig tot geen last van roest, behalve aan de onderzijde, waar de uitlaten bijna letterlijk weg kunnen roesten. Vervang deze door een roestvrijstalen versie met een grotere diameter en je hebt meteen extra druk in de turbomotor, meer vermogen en een mooier geluid. Ook moet er werk gestoken worden in het goed afregelen van de zijramen en de raamrubbers om lekkage te voorkomen. Lotus Elan M100 eigenaren noemen zichzelf lid van de ‘natte knieën club’. Het dakje wil bij hevige regenval wel eens water binnen op de plek waar voorruit, zijruit en dak samenkomen. Als deze puntjes aangepakt zijn heb je uiteindelijk de beschikking over een fantastische, subliem sturende, roadster.”

“Begin 2016 schreef een kennis en Lotus-eigenaar op mijn forum dat hij zijn Norfolk Mustard Elan M100 S2 in de verkoop deed. Hij had ook een Esprit S4 en die kreeg te vaak de voorkeur waardoor de Elan overbodig was geworden. Zijn Elan had alle upgrades en ook een lage kilometerstand, iets waarvoor ik nogal gevoelig ben. Daarbij ging het om een S2, een versie met upgrades en geproduceerd in een gelimiteerde, genummerde oplage van 800 stuks. Een dikke maand later had ik twee Lotus Elan M100’s in de garage staan, een rode 1991 SE en een gele 1994 S2. Omdat het nooit de bedoeling was om een verzameling te starten, ging de rode in de verkoop, met een kilometerstand van 55.000. Het was niet de goedkoopste Elan op de markt maar wel de beste en binnen een maand was de auto verkocht, gewoon voor de vraagprijs.”

“Op dit moment heb ik dus de gele Lotus Elan M100 S2 en Evora S in mijn garage. Na aanschaf van de Evora wilde ik de Elan niet verkopen. Het was toch een jeugddroom en ik wist zeker dat ik de Elan niet zou laten staan omdat ik ook een Evora heb. De Evora is met meer cilinderinhoud, airconditioning, Recaro Sportster stoelen en middenmotor een echte sportauto die snel accelereert en een topsnelheid heeft van 260 km/h. Beiden mogen blijven.”

“Mijn liefde voor Lotus gaat inmiddels wel ver. Ik ben de initiatiefnemer en organisator van de Ypres Lotus Day, het grootste Lotus evenement van Europa en ik beheer een online forum en ben zeer actief de sociale media (links hieronder). Alles voor het mooie merk!”

www.ypreslotusday.be

www.lotusforum.be

www.instagram.com/lotusfanatic

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Lotus Elan M 100 S2 (1994)

Frederik van Cauwenberghe

 


Tags: , , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Derde Kraantje Lek Revival

Volgend bericht

911 Turbo: Under pressure





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Derde Kraantje Lek Revival

Tien equipes meldden zich aan voor de start van de derde Kraantje Lek Revival, de rally om de Maus Gatsonides Trofee. Geen...

3 March 2020

Webdevelopment Passionate Bastards