Laatste nieuws

Manor Goes Classic

Reportages / 19 juni 2019

Een collega jurylid vertelde mij tijdens de Nieuwpoort Drivers Days over dit evenement en liet een goed verzorgde folder zien die mijn nieuwsgierigheid voldoende prikkelde om 1ste pinksterdag af te reizen naar Sint Eloois Winkel. Nooit van gehoord? Ik eerst ook niet. Maar dat gaat veranderen want ik kan zeggen dat ik er een prima dag heb gehad. Het dorpje vindt u in de buurt van Kortrijk en net buiten de dorpskern ligt het domein De Manor Hoeve, waar het evenement plaats heeft.

Villard driewieler. Starten met een kickstarter. Gebouwd met subsidie van de Franse regering om hen die invalide uit de eerste wereldoorlog waren gekomen mobiliteit te bieden. Er zijn nog drie rijdende exemplaren bekend.

Paarden en koetsen heeft eigenaar Luc Huyghe genoeg, maar hij heeft ook een aantal fraaie auto’s in de garage. Ook kunst heeft zijn belangstelling dus een aantal kunstenaars heeft de ruimte gekregen om hun werk tentoon te stellen. Aan de inwendige mens was ook gedacht met goed eten en de champagne was van een goed huis. En auto’s ? Het meeste was van voor de oorlog met een Cadillac van 1913 als oudste, een Jaguar Mk1 van 1959 was de jongste.

Presentator Martin Leenknecht legt aan het publiek een en ander uit over deze Berliet van 1934.

Bij een wandeling over het domein werd ik meteen gegrepen door de prima sfeer. Een leuk samengesteld lifestyledorp met een mooi aanbod aan automobilia, een kleermaker voor de betere kostuums, een goudsmid, een bierbrouwer en noem maar op. Leuke mensen ook, allemaal netjes gekleed, de dames voorzien van charmante hoed en de heren keurig in colbert en met een fraaie Stetson dan wel een correcte ruiterpet. Het droeg allemaal bij aan een mooie entourage. In de ochtend waren er demonstraties met Lusitano paarden, al dan niet aangespannen.

Cadillac model 30 1913.

Maar we kwamen voor de auto’s natuurlijk. Die Cadillac 1913 was een plaatje, een zespersoons open tourer, prachtig. Erg leuk was een Villard uit 1929, een klein autootje gebouwd met subsidie van de Franse regering om mensen die invalide uit de eerste wereldoorlog waren gekomen mobiliteit te bieden. Het was een driewieler met kettingaandrijving op het voorwiel. Indrukwekkende limo’s waren er van Studebaker, Packard en Berliet. Van na de oorlog waren er een drietal Citroën Traction Avant’s, een enorme Cadillac Convertible, een Renault 4CV en een Dauphine.

Demonstratie met Lusitano paarden.

In de middag was er een rondrit en kon ik meerijden in de  Jaguar Mk1 van Ivan Tratsaert, een gezond exemplaar met 3,4-liter zescilinder en een automatische versnellingsbak. Natuurlijk een sfeervol ritje gezeten op de fraaie lederen zetels, luisterend naar de zacht zoemende motor die rustig zijn werk deed, met fraai uitzicht op het lichtglooiende landschap.

Automobilia en curiosa.

Omdat de Jaguar de jongste auto was moesten we achteraan rijden en zagen we mooi die fraaie koetswerken in colonne voor ons uitrijden. Fraai beeld op een zondagmiddag het weer was ook prima, wat wil je nog meer? Tja Ivan had graag in zijn Jaguar MkV, een convertible, meegereden maar die was nog niet klaar. Bij terugkomst op het domein werd elke auto over het podium gereden en vakkundig van commentaar voorzien.  Na nog een kleine nazit met een hapje en een drankje was het een prima dag met een mooie mix van auto’s, koetsen, paarden, kunst, lifestyle shopping en goede verzorging van de inwendige mens. Het einde van het evenement was dat echter nog niet. Op 2de pinksterdag was er nog een puzzelrit vanuit een kasteel in Frankrijk met aankomst en presentatie van de auto’s aan het publiek hier op het domein. Mijn pinksterweekend volgend jaar is al volgeboekt. Ik ben in Sint Eloois Winkel.

Tekst en foto’s Tiny Verhoeven


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Mijn eerste keer als jurylid

Volgend bericht

Na 120 jaar nu de GT X Experimental




Uitgelicht

Mijn eerste keer als jurylid

De vraag was of Octane Magazine een jurylid wilde afvaardigen voor de 35e (!) editie van de Nationale Oldtimerdag in Lelystad....

17 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards