Laatste nieuws

Mercedes E 220 Coupé (1994)

Octane Auto's / 18 oktober 2019

Al zoekend naar een stijlvolle, hoekige, grote, comfortabele en mooie youngtimer voor zijn woon-werkverkeer kwam Mark Dijkstra terecht bij Mercedes-Benz. Hij vindt zijn statige coupe uit de W124-serie een prachtige aanwinst.

“Het spreekt voor zich dat ik een autoliefhebber ben, want anders had ik voor de twee dagen waarop ik naar mijn werk moet reizen wel een Golf of een andere economisch verantwoorde auto gekozen. Vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb, probeer ik, waar het auto’s betreft, bewuste keuzes te maken. Die keuzes hebben geleid tot enkele BMW E30’s, een Alfa Romeo Spider, een Alfa 156 en een Volvo 740, de voorgangers van de Mercedes. Op dit moment heb ik, naast de Tesla Model 3 leaseauto van mijn vriendin en deze Mercedes, ook nog een heel mooie BMW E30 316i in opslag staan. De BMW heb ik gekocht in een tijd dat de prijzen voor deze BMW’s nog redelijk waren. Auto’s zijn zeker ‘mijn ding’ en omdat ik zelf niet erg technisch of handig ben, koop ik meestal youngtimers in goede conditie, met een lage kilometerstand. Zeker geen auto’s die in concoursstaat zijn, want ik wil de auto dagelijks gebruiken.”

“Enkele jaren geleden stond er bij mij in de straat een metalliek rode Lancia Thema 8.32. Dat vind ik een heel mooie auto die bovendien aan veel van mijn criteria voldoet: het is een sedan, met grote koplampen, hoekig en strak van vorm en met een prachtig lederen interieur van Poltrona Frau. Maar ik ben huiverig voor de kosten van het onderhoud, zeker gezien de kwetsbaarheid van de Ferrari V8. Een Thema Turbo LX zou een mooi alternatief zijn geweest. Echter Mercedes-Benz heeft ook altijd hoog op mijn wensenlijstje gestaan en de coupé uit de serie W124 vind ik echt een prachtige auto. In Nederland worden deze niet veel aangeboden, althans niet in de staat waarin ik er een wil kopen. In Duitsland wel, maar daar is het lastig om kilometerstanden te controleren en bovendien vind ik de prijzen daar ook al hoog. Uiteindelijk ben  ik dit exemplaar op het spoor gekomen in België.”

“Het schijnt dat de belastingwetgeving in België ongunstig is geworden voor auto’s van deze leeftijd en met een cilinderinhoud van meer dan twee liter. Deze Mercedes werd aangeboden door de tweede eigenaar. De eerste eigenaar was een arts uit Brussel die de auto, volgens de aankoopfactuur, in 1994 voor 1,79 miljoen Belgische Franken kocht. Zijn vrouw had de auto na het overlijden van haar man zes jaar in de garage laten staan, omdat ze er geen afscheid van kon nemen. De nieuwe eigenaar zou nu een behoorlijke ‘inschrijftaks’ moeten betalen om de Mercedes terug op kenteken te krijgen. Daarom kon ik, na enig onderhandelen, de auto voor een goede prijs overnemen. Als extra service kwam de vorige eigenaar de Mercedes zelfs persoonlijk afleveren in Amersfoort.”

“In de auto trof ik wel iets vreemds aan: boven de achterbank hangt aan de handgreep een touwtje met daaraan een soort kruikje met een kurk. Wij vragen ons af wat daarin zit. Is het een talisman of bevat het misschien as van de eerste eigenaar? Ik durf het niet weg te halen, want mocht ik dan een ongeluk krijgen…”

“Dit is volgens mij de laatste Mercedes waarbij er vooraf geen ontwikkelingsbudget is vastgesteld. Dat zie ik terug in veel details die echt, op een Duitse manier, over-engineered zijn. De grote deuren zonder raamstijl zijn erg mooi. Met de zijramen naar beneden biedt hij  bijna de vrijheidsbeleving van een cabriolet. Echt Duits vind ik het asbakje in het houten dashboard. Je kunt het bakje er niet zomaar uithalen want er is een speciaal knopje om het  te ontgrendelen. En dat gaat dan over de asbak!”

“Wat ik me nog herinner uit de tijd dat ik achterin W124 taxi’s zat, is dat er bij aankomst op de bestemming een knopje in het dashboard klikte om het lampje boven de achterbank aan te doen. Dat knopje zit hier ook in. Het is een comfortabele auto met grote leren stoelen.”

“De gordels worden je ‘aangereikt’ zodra je de contactsleutel omdraait. Er zit een extra zonneklepje boven de spiegel. De buitenspiegel rechts heeft een andere vorm dan het linker exemplaar. En helemaal ‘over-the-top’ is de constructie van de enkele ruitenwisser. Die beweegt heel snel en ook nog eens excentrisch om een zo groot mogelijk raamoppervlak mee te pakken. Bij de introductie van de Mercedes 190 was dat een veelbesproken innovatie! Voor mij zijn dat allemaal heerlijke details.”

“Voor die tijd was het een moderne en strakke auto en zeker als opvolger van de W123 was het een sprong vooruit qua ontwerp en lijnen. De W124 kwam in 1984 op de markt met een cW-waarde van onder de 0,30, maar dat zie je er niet echt aan af, zoals bijvoorbeeld bij de Ford Sierra wel het geval is. Voor mij gaat het puur om het ontwerp en om het comfort van dit soort auto’s. Het motorvermogen, de snelheid en acceleratie doen mij niet zo heel veel. Deze 2,2-liter viercilinder is met een vermogen van rond de 150 pk goed te rijden. Ik vind het erg fijn dat dit een handgeschakelde uitvoering is. Die is zeldzamer dan de automaat, zuiniger en zelf schakelen is prettiger dan een ouderwetse drietraps-automaat.”

“Behalve startproblemen in de eerste week, die bleken te liggen aan kortsluiting in het alarmsysteem, heb ik er geen problemen mee gehad. Nu is het voor mij dus vooral genieten van het rijden met en het kijken naar deze mooie coupé. Mijn vriendin en familieleden zijn inmiddels ook helemaal ‘om’. Pas toen de Belg de auto kwam afleveren zagen ze dat deze Mercedes-Benz, in mooie staat en in deze uitvoering, zeker geen ‘foute’ auto is. Het is echt een statement van Duitse vormgeving en kwaliteit.”

“De vraagprijzen voor deze auto’s, zeker van de versies met een sterkere motor, stijgen gestaag door. Dat doet mij vermoeden dat het zeker een klassieker zal worden en dat vind ik natuurlijk helemaal terecht. Maar voorlopig is dat niet belangrijk, want verkopen staat vooralsnog niet in de planning.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Mercedes  E 220 Coupé (1994)

Mark Dijkstra


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

‘Uit Oostenrijks onderzoek bleek dat agressieve auto’s veel succesvoller zijn dan niet-agressieve’

Volgend bericht

Battista, de droom van Pininfarina





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

‘Uit Oostenrijks onderzoek bleek dat agressieve auto’s veel succesvoller zijn dan niet-agressieve’

‘Matthijs, kijk, ik werd gespot met m’n nieuwe aanwinst’. Ik zag hem op het beeldscherm van zijn telefoon, opgevouwen...

8 October 2019

Webdevelopment Passionate Bastards