Laatste nieuws

Mijn eerste keer als jurylid

Reportages / 17 juni 2019

De vraag was of Octane Magazine een jurylid wilde afvaardigen voor de 35e (!) editie van de Nationale Oldtimerdag in Lelystad. Na enig onderling overleg en aangetrokken door de belofte van waarschijnlijk een grote hoeveelheid potentiële ‘online content’ in de vorm van klassieke auto’s, werd besloten dat ik zou worden ingezet als lid van het 40-koppige juryteam.

Zonder enige ervaring in het jureren en met de wetenschap dat ik de instructieavond in mei niet zou kunnen bijwonen. Gerustgesteld en geïnformeerd door Fred Arp, jury-coördinator, stapte ik op zondagochtend vroeg in de auto naar Lelystad. VIP-parking was geregeld en de toegestuurde kaart gaf toegang tot de jury-vertrekken. Na een week regen bleek het gelukkig een zonnige Vaderdag te worden en de locatie rond de haven was prachtig.

De eerste klassiekers waren al binnengekomen en werden opgesteld langs de kade. De jury kreeg een korte instructie van de voorzitter. Gesponsorde jassen werden uitgedeeld en per team was een iPad beschikbaar voor de jurering. De nieuwe juryleden, waaronder ondergetekende, mochten zich even kort voorstellen, wat erg fijn was omdat je daarmee direct in een groep werd opgenomen waarin men veelal al lang met elkaar samenwerkt. Belangrijkste instructie was dat je alle aandacht – en punten – moest besteden aan de auto die jou persoonlijk het meeste ‘deed’. Vanwege het verhaal, de staat van de auto, de restauratie-inspanningen en omdat het gewoon een hele mooie auto is.

De eerste juryronde had plaats tussen half tien en half twaalf.  Een ronde waarin alle ruim 400 klassiekers gejureerd moesten worden in teams van twee of drie juryleden die elk ongeveer 25 auto’s moesten ‘doen’.  De uitslag van de eerste ronde zou het zwaarst wegen. De puntentelling kwam tot stand door de auto’s, op standplaatsnummer gesorteerd, een cijfer tussen de 0-10 te geven in de iPad.

Met mijn juryteamleden, Harrie de Louweren en Leon Groart, ging ik op pad naar ons eerste ‘slachtoffer’, een zwarte Peugeot 203C Berline uit 1957, van de heer Van Drecht. Hij vertelde enthousiast over de auto die hij twaalf jaar geleden had gekocht in compleet originele staat. “Ik gebruik hem dagelijks en hij staat gewoon buiten, voor mijn seniorenflat”. We hebben een rondje om de auto gelopen, het interieur bekeken, de motorkap opengedaan en de staat van de lak beoordeeld. Daarna hebben we in onderling overleg het cijfer ingetoetst op de iPad. En zo door naar de volgende auto. De verhalen die je hoort vormen het mooiste aspect van het jureren. Over de historie van de auto, maar ook over de passie van de eigenaar die vaak met zijn familie aanwezig is om er een leuke dag van te maken.

De tweede ronde had plaats bij het vertrekpunt van de auto’s voor de toertocht tussen half twaalf en half drie. Juryleden beoordeelden daarbij op toerbeurt in andere groepen. Voor de tweede ronde nam ik plaats in de jurytent, dit keer met een eigen iPad. Nu kwam het aan op mijn persoonlijke beoordeling. Gelukkig werd mijn visie ‘verwaterd’ doordat er nog twaalf juryleden per toerbeurt meestemden. Benzinedampen hoopten zich op in de tent terwijl de Bugatti’s en MG’s langs paradeerden. Daarna zat mijn werk erop en stond er een fantastische lunch klaar in het juryhonk. Wat mij opviel was dat de sfeer onderling erg informeel en open was. Iedereen in de jury sprak met iedereen en natuurlijk was het hoofdonderwerp…… Inderdaad.

Er werden in totaal 23 prijzen uitgereikt; zevenmaal drie prijzen per categorie, een trofee voor The Best of Show 2019 – een eretitel – en de Prix d’Élegance. The Best of the Show, een prachtige rode Alfa Romeo Giulietta Sprint Special uit 1960, werd door de burgemeester van Lelystad, mevrouw Ina Adema, uitgereikt.

Mijn persoonlijke voorkeur had de donkerblauwe Siata Daina Stabilimenti Farina Coupé, gedetailleerd gerestaureerd door Classic-Mike uit Zeewolde. Zelfs de oude en stinkende gereedschapstas was bewaard gebleven.

Het aanbod aan auto’s, verdeeld over verschillende klassen en leeftijden, was erg goed. Categorieën waren wederom de Belle Epoque, The Roaring Twenties, Bugatti (110 jaar), Citroén (100 jaar), Alvis en Supercars. In totaal waren er ongeveer 440 deelnemers.

Meer foto’s van de auto’s zijn te vinden in ons Facebook Fotoalbum

Complimenten aan de organisatie die alles werkelijk tot in de puntjes had geregeld. Mijn eerste ervaring als jurylid smaakt zeker naar meer!

Frank Goedhart


Tags: , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Als online editor bij Octane Magazine komt Frank's interesse in klassieke auto's en autosport ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgen voor automotive updates op instagram, facebook en Octane website!




Vorig bericht

'Outlaw' Lancia Thema 8.32 SW

Volgend bericht

Manor Goes Classic





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

'Outlaw' Lancia Thema 8.32 SW

Maarten-Jan Evers vertelt over een heel bijzondere, door hem zelf gebouwde, Lancia Thema, een 8.32 Station Wagon.  "Als...

15 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards