Laatste nieuws

Nieuwe Clio, nu ook van binnen mooier

Nieuwe auto's / 25 februari 2019

Een chique stadsauto, een auto voor jonge mensen, een stuk dagelijks gereedschap. Dat zijn de sleutelwoorden die Renault’s nieuwe Clio (weer) karakteriseren. Voor Renault is het een heel belangrijke auto, in de 30 jaar dat het model op de markt is, zijn er niet minder dan 15 miljoen van gemaakt waarvan 365.000 in 2018, en er zit nog steeds groei in. De Clio is dan ook zonder meer de bestverkopende auto in de recente historie van Renault.

Hij lijkt aan de buitenzijde op de oude  – bij zulke succesnummers kies je immers liever voor evolutie dan revolutie. De vijfde generatie van de Clio heeft nu standaard LED-koplampen, net zo gevormd als die van de Mégane. Zijn lijnen van zijn carrosserie zijn mooi, evenwichtig en zichtbaar met zorg geboetseerd. De nieuwe Clio ziet er meer premium uit, mede door de smalle en heel strakke naden tussen de plaatwerkdelen.

Het grote nieuws is echter de binnenzijde. Ontwerpchef Laurens van den Acker: “Ik had met de vierde generatie van de Clio het gevoel dat het interieur qua beleving achterbleef op het exterieur. De buitenkant gaf je een goed en verwend gevoel, premium zelf, maar dat werd binnenin de auto niet bevestigd. We hebben er nu enorm veel tijd aan besteed een evenwicht te creëren tussen de indrukken die de nieuwe Clio binnen en buiten oproept”.

Dat is zeker waar te nemen, ook binnenin de Clio zie je een evenwichtige vormgeving en de materialen zijn mooier dan voorheen. “Alles dat zich dicht bij de bestuurder bevindt, is van fraaie en zachte materialen, harde kunststof gebruiken we alleen nog waar de inzittenden dat niet zien of aanraken”, aldus Van de Acker.

Centraal in het dashboard is een groot aanraakscherm – het grootste in deze klasse, aldus Renault – dat bovendien rechtop staat, zodat je je route maximaal te zien krijgt. Rij-assistentiesystemen zijn beschikbaar, Level 2, en in 2020 levert Renault de nieuwe Clio ook als hybride.

Hoewel de nieuwe Clio een fractie korter is dan de oude en zelfs drie centimeter lager, is hij zeker niet minder ruim, onder meer dankzij dunnere, maar nog altijd heel comfortabele stoelleuningen. De bagageruimte heeft zelfs een volume van 391 liter, meer dan een VW Golf.

 


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

De Bugatti's die bij Maastricht zijn 'gevonden'

Volgend bericht

Antwerp Classic Salon: mooi opgezet




Uitgelicht

De Bugatti's die bij Maastricht zijn 'gevonden'



25 February 2019

Webdevelopment Passionate Bastards