Laatste nieuws

MGB Roadster (1975)

Octane Auto's / 20 november 2019

De parkeervergunning voor Berkeley University California zit nog op het raam en de kleur is nog steeds ‘Tundra Green’. Verder is er door vader Marc en zoon Marijn Vos veel aangepast en verbeterd aan hun MGB Roadster uit 1975.

“Het is een beetje een cliché om dit verhaal te beginnen met mijn eigen autoverleden, maar toch doe ik het omdat ik denk dat je daaruit mijn voorkeur voor diversiteit en een bepaalde soort auto’s kunt afleiden. Autoliefhebbers beoordelen graag elkaars autohistorie. Voor mij begon het in 1986 met een Peugeot 205 Lacoste, die toen net op de markt was verschenen. De klassieke auto’s die ik daarna in bezit gehad heb, zijn onder meer een Chevrolet Caprice Estate (de uitvoering met ‘hout’ aan de zijkant), een Cadillac Seville, een 1967 Ford Mustang, een Fiat 124 Sport Coupé en een Volkswagen Kever uit 1962. Op dit moment is de MGB Roadster mijn enige klassieker, als gevolg van de beperkte stallingsmogelijkheden in mijn garage.”

“Deze auto is toevallig op mijn pad gekomen tijdens een zoektocht naar een Triumph Spitfire. Wij wilden een keer een open Engels sportautootje proberen en de Spitfire leek mij een leuke auto, waarvan het ontwerp mij nog steeds zeer aanspreekt. Echter, na er een paar ‘gepast’ te hebben, bleek dat dit model voor ons te klein was. In de buurt van de laatste Spitfire die wij hebben bezocht, stond een MGB te koop. Wij hebben die auto gekocht van een familie uit Eindhoven. De grootvader had de auto zelf in 1991 uit Californië geïmporteerd en de MG is sindsdien van vader op zoon gegaan. In 2017 mochten wij hem kopen na een uitgebreide kennismaking en een heus ‘sollicitatiegesprek’. Het is een Roadster uit 1975 met een viercilinder 1800 cm3 motor, in ‘Tundra Green’, een kleur die je niet vaak tegenkomt.”

“De keuze voor een MG werd gemaakt op basis van het feit dat het een gangbare klassieker is, waarvoor nog heel veel onderdelen beschikbaar zijn. Hierdoor kan de auto ook naar eigen smaak worden aangepast. Als je een MG koopt zijn er best veel uitvoeringen om uit te kiezen: modeljaar (en daarmee samenhangende bumpers van rubber of verchroomd staal), Roadster of GT en drie motorvarianten, vier-, zes- of achtcilinder. De prijzen op internet liggen nu tussen de 10.000 en 30.000 euro, afhankelijk van de staat van de auto en de uitvoering. Als je erop gaat letten, zie je dat er geen MGB hetzelfde is, iedereen heeft er een eigen draai aan gegeven.”

“Wij zijn daar best ver in gegaan door de auto een veel sportievere uitstraling te geven. Onze B had de dikke rubberen bumpers van de latere Amerikaanse uitvoering. Eigenlijk wisten we bij aanschaf al dat die bumpers er een keer vanaf moesten. We hebben veel aangepakt en nu genieten we van het feit dat onze auto vaak door voorbijgangers gefotografeerd wordt. Duidelijk een bevestiging dat we er iets bijzonders van gemaakt hebben.”

“De carburateur van Stromberg is vervangen voor dubbele SU HS4 exemplaren. De originele uitlaat hebben we vervangen door een RVS ‘Big Bore’ uitlaatsysteem, en dat hoor je meteen! Er is een oliekoeler gemonteerd en er zijn een paar kleine zaken in de motor aangepakt: ‘sport coil’, ‘performance’ kabels en een aluminium kleppendeksel.”

“In het interieur is de skai bekleding vervangen door echt leer en het nieuwe sportstuur en de Tripmasters maken er al meer een rally-auto van. Voor onze eigen veiligheid hebben we een rolbeugel geïnstalleerd.”

“Omdat we de Amerikaanse rijhoogte niet mooi vonden, hebben we de MG verlaagd. Achteraf is dat gezien onze rally-ervaringen niet de meest verstandige beslissing geweest, maar het oog wil ook wat. Wat mij betreft, is het uiterlijk duidelijk verbeterd door de rubberen bumpers te vervangen door een zogenaamde ‘Sebring-kit’, met mooi grote verstralers en mistlampen van Cibië. Zelf ben ik niet heel erg technisch, maar samen met mijn oudste zoon Marijn kom ik een heel eind, ook omdat de techniek in de MG niet heel complex is.”

“Er zit nu nog een standard 1800 cm3 motor in waarmee we een topsnelheid halen van ongeveer 130 km/h. Het gaat ons echter niet om de snelheid, dus verdere aanpassingen aan de motor staan voor later op de verlanglijst. Door het ontbreken van een overdrive is de auto wel wat luidruchtig. Het eerste wat we willen doen is het monteren van een sperdifferentieel met als voornaamste doel om meer grip te krijgen tijdens de rally’s. Dit staat voor januari 2020 op de planning.”

“We genieten met het hele gezin van de MG. Met mijn oudste zoon rijd ik rally’s en met mijn andere twee zoons doen we vooral toertochten. Mijn vrouw geniet er ook van want zij heeft even rust als wij weg zijn. We gebruiken de auto voornamelijk voor historische kaartleesritten zoals de Horneland Rally, de Nacht van Nederland en de Rally van de Grensstreek. Mijn oudste zoon Marijn is daarbij mijn vaste navigator. Dit jaar hebben we nog twee tochten op de agenda staan: de Tour de Gazet op 23 november en de DHRC Rallyhappening op 7 en 8 december. Dat laatste is een tweedaagse rit door de Belgische Ardennen waarbij we hopen op wat sneeuw.”

“De Horneland Rally was, denk ik, wel de grootste en mooiste rally die we tot nu toe gedaan hebben. Na negentien uur rijden door Zuid-Limburg, België, Duitsland en Luxemburg waren we doodmoe maar zeer voldaan. Begin 2019 hebben we met de auto een roadtrip van 1.750 kilometer door de Schotse Hooglanden gedaan. Momenteel zijn we bezig met het plannen van een volgende roadtrip in april 2020, ditmaal door de noordelijke Hooglanden, de North Coast 500. De veerboot is al geboekt.”

“Onze MGB Roadster is echt de auto geworden die bij ons past en het is leuk om er met familie aan te werken en om ervan te genieten. Natuurlijk blijft er, net als bij iedere autoliefhebber, altijd nog wat te wensen over: graag zou ik nog een MGB GT erbij willen hebben of een mooie Austin Healey. En mocht ik ooit de loterij winnen dan graag ook nog een Ford GT40 in Gulf kleuren.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

MGB Roadster (1975)

Marc Vos (tekst en foto’s)


Tags: , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Plus Six, de Morgan voor moderne tijden

Volgend bericht

Ultieme luxe: Mercedes-Maybach GLS 600





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Plus Six, de Morgan voor moderne tijden

Een Morgan voor moderne tijden. Hij volgt weliswaar de Plus Eight op, maar is uit heel ander hout gesneden. Waarom...

20 November 2019

Webdevelopment Passionate Bastards