Laatste nieuws

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Nieuwe auto's / 17 november 2019

Omdat de MX-5 dit jaar 30 is geworden, heeft Mazda een speciale verjaardagsversie gelanceerd: de MX-5 30th Anniversary Edition. Er worden er 3.000 van gemaakt en daarvan komen er sléchts tien naar Nederland. Erger nog: de hiephiephoera-versie is bij ons al uitverkocht. En dat is om één reden heel erg jammer.

Eerst mijn excuses aan iedereen die dit leest, want ik heb onlangs voor de allereerste keer in mijn carrière als autoliefhebber met een MX-5 gereden. Okay, de eerste éérste keer was in 2011, maar dat was op een bevroren meer tijdens de MX-5 Ice Race en niet met een straatversie. Bovendien had ik toen al tien jaar m’n rijbewijs, dus ja; ik had al veel eerder in een MX-5 kunnen én moeten rijden. Iedere autoliefhebber is dat aan zijn of haar status verplicht.

‘Maar Tim, waarom heb jij – of all people – dat dan nú pas gedaan? Je bent notabene bijna 40!’ Over dat laatste ga ik hier niet uitweiden – je bent zo oud of jong als je je voelt – maar over dat eerste wel. Ten eerste ben ik geen fan van open auto’s. Onder meer omdat alle cabrio’s er gek uitzien, net als een huis zonder dak. Okay, sommigen zijn een beetje mooi met het dak omhoog. Of met een hardtop. Maar waarom zou je die kopen als de dichte versie van dezelfde cabrio er beter uitziet, beter rijdt én een stuk goedkoper is? Reden twee: de MX-5 is een cabriolet. Flauw, I know. Maar het is wel dé reden waarom ik me voor 2011 nooit aangetrokken voelde tot de MX-5.

Echter, na die ijsrace was ik om. Ik had nog nooit zo prettig gedanst – met een auto, een cabrio notabene. We waren perfect in balans en voelden elkaar aan. We omarmden elkaar en hielden elkaar warm. Toen we uitgedanst waren, besloot ik dat mijn volgende auto een MX-5 zou worden. Met hardtop, dat wel. Totdat er een vriend langskwam met zijn MX-5. Deze vriend was niet heel lang, maar wel heel enthousiast over zijn auto. Begrijpelijk, want de MX-5 zat ‘m als gegoten. Mij niet, zo bleek, want ik was toen ook bijna 40 én 1,95 lang. Bovendien had deze straatversie geen racekuipen, dus zat ik erin als Ken in de cabrio van Barbie; met de knieën tegen de onderkant van het stuur en het hoofd op dezelfde hoogte als de bovenkant van de voorruit. En er zat niets op, in of aan deze MX-5 om dat op een normale manier op te lossen. Dientengevolge was ik er klaar mee, want als er iets belangrijk is bij een sportauto, is dat je er perfect in moeten kunnen zitten.

Anno 2019 is er niks veranderd: ik ben nog even lang en pas daarom nog steeds niet in een MX-5. Zelfs in de huidige versie – een paar centimeter langer dan zijn voorganger – zit ik niet lekker genoeg. Jammer, want ook op asfalt kun je heerlijk dansen met de MX-5; zeker als je danspartner de MX-5 30th Anniversary Edition is, de langzalhijleven-versie waar ik in het begin over repte. Deze speciale versie is uitgerust met allerlei toffe extra’s die andere Mazda’s MX-5 niet hebben, zoals Recaro-sportstoelen, Bilsteins, lichtmetalen wielen van RAYS, Brembo-remmen en een sper. Ook de kleur – Racing Orange – is alleen weggelegd voor de 30th Anniversary Edition. Het mooie van die extra’s, op de kleur en stoelen na, is dat ze ervoor hebben gezorgd dat de hieperdepiephoera-versie ontzettend goed kan dansen. Nog veel beter dan de normale versie en zo goed dat hij wat mij betreft in de eregalerij mag staan met twee andere toppers zonder hard dak; de Porsche Boxster en de Lotus Elise. Bovendien, ware het geen limited edition, dan was de 30th Anniversary Edition de beste MX-5 tot nu toe. Daarom is het voor mij beter om opnieuw een jaar of acht te wachten voordat ik weer in een MX-5 rijdt. Dan is de 30th Anniversary Edition wellicht beter verkrijgbaar – én goedkoper – en ben ik misschien wel een paar centimeter gekrompen…

Mazda MX-5 30th Anniversary Edition

Motor 1.998 cm3 viercilinder met directe injectie, zestien kleppen en twee bovenliggende nokkenassen Vermogen 184 pk bij 7.000 min-1 Koppel 205 Nm bij 4.000 min-1 Aandrijving achterwielaandrijving, handgeschakelde zesbak Gewicht 1.045 kg Acceleratie 0-100 km/h in 6,5 sec Topsnelheid 219 km/h


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Kever 1200 Dickholmer (1964)

Volgend bericht

Ford introduceert de Mustang Mach-E




Uitgelicht

Kever 1200 Dickholmer (1964)

De Kever 1200 van Richard van der Bijl uit Soest heeft eind augustus een spannende thuiswedstrijd gewonnen: de eerste prijs...

12 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards