Laatste nieuws

Morgan gaat ‘overland’ met de Plus Four CX-T

Nieuwsberichten / 5 augustus 2021

Op de basis van het in 2019 geïntroduceerde CX-Generation-platform waar ook de nieuwe Plus Four en Plus Six modellen zijn gebouwd, komt Morgan nu in samenwerking met Rally Raid UK de Plus Four CX-T. Ontworpen voor avonturen, met een opgewaardeerde ophanging, bodembescherming en bescherming van de inzittenden, en veel gespecialiseerde apparatuur voor echte all-terrain prestaties.

Volgens Morgan staat met de Plus Four CX-T het avontuur centraal en het biedt de auto mogelijkheden om te gaan op paden, wegen en landschappen waar nog nooit eerder een Morgan auto heeft kunnen gaan. De inspiratie komt van de trial-geschiedenis van het merk en van de avontuurlijke reizen die klanten met hun Morgan hebben gemaakt.

Inspiratie uit het Morgan trial-verleden

Er worden slechts acht voertuigen gebouwd, geprijsd op £ 170.000 plus lokale belastingen en geleverd in volledige landspecificaties, waarbij elke klant de mogelijkheid krijgt om samen met Morgan’s ontwerpteam te werken om hun eigen CX-T te specificeren. Elke Plus Four CX-T wordt gebouwd in Morgan’s fabriek in Malvern, Worcestershire, voordat het de laatste voorbereiding en setup ondergaat in de eigen werkplaatsfaciliteiten van Rally Raid UK. Het ontwerp- en engineeringteam van Morgan heeft gedurende het hele programma samengewerkt met Rally Raid UK om het concept, de specificatie, de technische kenmerken en de esthetiek van het model te definiëren.

De Morgan ziet er ongekend stoer en ruw uit en heeft veel ruimte voor bagage, uitrusting en voor de inzittenden. Het achterpaneel is vervangen door een rek waarop twee robuuste en waterdichte Pelican-koffers, een aluminium gereedschaps-/opbergdoos van Zarges, twee Rotopax 11-liter containers en twee reservewielen zijn geplaatst.

De ophanging is volgens de ontwerpers klaar voor de zwaarste expedities. De Plus Four CX-T maakt gebruik van een BMW X-Drive elektronisch differentieel met op maat gemaakte software, speciaal gekalibreerd en getest voor de toepassing. Schakelaars in de cabine maken het mogelijk om uit drie modi te kiezen, afhankelijk van de rijomstandigheden; elke modus varieert de mate van differentieelslot dat wordt toegepast. Door de ‘Road’-modus te selecteren, wordt het differentieel volledig geopend, terwijl de ‘All-Terrain’-modus ongeveer 45% vergrendeling op het achterdifferentieel toepast, waardoor er enige variatie in de koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk is. De ‘All-Terrain – Extreme’-modus vergrendelt het achterdifferentieel volledig, zodat beide achterwielen evenveel koppel krijgen. De twee All-Terrain-modi zijn ontworpen om te worden gebruikt op ruwe oppervlakken en omstandigheden met weinig tractie. De eindoverbrengingsverhouding is ook verkort om rekening te houden met de banden met grotere diameter en geschikt voor gebruik op elk terrein.

Jonathan Wells, Head of Design, Morgan Motor Company, zegt: “Het ontwerpteam ging aan de slag met als uitgangspunt de wens om een ​​opwindend Brits avonturenvoertuig te creëren. De CX-T demonstreert, net als veel recente Morgan-voertuigen, de flexibiliteit van het Morgan-ontwerp. Voor mij is het een compleet pakket: historische integriteit, legitieme mogelijkheden en een gloednieuwe, avontuurlijke esthetiek.

 


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een Lightweight voor ‘smiles per mile’

Volgend bericht

De derde generatie in een 404





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een Lightweight voor ‘smiles per mile’

Voor de dagelijkse ‘smile per mile’ heeft Ian Coenen een Land Rover Lightweight teruggebracht naar de basis en toen aangepast...

30 July 2021