Laatste nieuws

McLaren onthult de Artura

Nieuwsberichten / 18 februari 2021

McLaren onthult met de Artura een nieuwe, high-performance hybride supercar. Het merk opent met deze eerste in serie geproduceerde high-performance hybride supercar een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis.

“Alle ervaring en expertise van McLaren is in de Artura gegoten. Onze geheel nieuwe, krachtige hybride aandrijflijn levert indrukwekkende prestaties, betrokkenheid van de bestuurder en dynamische excellentie waar McLaren bekend om staat, met als bijkomend voordeel de mogelijkheid om elektrisch te rijden. De introductie van de Artura is een mijlpaal – voor McLaren, voor onze klanten die deze auto op elk emotioneel en rationeel niveau zullen waarderen en ervan zullen genieten – en voor de supercarwereld.” Mike Flewitt, CEO, McLaren Automotive

Het hart van de aandrijflijn van de Artura wordt gevormd door een geheel nieuwe, 2.993 cm3 V6-benzinemotor met dubbele turbocompressor. Met een geclaimd vermogen van 585 pk en een koppel van 585 Nm is de aluminium dry-sump motor compact en licht van gewicht. Deze motor werkt samen met een compacte, axiale flux E-motor, die zich in het transmissiehuis bevindt en die 95 pk en 225 Nm kan genereren. Belangrijk zijn natuurlijk de geclaimde prestaties: 0-100 km/h in 3,0 seconden, 0-200 km/h kost  8,3 seconden en 0-300 km/h neemt 21,5 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 330 km/h. Alle waarden zijn onder voorbehoud van definitieve tests, aldus McLaren.

De E-motor wordt aangedreven door een batterijpakket bestaande uit vijf lithium-ionmodules, met een bruikbare energiecapaciteit van 7,4 kWh en een EV-bereik van 30 km. Het geheel – inclusief een stroomverdeler- is gemonteerd op een koolstofvezelvloer. Dit geheel is vervolgens op het achterste deel van de monocoque geschroefd, waardoor de stijfheid, de gewichtsverdeling en de crashbescherming worden geoptimaliseerd.

Gewicht wordt bespaard door toepassing van de nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) -, het compacte HPH-aandrijfsysteem en ook met de bekabeling van de elektrische systemen (een reductie van 10% werd behaald); het DIN-gewicht inclusief batterijen bedraagt 1498 kg. Daarmee zou de Artura net zoveel wegen als vergelijkbare supercars zonder hybride-aandrijflijn.

De McLaren Artura is het eerste model met de nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) als basis. Ontworpen en vervaardigd in het McLaren Composites Technology Center (MCTC) in de regio Sheffield, zet MCLA een nieuwe standaard voor McLaren’s geavanceerde flexibele chassisontwerp. Het is geoptimaliseerd voor krachtige hybridetoepassingen, omvat een op maat gemaakt batterijcompartiment en introduceert een baanbrekende elektrische ethernetarchitectuur, samen met een elektrisch verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (eHVAC).

De bestuurder kan kiezen uit vier Powertrainstanden, waaronder een E-modus voor 30 km emissievrij rijden. De Comfort-modus is ontworpen voor gemengde rijomstandigheden en maximaliseert bereik en efficiëntie, waarbij de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld bij een snelheid van minder dan 40 km/h met behulp van een verlengde stop- en startmodus. In de Sport- en Trackstand wordt elektrisch vermogen op een steeds agressievere manier ingezet voor respons en acceleratie bij lage toeren (‘torque infill’). Afzonderlijke bedieningsstanden passen de stevigheid van de dempers en de mate van tussenkomst van de elektronische stabiliteitscontrole aan aan de voorkeur van de bestuurder en de weers- en wegomstandigheden.

De Artura kan per direct worden besteld bij Louwman Exclusive, McLaren-dealer en importeur in Nederland. Vanaf april is de Artura in de showroom te bezichtigen, de eerste klantverkochte auto’s worden in het derde kwartaal van dit jaar verwacht. De prijs van de Artura in Nederland begint bij € 235.500,-.


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Geboren op het circuit

Volgend bericht

Necrologie van een 128-3P





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Geboren op het circuit

Porsche presenteert de nieuwe 911 GT3, een high-performance sportwagen die in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport werd...

16 February 2021