Laatste nieuws

Mazda MX-30, beschaafd onderscheidend

Rij-impressies / 8 december 2020
Soms is een nieuwe auto een nog aangenamere verrassing dan vele andere. Dat was de afgelopen weken de Mazda MX-30.

Ja, wéér een volelektrische auto zoals de Leaf, de Zoe, de e-Golf en de Model S. Echter deze keer een leuke, eentje die je best wel zou willen hebben, zoals de BMW i3. Getuigend van een nieuwe visie. De MX-30 is een sterk ontwerp, een mix van een SUV en een coupé, dat hebben we eerder gezien, maar Mazda heeft een originele draai aan het fenomeen cross-over weten te geven. Hij ziet er niet uit als een centaur, als het gevolg van een kruising die beter niet herhaald kan worden. Nee, de MX-30 is een fraaie, compacte en weldoordachte verschijning die zich op beschaafde wijze van de massa onderscheidt.

Hij wordt zelfs ronduit verrassend als je alle portieren opdoet. Het lijkt namelijk alsof hij er maar twee heeft, maar het zijn er vier. Hij heeft twee portieren zoals de laatste generatie van de RX-7 die had, zonder B-stijlen, en op het eerste gezicht zie je ze niet, maar zijn ze er wel. Mazda noemt ze free style portieren, maar wat mij betreft is heel de auto free style.

Ook het interieur ziet er goed uit, het is zeker geen teleurstelling nadat je de buitenzijde hebt bekeken. Als signaal dat hij milieuvriendelijke intenties heeft, is er kurk, ja kurk, in het interieur gebruikt. Dat heeft zelfs historische wortels, want Mazda was in een ver verleden leverancier van kurk. Laten we hopen dat meer autofabrikanten kurk gaan gebruiken, dan behouden we misschien die fantastische wouden van kurkbomen, zoals die er zijn in Portugal. Nu wijnflessen steeds meer metalen schroefdoppen gaan krijgen, en er dus minder kurken nodig zijn, zouden die weleens ten prooi kunnen vallen aan ‘de vooruitgang’.

Net zoals de voorwielaandrijvers van Ford, Alfa Romeo en Renault rijden ook die van Mazda erg goed. De MX-30 is geen uitzondering, hij is zelfs lichtvoetig. Dat komt omdat Mazda voor een relatief klein accupakket heeft gekozen, de gemiddelde mens rijdt immers maar 50 kilometer per dag en alles dat je meer aan batterijen meesleept is onnodige ballast – die bovendien extra uitstoot van CO2 met zich mee brengt. Zo luidt althans de gedachte erachter. Op zich een heldere redenering, die ook tot gevolg heeft dat de MX-30 redelijk fijn geprijsd is: € 33.990. Je komt er echter maar maximaal 200 kilometer ver mee. Tja…

Mazda heeft een originele draai aan het fenomeen cross-over weten te geven

Hij heeft aardig wat veiligheidssystemen en elektronische aardigheidjes aan boord, onder meer een systeem dat je helpt tussen de strepen te blijven, dat heet ‘rijstrookhulp’. Het geeft echter buitengewoon sterke rukken aan het stuur, als er iemand naast me zou zitten die dat zou flikken, zou ik die bij de eerstvolgende gelegenheid uit de auto kieperen. Heel fijn is torque-vectoring op de vooras, het verdeelt de aandrijfkrachten slim tussen beide voorwielen, en verhoogt de gretigheid waarmee de MX-30 instuurt. Hij brengt 1620 kilo op de weegschaal, maar hij stuurt alsof het er 300 minder zijn. Het is een levendige auto, die op papier niet extreem snel is, met zijn 143 pk heeft hij 9,7 seconden nodig om van 0 naar 100 te sprinten, wat voor een elektrische auto niet baanbrekend is. Toch weet hij zich als een vlotte auto te manifesteren.

Dat alles tezamen maakt het tot een fijne en eigenzinnige elektrische auto die het verlangen oproept er lekker veel mee te rijden. En dat kan hij nu net niet! Jammer. Heeft Mazda niet gezegd dat het een compacte Wankelmotor ontwikkelt als range-extender voor elektrische auto’s? Nu, het is de hoogste tijd, de MX-30 wacht.

 

 


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Ford Explorer PHEV, een sterke nieuwkomer

Volgend bericht

Perfecte restauratie





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Ford Explorer PHEV, een sterke nieuwkomer

Als je geregeld je klassieke raceauto of een leuk bootje op een aanhanger moet vervoeren, dan is er nu een nieuwe trekhaak...

8 December 2020