Laatste nieuws

Met 220 pk naar De Hel XL

Octane Auto's / 14 juli 2019

Fred Buursman vertelt over zijn liefde voor de Kadett en onthult hoe hij er een snel rallykanon van gemaakt heeft.

Het is een veelgehoord cliché, en ook op mij van toepassing: de Opel Kadett C was mijn eerste auto en de liefde voor dat model is altijd gebleven. Opel ging 40 jaar geleden met de GT/E in rally’s de strijd aan met de Ford Escort RS2000. Het had grootse successen met de Kadett in binnen- en buitenland. Dus toen ik na sleutelen aan brommers en andere oude auto’s had besloten om mijn geluk in de rallysport te gaan beproeven, was een Kadett Coupé de enig juiste keus voor mij.

In 2006 kocht ik een originele Kadett 2.0 Rallye. Deze heb ik zelf helemaal gerestaureerd en de auto staat nog steeds veilig in mijn eigen garage/werkplaats. De auto is opgebouwd conform de homologatie-eisen van de historische rallysport en dus nog compleet origineel. Het nadeel hiervan is dat bepaalde onderdelen naar mijn mening een beetje te fragiel zijn, zoals bijvoorbeeld de achterasconstructie. Bovendien is er uit de 2,0-liter motor maximaal 165 pk te halen, wat prima is voor historische rally’s of regelmatigheidsritten, maar in het huidige echte rallygeweld voldoet het niet.

Omdat ik toch competitief mee wilde doen met ‘de echte mannen’ heb ik een Kadett Coupé Automaat (niet echt een vermogend monster) uit 1979 helemaal gestript en opgebouwd volgens de regels van het reglement voor Groep S. De cilinderinhoud mag daarin met maximaal 25% worden vergroot en er zijn verregaande aanpassingen toegestaan aan de versnellingsbak en achteras. De mogelijkheden zijn groot en je kunt het net zo gek maken als je wilt. Er zijn deelnemers die met een auto aan de start verschijnen die inmiddels wel 60.000 euro heeft gekost.

Voor mij is het resultaat een hele mooie Kadett C Coupé met 2,4-liter CIH (Cam In Head) motor, 220 pk en een gewicht van 950 kilo. Dat is iets meer dan 4 kg per pk, dus dat rijdt heerlijk en hij is erg snel! De achteras komt van een Volvo en is met zes ophangpunten en een sterk sperdifferentieel veel beter dan het originele materiaal van Opel zelf. Het dashboard hebben we vervangen voor een exemplaar uit een Vauxhall Chevette, waarin veel meer ruimte voor klokken en schakelaars is dan in het originele dashboard. De rubber bussen zijn overal vervangen door stalen exemplaren en de handrem is nieuw met hydraulische verdeling. En zo zijn er nog veel meer details aangepast, een grote klus die ik samen met een vriend geklaard heb. Resultaat is een snelle rallywagen, helemaal voor mij persoonlijk passend, die de rallysport uit de begin jaren ’80 doet herleven.

Het rijden van rally’s heb ik mezelf aangeleerd, gewoon door het te doen. Bijvoorbeeld door mee te doen aan slalomwedstrijden op de Vlasakkers in Amersfoort. Ik rij nu een paar rally’s per jaar, gewoon als hobby, maar wel steeds met de ambitie om zo hoog mogelijk te eindigen. Met mijn Groep S Kadett in geel/zwarte GT/E kleuren heb ik in april meegedaan aan de Visual Art Rally in en rond Barneveld. Met 55 deelnemers en uiteindelijk een 16e plaats algemeen was het voor ons een super goed weekend, al ligt de auto nu wel thuis op de ‘intensive care’. De rally was, vooral met de proeven op het industrieterrein, een ware slijtageslag voor versnellingsbak, de lagers van het sperdifferentieel en de remmen. Alles ligt nu dan ook open voor revisie, maar dat is ook wel weer een leuke klus. Omdat ik niet alle rally’s in een seizoen mee pak kan ik tussendoor tijd besteden aan reparatie en onderhoud.

Als we aan een rally meedoen worden mijn navigator Mark Schuitert en ik ondersteund door een team monteurs en vrienden die de noodzakelijke service uitvoeren. De kosten van deelname lopen al gauw in de duizenden euro’s, maar dat wordt ruimschoots beloond door de kick van heel hard rijden en plezier hebben met de hele ploeg.
Hoewel ik graag voluit ga, hou ik op proeven als de beruchte Kallenbroek in Achterveld wel degelijk rekening met de risico’s: een slingerende weg met veel bomen direct in de berm. Tijdens de verkenning met maximaal 60 km/h worden bochten door ons beoordeeld en ingedeeld. Dan kan het gebeuren dat een bocht die je als een ‘code 1’ hebt geschat, tijdens de rally (met snelheden tot 160 km/h) opeens veel scherper blijkt te zijn. Als je daar geen rekening mee houdt dan zijn de bomen langs die weg opeens heel erg dichtbij. Er zijn volgens mij dan ook zes ongelukken gebeurd op dat stuk. Dat wil ik graag voorkomen.

De eerstvolgende rally staat gepland voor 13 juli: de GTC, beter bekend als de ‘Nacht van Achtmaal’ met de legendarische proef ‘De Hel XL’. Dat is een prachtige rally, want in tegenstelling tot de bevolking rond Barneveld zijn de Brabanders heel enthousiast over de rally en staan ze met barbecues aan in de tuin naar de langs scheurende auto’s te kijken. Ik doe dan met het team weer mee met de Opel Kadett in het Nederlands kampioenschap. Geïnteresseerden zijn dan natuurlijk van harte welkom de Kadett van dichtbij te komen bekijken!


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

De Tomaso is terug, en hoe...

Volgend bericht

Rijden tegen kanker




Uitgelicht

De Tomaso is terug, en hoe...

Een van de grootste onbekende verhalen uit de autogeschiedenis krijgt een vervolg. Zestig jaar na de oprichting van De Tomaso...

12 July 2019

Webdevelopment Passionate Bastards