Laatste nieuws

Neoclassicisme: Testarossa restomod van Fioravanti

Nieuwsberichten / 7 oktober 2021

Officine Fioravanti presenteert, naar eigen zeggen, “een project dat de lat voor restomods een stuk hoger legt”; het ontwerpbureau heeft een ‘niet-conservatieve’ restauratieaanpak losgelaten op een icoon uit de jaren ’80: de Testarossa. Eigenlijk is de basisgedachte achter dit project het opwaarderen van de Testarossa met moderne technologie, zonder het ‘analoge’ karakter van de auto uit het oog te verliezen. De ontwerpers gebruiken zelf de term Automotive Neoclassicism, en dat lijkt een treffende benaming.

Officine Fioravanti Testarossa

De puurheid van de lijnen gecreëerd door Pininfarina en de basis van het Testarossa-concept, onthuld op de Parijse Salon in oktober 1984, zijn door Fioravanti opnieuw geïnterpreteerd en aangepast, waarbij de meest geavanceerde, nu beschikbare, technologie wordt toegepast. Officine Fioravanti gaat daarin mee met een trend van ontwerpbureaus en werkplaatsen die, vaak innovatief maar met respect voor traditie, de wensen van een gefortuneerde klantenkring omzetten in unieke autoprojecten en restomods. De gedachte achter dit project was om de Testarossa te verbeteren waar mogelijk, zonder het uiterlijk radicaal te wijzigen; alsof de auto in oude vorm vandaag op de markt zou zijn gebracht. Veel details in de auto zijn gemoderniseerd en met nieuwe materialen en mogelijkheden zijn rijgedrag, prestaties en bediening stevig aangepakt. Volgens Fioravanti biedt de Testarossa nu de rijdynamiek van een hedendaagse supersportwagen.

De ophanging is verfijnd: elektronisch verstelbare schokdempers van Ohlins, die speciaal zijn ontwikkeld door Officine Fioravanti, en een Front Lift-systeem dat, indien nodig, de neus van de auto 70 mm omhoog brengt. Er zijn nieuwe 17-inch voor- en 18-inch achterwielen gemonteerd, intern ontworpen en lichter dan de traditionele 16-inch Testarossa-wielen. De wielen worden omvat door Michelin 4, 4S of Pirelli Trofeo R banden. De stabilisatorstangen zijn verstelbaar in zes standen aan de voorkant en zes aan de achterkant, geïnspireerd door Formule 1-auto’s uit de jaren 80.

Op deze manier kan de auto het enorme vermogen van de motor goed op de weg overbrengen. Het vermogen van de V12 met een inhoud van 4.942 cm³ is van 390 naar 510 pk gegaan en het maximumkoppel is nu 600 Nm. De motor kan 9000 omw/min halen en op het testcircuit werd een top genoteerd van 323 km/u. De toename van vermogen en koppel werd mogelijk gemaakt door een reeks ingrepen op het gebied van motorblok, injectie, starten, distributie en luchttoevoer en -afvoer. De uitlaat van Inconel® met titanium klemmen, is uitgerust met kleppen waarmee het geluid kan worden aangepast.

Het remsysteem beschikt nu over Brembo®-schijfremmen met zes klauwen voor en vier achter. Het systeem is uitgerust met ABS, waarvan de interventie kan worden aangepast in twaalf verschillende modi, variërend van normaal tot nat, van sport tot race, tot het volledig loskoppelen ervan. Hetzelfde geldt voor de tractiecontrole; de bediening van beide functies bevinden zich in de middenconsole en kunnen tijdens het rijden worden gewijzigd.

Leuk detail is de mobiele telefoon uit de jaren ‘80, met Bluetooth!

De aerodynamica van de auto is aangepakt met de introductie van een verbeterde vlakke bodem. Het totale gewicht van de auto met ongeveer 130 kg afgenomen.

Ook het interieur is vernieuwd en voelt volgens de mensen van Fioravanti prettiger aan dankzij de toepassing van nieuwe materialen en fijn leer; alle plastic elementen hebben plaatsgemaakt voor betere materialen. Er is een nieuw audiosysteem gemonteerd, een USB-C-oplaadaansluiting en een moderne radio met Apple Car Play. Leuk detail is de mobiele telefoon uit de jaren ‘80 die via Bluetooth verbinding maakt met de mobiele telefoon van de passagier.

De Testarossa van Officine Fioravanti is een exclusief en volledig aanpasbare sportwagen geworden. Volgens het merk: “een reis door geschiedenis en tijd, verre emoties die teruggaan naar het heden: de toekomst van het verleden.”

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

40 jaar liefde voor de Alpine Berlinette

Volgend bericht

Een short wheel base Chevrolet C10





Bezoekers lazen ook


Meer historie

40 jaar liefde voor de Alpine Berlinette

Veertig jaar geleden vond Domien Poelsma wat hij zocht, een zo goed als nieuwe Alpine A110 Berlinette 1300 VC. Vandaag ziet...

1 October 2021