Laatste nieuws

McLaren 720S, definitief op het podium

Nieuwe auto's / 6 april 2020

Opvolgers zijn dikwijls anders dan hun voorgangers, maar niet altijd beter. De McLaren 720S echter legt de lat in alle opzichten hoger.

Het eerste dat opvalt als je naar 720S toeloopt, is de groei van McLaren’s zelfvertrouwen als fabrikant van topsportwagens. Terugblikkend kun je de eerste stap, de MP4-12C, een zeer voorzichtige noemen, bijna verlegen zelf. Het bekend silhouet van een sportwagen met middenmotor was er, echter geschetst met de voorzichtige hand van een enigszins verlegen nieuwkomer in een gezelschap van titanen.

Nu is dat anders, de 720S is het product van een fabrikant die zich heeft bewezen en zijn plek heeft gevonden. Dat zie je aan de groots gebarende lijnen op de flanken, de complexe oppervlakken en de ingenieuze luchtinlaten op verrassende plekken – zoals in de koplampen. De zelfverzekerdheid en lef spatten van de 720S af. Het is een indrukwekkende machine, met een aluminium carrosserie die strak als een body suit over de techniek en de centrale koolstofvezel kuip is getrokken. Dat alles om de carrosserie aerodynamisch zo mooi mogelijk in balans te brengen en de neerwaartse druk te leveren waarmee het snelheidsbereik van de 720S volledig benutbaar is. Het resultaat is 30% meer downforce dan zijn voorganger, de 650S.
De twinturbo V8 heeft in de 720S een inhoud van vier liter, en ontwikkelt 720 pk, genoeg om geen enkele uitdaging uit de weg te hoeven gaan. Volgens McLaren heb je maar 2,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten en voor een drieste uithaal van 0 naar 200 zijn 7,8 seconden genoeg. Topsnelheid? De 720S voert heldhaftig strijd tegen de kwadratische toenemende luchtweerstand tot 341 km/h.

Technisch is er buiten het naar nieuwe hoogten getilde prestatiepotentieel niet zo heel veel nieuws, McLaren maakt slim gebruik van een en hetzelfde koolstofvezel chassis en varianten van zijn V8 om nieuwe versies te creëren, en met de introductie van de GT zijn de grenzen daarvan inmiddels in zicht aan het komen. McLaren is achter de schermen inmiddels nieuwe wegen in geslagen en werkt naar verluidt aan een hybride aandrijflijn met een hoofdrol voor een V6 – bestemd voor mensen voor wie de € 317.000 720S een paar bruggen te ver is.

Ik neig naar de gedachte dan 720 pk te veel is om op de openbare weg ten volle te genieten, maar proberen kan altijd

Onder de kap van de 720S ligt een nieuwe versie (M840T) van de V8 – met vlakke krukas, net zoals die van Ferrari. Niet alleen het slagvolume is vergroot van 3,8 (voor de 650S) naar 4,0 liter, volgens McLaren is zelfs 40 procent van het aantal onderdelen is nieuw. Hij is voorzien van lichtere zuigers en drijfstangen en de krukas zou stijver zijn. Ook de twee twin-scroll turbo’s, die 160.000 omwentelingen per minuut aankunnen, zijn nieuw evenals hun tussenkoelers. De achtcilinder is ook voorzien van McLaren’s Port Fuel Injection, waardoor elke cilinder in zijn inlaattraject een extra injector heeft, het totaal daarmee op zestien stuks brengend. Het vermogen is daardoor ten opzichte van de 650S met 70 pk gestegen en het koppel met meer dan 90 Nm.
McLaren’s zeventraps transmissie met dubbele koppeling heeft eveneens een update gehad. Je kunt hem nog steeds helemaal automatisch laten schakelen, maar het kan ook met de hand, met fijn mechanisch aanvoelende ‘flippers’ aan het stuur, die een kantelfunctie hebben – je dus zowel links als rechts op- en terugschakelen.
Ten opzichte van voorganger 650S is de 720S een grote stap vooruit, hoewel het verschil in pk’s niet eens zo groot is. Het verschil in prestaties is dat wel, met de nadruk op de spectaculaire wijze waarop ze worden geleverd. Het geweld waarmee de V8 je op rechte stukken op de horizon afvuurt, is adembenemend. Stukken weg waarop je er normaliter niet over zou piekeren om in te halen, zijn in een keer vol mogelijkheden dankzij dat binnen een oogwenk parate acceleratievermogen.
Cijfers? Wat denk je van 2,4 seconden om even van 100 naar 160 km/h door te halen?

Het geluid van de V8 is indrukwekkend, met zijn donkere grom diep van onderuit, maar hij haalt het net niet bij de soundtrack van Ferrari’s V8 of Lamborghini’s V10, daarvan gaan je nekharen nog een tikje strammer in de houding staan. Dat vergeef je de McLaren overigens snel vanwege dat geweldige, explosieve sprintvermogen. Als je vol gas geeft, is er een microseconde aarzeling, alsof hij even heel diep moet adem halen, en dan geeft de V8 in een keer alles, je wordt met warp speed vooruit gestuwd, zo nietsontziend hard dat je met zorg het traject moet kiezen waar je dat weer gaat doen, want dat wil je – om het te geloven.

Als je jezelf voldoende gelaafd hebt aan zijn explosieve sprintvermogen ga je ook bewondering krijgen voor zijn chassis

Je zult me niet snel horen pleiten voor minder pk’s, misschien wel nooit. Echter niet zo heel lang geleden reed ik met een 570GT door de Schotse Highlands en die was daar al zo bloedsnel, dat méér vermogen het laatste was dat ik te wensen had – als er überhaupt nog iets te wensen viel. Ik neig naar de gedachte dan 720 pk wellicht te veel is om op de openbare weg ten volle te genieten, maar proberen kan altijd als de gelegenheid zich aandient. En als je daar te lang op moet wachten, is er altijd de Nordschleife nog.
De collega’s van het Duitse Sportauto behoren tot de weinigen die daar testen, en zij waren euforisch over de 720S: ze noemden hem een nieuwe maatstaf en een fascinerende sportwagen, en ze reden er bovendien een rondentijd mee van zeven minuten en acht seconden, wat sneller is dan een Huracán Performante, AMG GT-R en 918 Spyder. De McLaren hoefde alleen de 911 GT3 RS en GT2 RS – geschoeid met nog griprijker Michelin Pilot Sport Cup 2 R rubber – voor te laten gaan, wat komt doordat hij qua vering, demping en bandenkeuze (Pirelli PZero) een fractie meer op rijcomfort is afgestemd dan op heroïsche circuitescapades.

Als je wat langer met de 720S onderweg bent en je jezelf voldoende gelaafd hebt aan zijn explosieve sprintvermogen, ga je ook bewondering krijgen voor zijn chassis. De bandbreedte van zijn competentie is echt verrassend groot, in een oogwenk maakt hij de transformatie van een kalme reis of woonwerk-auto naar een messcherp circuitwapen.
McLaren heeft ook zijn Proactive Chassis Control voor de 720S een update gegeven. Even ter herinnering: McLaren gebruikt voor zijn sportwagens géén antirolstangen – die hebben een negatieve invloed op de veerwerking – maar een hydraulisch systeem dat de wielen kruiselings beïnvloedt. Woking heeft nu een nieuwe ECU toegevoegd plus nog meer sensoren, zodat het systeem nu nog beter weet wat de wielen en het chassis aan het doen zijn en daar nog doeltreffender op reageert. Dankzij dat remt de 720S minstens zo goed als de P1, kan hij op trackday-niveau presteren met ‘alledaagse’ Pirelli P-Zero’s en weet hij zich als een aimabel en soepel heerschap te gedragen op slechte wegdekken.

De McLaren deed me tijdens onze kennismaking denken aan een Lotus Exige – een van mijn favorieten – maar dan groter, en nóg sneller. De besturing is op dezelfde wijze direct, precies en vol feedback. Doordat de auto nauwelijks onnodig beweegt op zijn veren beïnvloeden carrosseriebewegingen zijn reacties niet negatief en daardoor reageert hij bliksemsnel en super precies op je commando’s. Je betrapt jezelf er dan ook op dat je hem al snel met meer bravoure rijdt dan menige andere superauto – en hij straft je dan niet af. Je voelt haarfijn in je handen wat de voorbanden doen en je kunt remmen en gas heel precies moduleren – wat de transparantie van zijn dynamiek betreft, legt hij de lat flink hoog. Wat niet wegneemt dat je vanwege zijn explosieve koppelopbouw je reflexen op full alert moet zetten als je zijn veiligheidssystemen hebt uitgezet. De tractiecontrole doet zijn werk overigens zo onopvallend, dat je niet snel de behoefte voelt. De 720S heeft overigens een drift-stand die je kunt activeren als het hoogste tijd is voor een nieuwe foto of filmpje op Facebook of Instagram.

De remmen zijn geweldig – er zit heel veel gevoel in het pedaal en je kunt onbekommerd keihard trappen, zo goed is het ABS gekalibreerd. De staart kan dan een tikje nerveus worden, ondanks de actieve spoiler die binnen 0,5 seconden snel een handje komt helpen – maar hij blijft prima in de hand te houden. De stopafstand vanaf 100 km/h ligt tussen de 30 en 31 meter, ook daarmee doet de 720S voor iemand onder. Vanaf 200 km/h heb je rond de 115 meter nodig – weet dat ook de remvertraging een kwadratische functie is, als je de snelheid verdubbelt, verviervoudigt de stopafstand.

De 720 S is verder geen moeilijke auto om mee te leven. In- en uitstappen gaat prima dankzij de kunstig openende dihedrale portieren en het uitzicht naar voren is uitstekend dankzij de ronde vooruit en de ver naar achteren geplaatste A-stijlen.
Een geweldige auto, die 720S, niet alleen vanwege zijn superprestaties, maar ook omdat hij beter dan welke concurrent dan ook de kunst verstaat die met passend rijcomfort te verbinden. Porsche, Lamborghini en Ferrari, de dagen dat zij het rijk alleen hadden op het podium der supersporters is definitief voorbij.

TEKST Ton Roks FOTOGRAFIE Luuk van Kaathoven

MCLAREN 720S
Motor twin-turbo V8, inhoud 3994 cm3 Vermogen 720 pk bij 7500 min-1 Koppel 770 Nm bij 5.500 min-1 Transmissie achterwielaandrijving, zeventraps transmissie met dubbele koppeling Remmen geventileerde, keramische schijven rondom, diameters 390 & 380 mm, vóór zes zuigers per klauw, achter vier Banden Pirelli PZero, voor 245/35R19, achter 305/35R20 LxBxH 4543 x 1930 x 1196 mm, wielbasis 2670 mm, tankinhoud 72 liter Gewicht 1437 kg (met volle tank) Acceleratie 0 -100 km/h in 2,9 sec.; 0 – 200 km/h in 7,6 sec. Topsnelheid 341 km/h Prijs € 317.000 (NL)


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Verstandshuwelijk tussen elektrisch en fossiel

Volgend bericht

Goodwood Festival of Speed eert Jacky Ickx





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Verstandshuwelijk tussen elektrisch en fossiel

Tijdens de opening van een expositie in Autoworld, Brussel, sprak Tiddo Bresters, sinds begin november voorzitter van de FIVA...

5 April 2020