Laatste nieuws

Na de piano en de gitaar volgt de Peugeot

Nieuwe auto's / 19 februari 2020

Het assortiment nieuwe Plug-In Hybrids

De klassieke piano is een synthesizer geworden, de akoestische gitaar een elektrische. We moeten het accepteren dat de auto precies dezelfde weg op gaat. Met die woorden leidde Peugeot in het Spaanse Sitges de presentatie van twee nieuwe plug-in hybrides in. Om de kennelijke onontkoombaarheid van een elektrische wereld te benadrukken en een florissant randje te geven, werden wij journalisten ook nog uitgenodigd om zeker gebruik te maken van de mogelijkheid om de nieuwe – en vol-elektrische – 208 GTe even aan de tand te voelen. Er stond ook nog plus een reeks elektrische fietsen en scooters klaar, allemaal van Peugeot natuurlijk. De Franse fabrikant, die de wereld al in 1930 op een elektrische koffiemolen trakteerde en in 1984 op een elektrische 205, stort zich volledig op elektrificatie.

Twee belangrijke stappen in die richting zijn de hybridisering van de 508 en de 3008. Eerst de 508. De stationwagon, de SW, is zonder meer de aantrekkelijkste versie. Een goed rijdende, attractieve auto, die in het momentele aanbod tot de mooiste stationwagons behoort, als het al niet DE mooiste is. Met zijn lange en lage daklijn doet hij je bijna helemaal vergeten dat Alfa Romeo (inmiddels een concerngenoot) geen Giulia Sportwagon wenst te maken.

Ook qua interieur stelt de 508 niet teleur. Het is niet alleen met bravoure en smaak vormgegeven, maar de materialen zien er ook prima uit. Hij heeft wat Citroëneske trekjes zoals de toerenteller die de verkeerde kant op draait en het ‘vierkante’ stuurwiel, maar daar wen je snel aan, en het heeft als plezierig neveneffect dat elke bestuurder goed zicht op het instrumentarium kan hebben. Onlangs reed ik een tijdje met een 508 SW met de 225 pk motor en dat was zonder meer een fijne auto. Het onderstel is zoals we dat van Peugeot al heel lang kennen: een goed compromis tussen comfort en weggedrag. De viercilinder 1,6-liter is geen uitgesproken sportmachine, zowel qua vermogensopbouw als soundtrack, maar er zit meer dan voldoende levenslust in om er rap mee onderweg te zijn. Hij is bovendien stil en de achttraps automaat weet uitstekend hoe er maximale trekkracht aan te ontfutselen, waardoor de SW zich onverwacht goed leent groots toerisme.

De 508 SW HYbrid was zeker geen teleurstelling na zijn 225 pk broeder. Eerst en vooral omdat hij ook 225 pk aan boord heeft, althans als zijn benzinemotor (180 pk/300 Nm) en elektromotor (110 pk/320 Nm) met maximale eendracht samenwerken. Op de tweede plaats omdat Peugeot alle componenten van de hybridisering knap in de auto heeft verstopt. Het 11,8 kWh accupakket is onder de achterbank gemonteerd samen met de benzinetank, die daarvoor een liter of acht kleiner is uitgevoerd. Aan binnenruimte lever je niets in.
De electromotor is direct aan de dwars voorin liggende 1,6-liter viercilinder turbomachine gekoppeld, samen met een extra compacte achttraps automaat van Aisin. Elektro- en benzinemotor zijn opgeteld goed voor 290 pk aan vermogen en 620 Nm, maar die trekkracht wordt niet om volle omvang op de voorwielen losgelaten om de transmissie te sparen.

De SW Hybrid heeft een topsnelheid van 240 km/h, hij sprint in acht seconden van 0 naar 100 en het inhaalsprintje van 80 naar 120 km/h doet hij in een energieke 4,4 seconden.
Peugeot heeft (nog) geen gewicht opgegeven voor de 508 SW Hybrid, het spreekt voor zich dat het hoger zal zijn dan van de benzineversie, maar qua rijden viel daar nauwelijks wat van te merken – we testten in hem in het achterland van Barcelona en daar reed hij zonder meer plezierig. Het enige dat niet tot tevredenheid stemde was de afstemming van de automaat. Als je gas los liet voor een bocht schakelde hij nota bene op waar hij zijn versnelling vast had moeten houden of terug had moeten schakelen. In de stand Sport reageerde hij alerter, maar in het algemeen liet hij de SW een versnelling te hoog een bocht in rollen. Een van Peugeots ingenieurs liet echter weten dat de programmering van de transmissie software nog niet afgerond is, maar dat de voltooiing ervan nabij is. Al verkochte 508 HYbrids (hij is reeds leverbaar) zullen een update krijgen als het zo ver is. Er kan op vertrouwd worden dat Peugeot dat in orde maakt, want bij de benzineversie die we onlangs in Nederland reden, functioneerde de achttrapsautomaat naar volle tevredenheid.

De 508 SW HYbrid (vanafprijs € 48.560,–) stoot volgens Peugeot 30 gram CO2 per kilometer uit en kan 52 kilometer vol-elektrisch op één acculading rijden – ook op de snelweg, want zijn top is dan 135 km/h. De vraag is of die actieradius voor elke gebruiker genoeg zal zijn om dagelijks trouw de stekker in het stopcontact te steken – de brandstofbesparing alleen zal niet voor iedereen voldoende motiverend zijn. Het volledig opladen zou overigens in één uur een drie kwartier geschieden, vooropgesteld dat je over een 6,6 kW, 32 Ampère laadinstallatie beschikt.
De tweede nieuwe troef in het klimaatspel van Peugeot is de 3008 GT HYbrid4, een mooie en verzorgde auto, die benadrukt wat de fabrikant binnen het huidige concurrentieveld wil zijn: The Best High End Generalist. Met andere woorden: maker van de mooiste en beste autos voor de gewone mens. De 3008 GT HYbrid4 heeft twee elektromotoren aan boord, een op de voor- en een op de achteras, waarmee hij dus met vierwielaandrijving aan de start komt, vandaar die ‘4’ achter zijn naam. In totaal is hij tot een vermogen van 300 pk in staat, waarmee deze SUV de krachtigste auto is in het momentele assortiment. Nee, de 5008 gaat hem straks niet afbluffen met ook twee potente elektromotoren, want er past er geen op de achteras zonder de derde zitrij (de 5008 is een zevenzitter) op te moeten geven – en dat willen de kopers niet, weet Peugeot.

We beproefden de 3008 GT HYbrid4 op Terramar, een oude kombaan nabij Sitges

In de 3008 GT HYbrid4 (vanafprijs € 55.190,–) levert de benzinemotor (weer die 1,6-liter met turbo) 147 pk aan vermogen en 300 Nm aan koppel. De beide elektromotoren en het 13,2 kWh accupakket zijn ook hier knap in de carrosserie ondergebracht – je levert er geen liter ruimte voor in. De accu’s laten zich in ook één uur en 45 minuten opladen als je over 32 Ampère beschikt en ze geven je een vol-elektrische actieradius van 59 kilometer met een topsnelheid van 135 km/h.
Samen zijn beide elektromotoren goed voor achtereenvolgens 110 pk (vooras) en 112 pk (achteras). Doordat het geweld over twee assen wordt verdeeld, kan de Hybrid4 er royaler mee zijn dan de 508 Hybrid: in totaal heb je 300 pk onder het pedaal, genoeg voor een top van 235 km/h, een imponerende acceleratietijd van 0 naar 100 in 5,9 seconden en een inhaalspint van 80 naar 120 km/h in slechts 3,6 seconden.

Dat maakt de 3008 GT Hybrid4 nog niet tot een sportwagen, anders dan bij de 508 HYbrid voelde je goed dat het een zware jongen is, die zich echter met een zekere lichtvoetigheid over de Spaanse bergwegen liet rijden, met een mooi gewogen besturing (nog beter dan die van de 508), een goed geprogrammeerde achttraps automaat en altijd een fors acceleratievermogen paraat. Je moet het echter niet te bont maken en denken dat je GTI’s kunt verschalken, want de achteras van de GT Hybrid4 is vrij zacht geveerd – waarschijnlijk om hem zoveel mogelijk tractie te geven – waardoor hij enigszins uit zijn comfortzone kan raken als je fluks afremt voor een bocht, zeker op een slecht wegdek. Hoewel zijn 300 pk en vierwielaandrijving anders zouden kunnen suggereren, is het zeker geen sportauto, zie hem als een praktische SUV met een fors sprintvermogen, die als klap op de vuurpijl ook in het terrein zijn mannetje staat dankzij zijn vierwielaandrijving. Als het modderig is op de camping, kun je toch inpakken en wegwezen.

Wie een hoge prioriteit geeft aan dynamiek op leuke wegen is met de 508 SW Hybrid beter bediend dan met de hybrideversie van de 3008 GT. Voor mij geeft hij Peugeot’s ‘elektrische’ slogan ‘Unboring the Future’ overtuigender gestalte. Wat dat betreft, komt er overigens nog meer aan dit jaar, zoals een héél rappe 508 Peugeot Sport Engineered plus als imagomaker de spirituele opvolger van de 504 Coupé, de geheel elektrische E-Legend. Beide auto’s hebben we als concept al mogen bewonderen – en ze waren zeker geen teleurstellingen.

Naar deze kijken we uit…

En naar deze ook!


Tags: , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Vijftig jaar Manta en Ascona

Volgend bericht

Maserati Tipo 151: het had zo mooi kunnen zijn





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Vijftig jaar Manta en Ascona

In 1970 introduceerde Opel twee nieuwe modellen die nu als klassiekers een vijftigjarig feestje vieren. Naast de Ascona,...

18 February 2020

Webdevelopment Passionate Bastards