Laatste nieuws

Necrologie van een 128-3P

Octane Auto's / 19 februari 2021

Op een warme vrijdag in augustus 1990 brandde de Fiat 128-3P van Joop van den Einde volledig uit. Met een ‘reservekoets’ en veel onderdelen op zolder kan hij zijn passie voor de kleine Fiat ooit weer laten herleven. Een necrologie.

Fiat 128

De Fiat 128 werd in 1969 geïntroduceerd als doosvormige gezinsauto, die was voorzien van voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. In 1970 werd het strakke autootje uitgeroepen tot Auto van het Jaar en over de productieperiode tot 1985 werden er meer dan drie miljoen 128’s afgeleverd. In 1971 kwam, op een verkort onderstel, de mooi gelijnde 128 Coupé op de markt die vanaf 1975 werd voorzien van een facelift en een derde deur; de 128-3P Berlinetta.

De 3P van Joop’s vader

“In 1983 maakte ik voor eerst kennis met een Fiat 128-3P. Mijn vader wilde een andere auto kopen en onze monteur wist bij Garage Van Oever & Markvoort in Rijssen een mooie auto te staan. Het was een feloranje Fiat 128-3P 1100, met slechts 40.000 kilometer op de klok. De auto zag er prima uit en de koop kon snel worden beklonken. Eenmaal in ons bezit bleek het een snelle en sportieve coupé te zijn, die voor mijn vader en moeder eigenlijk een beetje te laag was. Ook was het achterin voor volwassen kinderen echt te krap. Maar het bleek wel een heerlijke rijmachine te zijn. Hij trok als een lier, al moest je de motor wel uitpersen. Maar dat vond de 1100 niet erg, en wij nog minder! Een liefde voor het leven was geboren.”

“In 1986 kocht ik mijn eigen 128-3P, een rode, die was voorzien van de 1500 cm3 motor uit een Ritmo 75. Toen we daar de dubbele Webers uit de 3P op hadden gemonteerd, reed de Fiat echt als een raket. Hij haalde 175 km/h bij 7250 toeren en de acceleratie van 0-100 km/h lukte in tien seconden.”

“Het sterkste verkoopargument van de 128 Coupé was de motor. Geconstrueerd door Aurelio Lampredi, die na Piaggio, Reggiane en Isotto Franchini, via Ferrari bij Fiat aan de slag was gegaan. Hij bouwde daar de DOHC-viercilinder van de Fiat 124, en de minder bekende SOHC voor de Fiat 128. Deze SOHC was een motor met korte slag, die met gemak 8000 toeren kon draaien. Deze motor, met een maatvoering gelijk aan die van de Simca Abarth OT 1300, werd met liefde door tuners in Italië aangepakt en was in de 1300 cm3-klasse een geduchte tegenstander van de GTA’s. Mensen die ooit ervaring hebben opgedaan met de beresterke SOHC van Lampredi, weten dat de motor uitnodigt om te ‘trappen’.”

“Mijn eerste coupé bleek rot te zijn, waarna ik al snel een nieuw exemplaar kocht, ook een rode. Die auto hebben we goed aangepakt en flink getectyleerd. De 1500 werd erin gezet met een eigenbouw vijfbak, maar met de originele 13/53 eindoverbrenging. Nadat we de nokkenas van een 128 Rally hadden ingebouwd kon het feest beginnen. Omdat ik op LPG reed, kwam er achter een dikkere bladveer van de Zastava GTL op. Met de montage van magnesium CD-30 wielen, ‘Koni Rood’ rondom, en 185/60 HR13 banden kreeg de 128 zelfs neiging tot overstuur. Het was dankzij al deze aanpassingen een erg leuke skelter geworden waarmee je prima klaverbladen kon draaien. Uiteindelijk heb ik er meer dan 100.000 kilometer mee gereden en terugkijkend ben ik blij dat ik in die tijd mijn rijbewijs heb kunnen houden.”

Een mooi model van de 128-3P Sport van Laudo Racing

“De 3P van mijn vader kreeg ook een 1,5-liter motor en dit keer hadden we die gekoppeld aan een langere vijfbak. Met de 17/64 eindreductie had ik zonder het te weten een echte Gran Turismo gebouwd waarin je ook bij 150 km/h nog prima een gesprek kon voeren. Het bleek een goede metgezel voor een reis naar de Mille Miglia, waar we ondanks de uitdagende heuvels in Zuid-Duitsland toch nog zeer hoge gemiddelden konden halen. Hoe warmer de 1500 werd, hoe voordeliger en sneller hij liep. Terwijl mijn vader normaal net 5000 kilometer per jaar reed, was onze reis van 4500 in een week geen enkel probleem.”

“Hoewel veel mensen een 128-3P hebben gereden, bleken ze geen lang leven beschoren, door het enorme roestprobleem dat de auto kenmerkte; slecht staal uit Rusland, matige roestprotectie en te kleine afwateringsgaten. Hierdoor zijn er veel uit het straatbeeld verdwenen en ook op evenementen voor klassieke auto’s zijn ze nu schaars. Het plaatwerk is erg zeldzaam en veel potentiële donoren zijn in de shredder beland. In Nederland zijn er nog 27 exemplaren van de 1100 en 15 stuks 1300 geregistreerd wat aangeeft dat er nog liefhebbers van deze mooie coupé zijn.”

“Het opwaarderen van de motor en de versnellingsbak is in mijn ogen een must. Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden is de 128-3P van Michael Nooij. Zijn feloranje, licht verbrede, 128-3P, doet terugverlangen naar de jaren zeventig, toen de Trivellato 128 Coupe’s vochten met Alfa Romeo’s GT Junior. Michael heeft zijn Fiat omgetoverd tot een race-kanon dat goed kan meekomen met veel grotere auto’s. Hij haalt 157 pk bij 9.000 toeren uit zijn opgevoerde 1300 hetgeen nog eens bewijst dat Lampredi zijn vak verstond!”

Michael Nooij op het circuit

“Zelf heb ik helaas ervaren dat het rijden op LPG een groot nadeel heeft. De benzineslang tussen pomp en afsluiter ging na verloop van tijd kapot en toen dit gebeurde vloog mijn auto in brand. Dat was op 2-8-1990, op een erg warme vrijdag. Terwijl de brandweer in het Buurserveen aan het blussen was, brandde mijn auto volledig uit. Mijn oogappel was niet meer. De 3P van mijn vader bestaat gelukkig nog wel en ik heb nog een reservekoets en veel onderdelen liggen, dus misschien kan ik nog voor mijn pensioen een 128-3P herbouwen, nu met een 100 pk 1.6 SOHC en een prise-direct vijfbak (13/53). Het enige dat me weerhoudt is dat ik er de tijd voor moet vinden.”

Na de brand

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Fiat 128-3P

Joop van den Einde


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

McLaren onthult de Artura

Volgend bericht

‘Americana’ aan de Zaan





Bezoekers lazen ook


Meer historie

McLaren onthult de Artura

McLaren onthult met de Artura een nieuwe, high-performance hybride supercar. Het merk opent met deze eerste in serie geproduceerde...

18 February 2021