Laatste nieuws

Terug naar de autosport: Maserati MC20

Nieuwsberichten / 11 september 2020

Via een online ‘live’ presentatie heeft Maserati zijn nieuwe supersportwagen, geïntroduceerd: de MC20.

Waar menigeen wellicht dacht dat Maserati het meest toe was aan een nieuwe GranTurismo of een kleinere GT naar ontwerp van de conceptauto Alfieri, is gekozen voor een tweezits sportwagen die zowel met de nieuwe Nettuno V6 als met volledig elektrische aandrijving beschikbaar komt. Het koolstofvezel chassis vormt de basis voor de coupé, de elektrische versie en voor een cabriolet.

De modelnaam MC20 staat voor ‘Maserati Corse 2020’. De auto is door het Maserati Innovation Lab ontwikkeld, wordt geproduceerd in de historische fabriek aan de Viale Ciro Menotti in Modena en is volledig ‘Made in Italy’.

De nieuwe 630 pk sterke V6 Nettuno-motor maakt een acceleratie van 0-100 km/h in minder dan 2,9 seconden mogelijk en van 0 tot 200 km/u in minder dan 8,8 seconden. De topsnelheid bedraagt ruim 325 kilometer per uur. De gepatenteerde, volledig door Maserati ontwikkelde motor beschikt over de MTC-technologie (Maserati Twin Combustion), het innovatieve verbrandingssysteem dat door het merk is ontwikkeld en is voortgekomen uit de voorkamertechnologie die in de motoren uit de Formule 1 wordt gebruikt. De motor is volgens Maserati volledig in eigen huis ontwikkeld en wordt ook door Maserati zelf gebouwd. De automatische transmissie is een 8-versnellingsbak met een natte koppeling en een Dual Clutch-constructie met zes versnellingen, die over twee overdrive-snelheden beschikt om aan de emissie-eisen te voldoen.

De MC20 is bijzonder licht met een gewicht van 1.500 kg, en dankzij zijn vermogen van 630 pk is hij volgens de fabrikant de beste auto in zijn segment wat betreft de pk-gewichtsverhouding, die bij dit model 2,33 kg/pk bedraagt. De aerodynamica is het gevolg van meer dan tweeduizend manuren die de ontwikkelaars hebben doorgebracht in de windtunnel van Dallara en meer dan duizend CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics). Maserati is er trots op dat er geen voor de hand liggende aerodynamische elementen in het zicht zijn, met uitzondering van een discrete achterspoiler die de downforce verbetert. De luchtinlaten in de voorzijde zijn geoptimaliseerd voor een efficiënte luchtverdeling over de radiateurs, de bodemplaat en het bovenste deel van de auto. De voorzijde bevat een uitgebreid systeem van vortex-generatoren, die effectief werken door de welving de bodemplaat, die geleidelijk hoger wordt in het midden om de luchtstroming richting deze generatoren te verhogen. Aan de achterzijde bevindt zich een grote diffuser, met kanalen van verschillende dieptes en geoptimaliseerde verticale spoilers die de drukverschillen tussen de verschillende secties benutten om wervelingen te genereren en de luchtstroom te versnellen.

Volgens Maserati is 97 procent van de ontwikkeling van de auto op virtuele wijze uitgevoerd, met behulp van het systeem dat bekend staat als Virtual Vehicle Dynamics Development. Dit systeem is in eigen huis ontwikkeld bij Maserati en is gebaseerd op een zeer complex wiskundig model, ‘Virtual Car’ genaamd, waarin elke denkbare parameter wordt ingevoerd. Virtuele ontwikkeling verkort de ontwikkelingstijd en maakt het mogelijk om de optimale technische oplossing sneller en tegen lagere kosten te vinden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op effectieve wijze 3 verschillende schokdemperoplossingen te beoordelen en in korte tijd de meest geschikte te kiezen. De eindafstemming vond plaats op het circuit en op bergwegen in de Apennijnen boven Modena, die altijd al het testterrein van Maserati zijn geweest.


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De opvolger van succes

Volgend bericht

Een 2002 'roundie' in topconditie





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De opvolger van succes

Rolls-Royce introduceert de opvolger van het meest succesvolle product in de 116-jarige geschiedenis van het merk, de nieuwe...

4 September 2020