Laatste nieuws

Maturo Stradale: Group A revisited

Nieuwsberichten / 18 februari 2022

Iedereen houdt van de Lancia Delta Integrale. De mythe krijgt een vervolg met deze spectaculaire Maturo Stradale. ‘Made in Holland’, met een carrosserie van koolstofvezel en een motor met 380 pk. In alle mogelijke opzichten verbeterd door de ambitieuze specialist Maturo Competition Cars.

Je kijkt je ogen uit bij Maturo Competition Cars in Veghel, het bedrijf van technicus Frank van Ganzewinkel, dat gespecialiseerd is in Lancia’s. Frank is een groot liefhebber van de Delta Integrale. En dat niet alleen: hij zoekt goede Integrales op, maakt die tiptop in orde voor de verkoop en prepareert op hoog niveau Integrales voor de rallysport. Indien gewenst doet hij hetzelfde met de Group B Lancia 037, de Fiat 131 Abarth en Ferrari 308 GTB, beide Group 4.

Van Ganzewinkel werkt sinds januari vorig jaar samen met Marco Geeratz en diens zoon Zion, ze hebben het plan opgevat met hun Maturo Competition Cars een serie Delta Integrale RestoMod’s te bouwen die vanaf de grond af aan nieuw ontwikkeld zijn naar de hoogst mogelijke standaard. ‘The legendary days of Group A revisited’, luidt het leidende motto voor hun auto, die Maturo Stradale gaat heten. Zakenpartner Marco Geeratz koestert een minstens zo grote passie voor Integrales, hij rijdt er rally’s mee, samen met zijn zoon Zion, die minstens zo enthousiast is.

Marco: “De Delta Integrale is een van de meest succesvolle rallyauto’s aller tijden, er is zes keer het wereld-rallykampioenschap mee gewonnen. Bij onze Stradale staan respect voor het uiterlijk, het karakter en de historie van de Integrale voorop, maar we combineren dat met de prestaties van de Group A WRC auto. Daar voegen we een veel hogere betrouwbaarheid en een volledige bruikbaarheid op de openbare weg aan toe. Frank, Zion en ik willen een fantastisch vervolg aan de mythe geven dat zo mooi, effectief en betrouwbaar mogelijk is”.

Een complexe opdracht, want de ooit oppermachtige Delta Integrale was gebaseerd op een 1,3-liter gezinsauto met 75 pk, en niet in alle opzichten tegen een lang en hoog belast leven met 220 pk of meer bestand. Ondanks de grote waardering voor het origineel, is de lijst van kleine en grotere imperfecties fors. De verbeteringen die de Integrale ondergaat tijdens zijn transformatie naar Maturo Stradale zijn dan ook enorm, ook omdat hij met bijna het dubbele vermogen aan de start komt. De lijst beslaat enkele A4’tjes en is te lang om hier integraal te plaatsen.

De ontwikkeling en bouw van de Stradale wordt gedaan door het in rallywereld bekende MCC Sport, dat in zijn pand gastvrijheid biedt aan Maturo, en zich al 25 jaar lang met de opbouw, restauratie en het servicen van rallyauto’s bezighoudt. Belangrijk element is de versteviging van de carrosserie – vooral de voortrein – om te zorgen dat hij het motorgeweld in alle opzichten kan weerstaan. Reken erop dat hij op meer dan 250 punten wordt doorgelast en/of verstevigd. Daar naast wordt de buitenhuid van de Lancia volledig vervangen door koolstofvezel. Hij wordt daar zo’n 50 kilo lichter door, van die winst wordt overigens 20 kilo opgesoupeerd door de rolkooi die standaard wordt gemonteerd. Het streven is naar een rijklaar gewicht van net onder de 1200 kilo.Grote voordelen van de koolstofvezel panelen zijn ook de veel betere passing en het feit dat deze de carrosserie roestvrij maken.

Ook de motor wordt grondig onder handen genomen, met verbetering van alle lucht- en gasstromen en een veel sterker draaiend gedeelte. Er wordt echter voor gezorgd dat de Stradale er onder de motorkap zo authentiek mogelijk uit blijft zien. Technicus Frank van Ganzewinkel. “De distributie is geen sterk punt van de Integrale, die geven we een upgrade door een veel bredere getande riem te monteren, 25 millimeter in plaats van 19. Om dat mogelijk te maken verwijderen we de balansassen, met de door ons zelf ontwikkelde ECU en het nieuwe injectiesysteem van Carrot zijn die sowieso niet meer nodig, de motor loopt daar fantastisch mooi mee.”

De verbeteringen aan de Integrale zijn enorm omdat hij met bijna het dubbele vermogen aan de start komt

Hij vervolgt: “We hebben het binnenwerk van de turbo opnieuw ontwikkeld en geven hem rol- in plaats van glijlagers waardoor hij in totaal 40% sneller op toeren komt. We herbouwen de motor heel grondig met sterkere bewegende delen, waardoor we met hogere turbodruk kunnen werken – 1,8 bar in plaats van de originele 1,2. Hij gaat een volledig betrouwbare 380 pk of meer leveren en meer dan 550 Nm aan koppel.”

De vierwielaandrijving van de Integrale munt niet uit door sterkte, de aandrijfassen hebben de neiging te breken bij hard gebruik. Die vervangt Maturo Competition Cars dan ook door assen van een speciaal materiaal dat voor de Formule 1 is ontwikkeld, waardoor ze 40 graden kunnen torderen en veel hogere aandrijfkrachten kunnen weerstaan. De vooras is bij de originele Integrale niet van een sper voorzien, dat krijgt hij in de Stradale wel, een volledig mechanisch exemplaar. Het Torsen diff in de achteras wordt vervangen door ook een mechanisch differentieel. De bestuurder zal beschikken over een hydraulische handrem om de auto in volledige WRC-stijl krappe bochten te laten nemen.

Het remsysteem van de lichte Stradale zal onbekrachtigd zijn. Van Ganzewinkel: “We gaan voor zo hoog mogelijke feedback, vóór krijgt de auto schijven van 330 en achter van 282 millimeter en de bestuurder kan zelf de balans verstellen. We versterken ook de vijfversnellingsbak, vooral de 1, 2 en 3 kunnen dat goed gebruiken. Optioneel is een dog leg bak met rechte vertanding, waarmee je heel snel kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken. De veren en dempers ontwikkelen we samen Intrax, die zullen viervoudig verstelbaar zijn, ook de rijhoogte is te wijzigen, voor het geval op gravel gereden wordt. Er is ook een stand voor comfortabel rijden op de snelweg. We vinden het heel belangrijk dat kopers ook prima lange afstanden met de Stradale kunnen afleggen.” Uiteraard heeft de Stradale ook een extreme sportstand. Van Ganzewinkel: “Die hebben we ‘Juha’ gedoopt, als eerbetoon aan Kankkunen vanwege zijn twee wereldtitels met de Lancia. Juha gaat overigens onze merkambassadeur worden.” Kopers van een Maturo Stradale mogen ook rekenen op een volledig aangepast interieur, in originele stijl uiteraard, met zowel kuipstoelen als deurpanelen van koolstofvezel.

Goedkoop gaat de Stradale niet worden, de prijzen van een standaard Integrale in topstaat gaan al richting anderhalve ton. De Maturo Stradale is minstens dubbel zo spannend en aantrekkelijk en het ligt in de verwachting dat dit ook in de prijs gereflecteerd gaat worden. Frank van Ganzewinkel en zijn partners hopen snel een eerste exemplaar rij- en testklaar te hebben. We kunnen haast niet wachten!

Maturo Competition Cars (maturocars.com)


Tags: , , , , , , , ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Turbo Study by Singer

Volgend bericht

De gele kanarie





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Turbo Study by Singer

Vorige week presenteerde Singer de 'Porsche 911 reimagined by Singer' - Turbo Study. De Turbo Study is het antwoord op de vraag...

17 February 2022