Laatste nieuws

Met een Frogeye over de Stelvio

Octane Auto's / 5 augustus 2019

In Octane Auto’s delen lezers, volgers, medewerken en andere autoliefhebbers het wel en wee van het bezit en het gebruik van hun oldtimer of youngtimer. Deze keer de Austin-Healey Sprite ‘Frogeye’ van Henk Weghorst.

Op aanraden van zijn vrouw begon Henk Weghorst, toen nog een fervent motorrijder, met de restauratie van een Austin-Healey Sprite, beter bekend als de ‘Frogeye’. Hij was de auto ooit in een boek tegengekomen en werd op slag verliefd op het uiterlijk van de Healey. Henk had ervaring met het sleutelen aan oude auto’s, maar met de aanschaf van een echte ‘projectauto’ – met de motor los op de bestuurdersstoel, veel roest, ontbrekende versnellingsbak en andere onderdelen – had hij zichzelf een zware klus gegeven.

Hij begon met het demonteren en uitzagen van alle losse onderdelen en verrotte stukken staal, waarna hij de Frogeye naar de straler kon brengen. De bodem moest helemaal vervangen worden en veel beplating is door Henk zelf nagemaakt. De achterspatborden zijn zelfs voor een groot deel met de hand nieuw geklopt. De bedrading is compleet vernieuwd met toepassing van dikkere kabels voor betere isolatie en door overal een aarde-draad mee te laten lopen. Er werden acht extra zekeringen geplaatst, om te voorkomen dat de auto stil zou vallen als bijvoorbeeld de verlichting door zou branden. De motor en de versnellingsbak zijn volledig gereviseerd, alle rem- en benzineleidingen zijn vernieuwd en de auto is met oog voor het kleinste detail weer opgebouwd. Na vier jaar noeste arbeid in alle beschikbare vrije tijd, had Henk de Austin-Healey Frogeye zoals hij hem wilde hebben: beter dan het origineel!

Dat alles had een vastomlijnd doel. Hij wilde van de auto genieten door er heel veel mooie reizen mee te maken. Inmiddels is Henk al vijftien keer met een aantal leden van de Austin-Healey Club (regio Oost) naar de Mille Miglia gereden. De lichte, 1.275cc, Frogeye heeft geen moeite om bij te blijven in gezelschap van andere, sterkere Healey’s. De aanpak van de reis is steeds hetzelfde: “Wij rijden eerst zeshonderd kilometer over de autobaan naar het zuiden van Duitsland. Daar pakken we een hotel om vervolgens te beslissen welke route we vanaf daar zullen nemen. Afhankelijk van welke bergpassen open zijn kiezen we graag voor ‘hoe hoger hoe mooier’ en rijden we zo veel mogelijk ‘open’ over wegen waar de sneeuw nog aan de zijkant van de weg ligt.”

Het collectief Healey’s wordt dan geparkeerd bij het Lago d’Iseo, waar voor vijf nachten stacaravans geboekt zin, op de camping aan het meer. Vanuit dat basiskamp wordt de Mille Miglia bezocht, van start tot finish. Henk zegt: “Het is grappig om te zien dat wij met onze zestig jaar oude oldtimers deze rit heen en terug maken. Gewoon tanken en rijden, zonder verdere problemen. Er zijn nog maar weinig oldtimers die rijdend naar de race in Brescia komen. De meeste worden op een trailer ter plaatse aangeleverd. Zonde, vinden wij, want dan loop je veel mooie momenten mis. Met oldtimers moet gewoon gereden worden, zo veel mogelijk. Het gaat niet om het reisdoel, het gaat om de reis!”

OCTANE AUTO’S is een wekelijkse rubriek op Instagram, Facebook en de website van Octane Magazine. Elke week vertellen we het verhaal achter een klassieker of youngtimer van een van onze volgers, lezers of stafleden. Wij plaatsen graag jouw bijzondere, leuke, snelle, (bijna) gerestaureerde, unieke of aparte auto in Octane Auto’s. Interesse? Stuur een mailtje met informatie naar frankgoedhart@octanemagazine.nl en we nemen contact op.


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Healey's in Vreeland

Volgend bericht

Volkswagen Karmann Ghia ‘Outlaw’





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Healey's in Vreeland

Toen Hans van de Kerkhof vijftien jaar oud was, woonde hij in Amsterdam naast een Italiaanse groothandel. De eigenaar...

5 August 2019

Webdevelopment Passionate Bastards