Laatste nieuws

Net op tijd voor het Europatreffen

Octane Auto's / 13 november 2020

Iedereen verklaarde René Pennings voor gek toen hij een Opel GT ‘met werk’ mee naar huis bracht. Maar hij zelf had duidelijke plannen voor de restauratie van deze ‘Citrus Gelb’ jeugdliefde. 

“Inmiddels ben ik 47 jaar oud, maar mijn interesse in een Opel GT begon al op zeer jonge leeftijd. In mijn jeugd, toen we met mijn ouders elke grote vakantie in Zoutelande doorbrachten, reden sommige Duitsers daar in een GT. Het werd vanaf toen mijn droomauto. Pas toen ik 21 jaar was, kocht ik bij Suselbeek in Velswijk mijn GT. Suselbeek is een prachtig bedrijf waar ik nog steeds erg graag kom, en niet alleen omdat de koffie er altijd klaar staat. In de advertentie stond destijds ‘Roestvrije Opel GT’s vanaf FL 4.995, -‘, maar toen ik daar aangekomen was stond er voor die prijs geen enkel exemplaar te koop. Na enig onderhandelen kon ik dan toch een citroengele GT-A-L op de aanhangwagen laden om meteen mee naar huis te nemen.”

Opel introduceerde de GT in 1968 en het was de eerste echte sportcoupé van het merk. De GT was gebaseerd op de Kadett B en het door Clare Mac Kichan en Erhard Schnell ontworpen uiterlijk had overeenkomsten met de Chevrolet Corvette uit die tijd. De Opel GT werd geleverd met een 1,1- of 1,9-liter viercilinder. In 1971 werd een GT/J-versie geïntroduceerd, die herkenbaar was aan de rally-striping op de carrosserie en aan de zwarte raamlijsten en bumpers. De productie is gestopt in 1973. Het merendeel van de meer dan honderdduizend geproduceerde auto’s is geëxporteerd naar Amerika. Volgens de website van de Opel GT Club Nederland rijden er hier nog ongeveer 800 rond.

“Vol trots kwam ik thuis met mijn gedroomde coupé. Maar iedereen verklaarde mij compleet voor gek, als gevolg van de zichtbaar slechte staat van de auto. De ramen werden omhooggehouden door houten latten in de deur, het schuimrubber en de veren kwamen door de stoelbekleding heen, een dakpan fungeerde als benzinedop en er misten nogal wat onderdelen, zoals de voorbumper. Maar, het was wel een GT met een originele 1.9S-motor en een automatische versnellingsbak, uit het bouwjaar 1972, met 90 pk en een top van 185 km/h.”

“Het heeft me anderhalf jaar gekost om de Opel GT geheel te restaureren. Suselbeek had hem geïmporteerd uit Amerika en ik kocht hem in de staat waarin hij uit de container was gekomen. Na de restauratie heb ik de auto bij de RDW en de douane aangemeld en kwam hij zonder problemen op kenteken. De GT was net 25 jaar oud en werd toen al gezien als oldtimer. Hij was grotendeels geheel origineel, met verchroomde bumpers en sierlijsten en ik had een dubbele set wielen die ik af en toe afwisselde. In 2001 was het mijn eigen trouwauto.”

“Na heel wat kilometers rijplezier ben ik vijf jaar geleden begonnen met het aanpakken van de slechte plekken. Daarna is de GT overgespoten in de originele kleur en ontstond het idee om hem om te bouwen naar GT/J-specificatie. Dat hield in dat de bumpers, rozetten en raamlijsten zwart gespoten moesten worden, zoals bij de originele GT/J’s het geval was. Na deze transformatie is mijn GT nu helemaal naar wens. Naar mijn mening mag iedereen zijn klassieke auto aanpassen aan zijn of haar eigen smaak, waardoor het een unieke auto wordt. Wel vind ik het belangrijk dat de Opel weer teruggebouwd kan worden naar de originele staat. De onderdelen die daarvoor nodig zijn heb ik voorradig, met uitzondering van de crèmekleurige stoelen die er van origine in horen.”

“De automatische versnellingsbak die in de GT zat toen ik hem kocht, heb ik na tien jaar vervangen door een handgeschakeld, origineel exemplaar met vier versnellingen. Dat past meer bij het karakter van een sportieve auto. Om te voorkomen dat de restauratie een eindeloos proces zou worden, had ik mezelf een deadline gesteld; deelnemen aan het Europatreffen in België. Het werd krap, maar gelukkig stond mijn blinkende Opel GT daar op tijd te pronken, te midden van 200 andere exemplaren.”

“Liefhebbers die overwegen om een GT aan te schaffen kan ik alleen maar positief advies geven. De techniek van de auto is vrij simpel omdat veel onderdelen ook op andere, meer gangbare Opels uit die tijd zaten. Het onderstel is gelijk aan dat van een Kadett B Rally, de motor zit ook in de Opel Rekord en zo zijn er meer voorbeelden. Voor onderdelen en advies is Suselbeek nog steeds een goed adres, alleen de naam is veranderd in ‘Opel GT Factory’ (www.opelgtparts.com). Splendidparts in Duitsland heeft ook veel onderdelen op voorraad. Toen ik de auto kocht, ben ik lid geworden van de Opel GT Club Nederland. Daar is veel kennis en kunde beschikbaar en ondersteuning bij technische problemen. In de clubbladen staat ook altijd enorm veel informatie. Door tijdgebrek heb ik zelf nog niet veel bijgedragen aan de club, maar volgend jaar wil ik een rondrit organiseren door het mooie Brabantse land. Daar ik ook lid ben geworden van de Belgian Opel GT Club is een dergelijke rit een mooie gelegenheid om ook de Belgen hier uit te nodigen.”

“De GT wordt nu niet meer dagelijks gebruikt. Er is niets meer aan te restaureren, dus werd het hoog tijd voor een nieuw project. Samen met mijn vijftienjarige zoon ga ik zijn droomauto, een Opel Kadett C Coupé uit 1978 restaureren en ombouwen tot retro rallyauto; compleet met rolkooi, kuipstoelen, verstralers en spatbordverbreders. Binnenkort gaan we ermee van start en het belooft in ieder geval een mooi vader-zoon project te worden!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel GT, (1972)

René Pennings

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

De fantastische BRM V16 keert terug

Volgend bericht

>500 keer Jan Lammers op schaal





Bezoekers lazen ook


Meer historie

De fantastische BRM V16 keert terug

British Racing Motors, bij fans beter bekend als BRM, viert zijn 70ste verjaar dag met de bouw van de drie ‘nieuwe’ V16 F1-racewagens....

10 November 2020