Laatste nieuws

Maserati Trofeo Collection, een beleving rijker

Rij-impressies / 6 augustus 2021
BMW heeft M, Mercedes AMG en Audi RS. Bij Maserati is Trofeo het toverwoord, begonnen met een ultrakrachtige versie van de Levante, maar sinds kort is de familie compleet, er zijn nu ook een Quattroporte Trofeo en een Ghibli Trofeo, beide met 580 pk, evenveel stuwvermogen als de Levante.

Om de Trofeo Collection te introduceren had Maserati een klein evenement georganiseerd op een circuit bij Dreux, gesierd met de naam Circuit de l’Ouest Parisien, een klein uur rijden van de Franse hoofdstad. Daar, op de vochtige en enigszins gladde baan, konden we de drie Trofeo’s naar hartenlust uitproberen, en natuurlijk ook op de omringende wegen.

Ik heb veel meer op met snelle sedans dan met rappe SUV’s dus ging mijn aandacht vooral uit naar de Quattroporte en Ghibli. De grootste van die twee is in mijn ogen ook de mooiste, al zijn beide sedans schoonheden, op een eigen manier. Voor ik het vergeet, de Trofeo’s hebben ook lichte stilistische en technische updates ondergaan. Alle drie hebben ze dezelfde van een Ferrari V8 afgeleide 3,8-liter twinturbo-motor. De interieurs zijn zonder uitzondering heel fraai, met carbon elementen in het interieur, dat rijkelijk met Pieno Fiore leer is aangekleed. De nieuwe Trofeo’s zijn niet alleen heel snel, ook zorgvuldige vormgeving en elegantie zijn overvloedig aanwezig. Het zijn auto’s gebleven die getuigen van welstand en smaak, je wordt omringd door luxe en fraaiheid en er is niks aan te zien dat ook maar een vleugje over de top is.

De Quattroporte Trofeo is volgens het persbericht de snelste productieauto die Maserati ooit gemaakt heeft. De cijfers? Hij heeft een top van 326 km/h, zijn motor levert 580 pk en heeft een gigantisch koppel van 730 Nm, geheel beschikbaar tussen 2250 en 5250 toeren per minuut. Het vermogen is niet het allerhoogste onder de top-sportsedans in het algemeen, maar veel doet dat er niet toe, het is in elk geval méér dan je ooit nodig zult hebben. Interessant: de Quattroporte is weliswaar leverbaar met vierwielaandrijving, maar dat geldt niet voor de Trofeo, hij brengt al het geweld waartoe hij in staat is met alleen de achterwielen op straat. Dat benadrukt dat hij gericht is op bestuurders die van de hoed en de rand weten als het gaat om het omgaan met veel vermogen. Ze worden overigens geholpen door een zelfsperrend differentieel en allerlei elektronica. De Quattroporte Trofeo heeft dezelfde – en voortreffelijke – achttraps ZF automaat, die we in vele andere auto’s in het topsegment tegenkomen en daarmee accelereert de 2000 kilo zware Quattroport Trofeo in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en van 0 naar 160 km/h in minder dan tien seconden.

Ook als Trofeo ademt de Quattroporte voornaamheid en stijl uit, gecombineerd met een lenige, fraai gespierde gestalte. Techniek zit er volop in, niet alleen Apple CarPlay maar ook alle mogelijk systemen die de bestuurder assisteren en helpen geen figuur te slaan.

Op het circuit wordt de beleving gedomineerd door de beresterke achtcilinder, met zijn 730 Nm trekkracht die al vanaf pakweg 2200 toeren beschikbaar is. Op het gladde Circuit de l’Ouest Parisien voel je elke keer als je het gas vloert het sper en de elektronica vechten om toch zo veel mogelijk van alle trekkracht in acceleratie om te zetten. Dat doet deze Maserati sensationeel goed, terwijl hij driftig met zijn staart naar links en rechts slaat. Spannend, dat zeker, maar hij doet dat nooit in zodanige mate dat je moet te vrezen de controle te verliezen. De machtige V8 klinkt goed, maar racet nooit de beschaving totaal voorbij. Als zijnde een Trofeo heeft de Quattroporte een nieuw standje, Corsa genaamd, waarin niet alleen het Skyhook chassis en de besturing sportiever worden afgestemd, maar waarin ook de drifthoek groter wordt. In Sport staat hij een milde drift toe, een tikje groter dan de meeste concurrenten die het motorvermogen eerder afkappen. In Corsa wordt de drifthoek ronduit uitbundig – ik was verbaasd hoe ver dwars je de hulpsystemen je lieten gaan, en ik was nog verbaasder dat ze in staat waren de Quattroporte telkens weer terug in het gareel te krijgen. Aan alles is een grens natuurlijk, maar bij deze Maserati ligt die ver weg.

Als de je naar de cijfers kijkt, zou je geen groot verschil verwachten tussen de Ghibli en de Quattroporte. De Ghibli lijkt weliswaar kleiner – hij is 30 centimeter korter – maar het gewicht scheelt slechts 31 kilo. Hij heeft hetzelfde vermogen en koppel als de Quattroporte en dezelfde topsnelheid van 326 km/h, in heel zijn bestaan heeft hij nog nooit zo’n sterke motor gehad als Maserati hem nu gegeven heeft. Ook de acceleratie is vergelijkbaar, de Ghibli is iets sneller uit de startblokken zelfs, hij haalt de 100 in 4,3 seconden. Het is een andere verschijning dan de Quattroporte, het is ook een stijlvolle auto, met iets van de voornaamheid van zijn grotere broer, maar hij ademt iets meer strijdlust en sportiviteit uit, wat dat betreft doet hij denken aan de Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Quadrifoglio, ook zo’n niet te versmaden automobiel.

Het is een andere auto dan de Quattroporte. Hij is beweeglijker en nerveuzer op de limiet, ik vraag me af of alleen zijn 17 centimeter korter wielbasis daar de oorzaak van is. Hoe dan ook, de Quattroporte is bedaarder als je hem op de grens rijdt, en als je die overschrijdt, reageert hij kalmer. Aan de Ghibli heb je iets meer je handen vol, ondanks dat hij van dezelfde uitstekende werkende hulpsysteem is voorzien dan de Quattroporte. Net zoals de Quattroporte is hij van launch control voorzien, deze laat echter wat wielspin toe, wat misschien niet de allersnelste tijd oplevert, maar wel een heel spectaculair vertrek vanuit stilstand. Je voelt de staart ietsje slaan terwijl de banden naar tractie zoeken en het sper als het razende probeert uit te vogelen welke hoeveelheid trekkracht naar welk wiel moet om de missie optimaal te volbrengen.

De snelheid waarmee de Ghibli de bochten van het circuit uit weet te accelereren, is simpelweg enorm, op bochtige berg- en landwegen, waar sprintvermogen het verschil maakt, moet het gemakkelijk een van de snelste auto’s zijn. Dat geldt overigens ook voor de Quattroporte, die zich op hoge snelheid gemakkelijker laat mennen, ondanks dat hij – in het nat – zelfs bij 100 km/h zijn achterwielen nog kan laten spinnen.

De Levante Trofeo is de waanzinnigste versie van Maserati’s SUV, bestemd om mensen uit soortgelijke krachtpatsers te lokken van Porsche, Range Rover en de zo mogelijk nog uitzinnigere Urus van Lamborghini. Als je simpel aan je vrienden wilt uitleggen wat je nu weer voor beest voor je deur hebt staan, kun je het beste zeggen dat hij een V8 van Ferrari heeft, gekoppeld aan het aandrijfsysteem van Alfa Romeo’s fantastische Giulia Q4. Geen woord daarvan is gelogen. Om zijn ook weer 580 pk netjes in tempo om te zetten heeft de luchtvering een standje Aero2 gekregen, waarin zijn buik 3,5 centimeter dichter naar het asfalt zakt. Hoewel het natuurlijk geen circuitauto is, kun je wel standje Corsa inschakelen om de jacht te openen op ander groot wild. Dan doen de veren en dempers nog harder hun best, geeft het ESP je wat ruimte om met de massa en het koppel te jongleren, gaan de gaskleppen rapper open en springt de achttraps automaat in battle mode. Het ESP is van nieuwe algoritmes voorzien, zodat hij meer ‘gevoel’ heeft voor hetgeen de bestuurder ambieert te gaan doen – hij zet de auto als het ware ‘klaar’ voor een drieste bocht en als het uit de hand dreigt te lopen probeert hij vooraf de gemaakte fout te corrigeren.

Het is een heel snelle auto, mede dankzij zijn vierwielaandrijving, maar je kunt er minder gemakkelijk mee spelen dan met de Ghibli en Quattroporte. Hij weegt zo’n 170 kilo meer en zijn zwaartepunt ligt hoger, en dat zijn beperkende factoren. Hij laat je goed voelen waar de grenzen liggen en bijna onmerkbaar zorgt het ESP ervoor dat, indien nodig, een wiel in een enthousiast genomen bocht eventjes wordt afgeremd waardoor de Maserati toch nog heel mooi indraait. Hij is op z’n best als je netjes en strak stuurt, dat ziet er niet zo snel uit als de driftende Quattroporte en Ghibli, maar rap is hij zeker.

Indrukwekkende auto’s zijn het, die Trofeo’s, goed dat Maserati niet schuwt zich met het geweld van AMG, BMW M of Audi RS te meten. Of ze op het scherpst van de snede nu wel of niet sneller zijn, doet er in de echte wereld niet veel toe, belangrijker is dat de Maserati’s voldoende anders zijn dan het Duitse aanbod om hun bestaan te rechtvaardigen – en dat zijn zeker. Of dat genoeg is om hun hogere prijzen te voor lief te nemen, is een keuze die de diegenen moeten maken die het geluk hebben dat ze in dit marktsegment mogen winkelen. Ga er in elk geval in proefrijden, je bent zeker een beleving rijker als je naar huis gaat.

Mijn favoriet? Vooraf dacht ik dat de Ghibli dat zou worden, maar het is de Quattroporte: vanwege zijn uiterlijk en uitstraling, zijn comfort en de jubel-snelheden waartoe hij in staat is. Plus zijn aimabele karakter – dat zelfs niet overboord gaat als je het uiterste van hem vraagt.

TEKST Ton Roks FOTO’s Antonin Vincent

Levante Trofeo          Ghibli Trofeo             Quattroporte Trofeo

Motor              3,8-liter V8                 3,8-liter V8                 3,8-liter V8

Vermogen       580 pk                         580 pk                                 580 pk

Koppel            730 Nm                       730 Nm                       730 Nm

0-100 km/h    3,9 sec.                       4,3 sec.                       4,5 sec.

Top                  302 km/h                   326 km/h                   326 km/h

100-0 km/h    34,5 meter                  34,0 meter                  34,0 meter

Lengte             5003 mm                    4971 mm                    5262 mm

Breedte           1968 mm                    1945 mm                    1948 mm

Hoogte             1679 mm                    1461 mm                    1481 mm

Wielbasis        3004 mm                    2998 mm                    3171 mm

Gewicht           2170 kg                       1969 kg                       2000 kg

Prijs                 € 252.167                   € 196.069                   € 229.440


Tags: , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Vantage F1 Edition, Aston Martin's fijnste

Volgend bericht

Een jaren-’80 coupé uit San Diego





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Vantage F1 Edition, Aston Martin's fijnste

Het lag voor de hand dat er een F1 Edition van de Vantage zou komen. Aston Martin heeft het stokje overgenomen van Mercedes-AMG...

6 August 2021