Laatste nieuws

Nieuwpoort Drivers Days, in goede handen

Reportages / 18 mei 2019

Aston Martin, met recht deelnemer in de ‘Dream Car Rally’.

Het laatste weekend van april stond in het Belgische Nieuwpoort in het teken van auto’s: de derde editie van de Nieuwpoort Drivers Days.
Op de zaterdag al flink vertier met een Dream Car Rally. Ondanks het frisse weer, zeg maar gewoon koud, was er aardig wat belangstelling voor tot de verbeelding sprekende automobielen van de edelere merken zoals Ferrari, Maserati, Bentley, AMG Mercedes, Aston Martin en Jaguar. U begrijpt de gevoelstemperatuur ging er van omhoog. Daarna werd het stil in Nieuwpoort terwijl er toch genoeg auto’s waren en die reden ook nog. Het waren de deelnemers aan de Electric Rally. Een aardig overzicht van wat er op het moment op de markt is aan elektrische wagens. Tesla’s in overvloed maar de aandacht ging vooral bij het publiek uit naar de Jaguar I-Pace en de Audi E-tron. De diverse importeurs hadden allemaal hun stands en het publiek kon hier kennismaken en proefrijden. Er werd druk gebruik gemaakt van deze mogelijkheid zodat er heel de dag beweging was op de Zeedijk. Bezoekers die met hun klassieker naar Nieuwpoort waren gekomen konden deze parkeren in enkele winkelstraten, dat werkte zeker sfeer verhogend.
De aankomst van de rally’s was gezellig met een paar luidruchtige Dreamcars gevolgd door stille Electrics. Beide groepen hadden zich prima vermaakt, genoten van de fraaie route en een prima lunch op een unieke locatie.

Daimler SP 250, een zeer gezochte auto op het moment. Elegant, cabriolet en V-8 power.

Op zondag was er de rally voor Classic Cars en een Concours d’Elegance. De start van de Classic Rally bracht een hoop leuke klassiekers over het startpodium. Porsche’s 356, 914 en vroege 911’s, MG B’s, Austin Healey’s, Mercedes SL’s, een leuke Fiat Topolino, een fraaie Delahaye 135 Open Tourer, en de Ferrari 308 mag je ondertussen ook gerust een klassieker noemen zijn ook al dik veertig jaar oud.

De Alta Jaguar wordt op het podium gepresenteerd aan het publiek.

Het Concours werd gesponsord door Real Houses en dat bood de mogelijkheid om de locatie fraai aan te kleden. Er waren twintig knappe auto’s die in vijf klassen gejureerd moesten worden. Er was een Preservation Class, Restauration Class, Pre-War Class, Cabriolet Class en een Racecar Class. Daarbij natuurlijk een ‘Best of Show’ en sponsor Wondercar stelde een prijs voor de elegantste auto ter beschikking. Een zestal juryleden mocht zijn kennis aanspreken om tot een eerlijke verdeling van de prijzen te komen. Die jury bestond uit Arjan Geirnaert (restaurateur), Martin Leenknecht (journalist), Gert Beets (taxateur), Patrick Hermanns (expert), Pascale Julien en Tiny Verhoeven, namens Octane Magazine.
Ze hadden geen gemakkelijke taak. Waar de ene auto uniek is, was de staat iets minder. De ander was in perfecte staat, maar weer net wat te veel gemodificeerd met moderne onderdelen. Indrukwekkend was de hoeveelheid documentatie die de deelnemers bij zich hadden. Bouwtekeningen uit de fabriek, folders, rekeningen, foto’s van restauraties en reparaties. Een pre-war Rolls Royce was ooit eigendom geweest van een acteur en van een schrijver, de mappen bevatten dus ook boeken en films van de vorige eigenaren. De eigenaar van de Alta Jaguar had de programmaboekjes van een groot aantal races waar met de auto aan deelgenomen was meegebracht. Geweldig. Er waren pittige discussies, maar we kwamen er uit. De fraaie Alta Jaguar, een sportscar racer uit de vijftiger jaren won de Racecar Class. Een prachtige Maserati 3500 Spider Vignale won de Cabrio Class.

De ultieme klassieke Ford Mustang. Shelby GT 500 KR voor King of the Road.

De Cabriolet Class werd gewonnen door een Jaguar E type SIII. De Pre-War Class werd gewonnen door een schitterende Rolls Royce Wraith uit 1939. De preservation Class bokaal was voor een Chevrolet Corvette ZR1. De Wondercar prijs voor de elegantste carrosserie ging naar een Jaguar XK120 roadster. Tot ‘Best of Show’ werd een Bentley 4 ¼ Ltr. met een Van Vooren carrosserie gekozen.

Van links naar rechts organisatoren Christophe Vandenbussche, Ward Ferlin, Miss Nieuwpoort, Cindy van Loock van concourssponsor Real Houses en de voltallige jury bij de ‘Best of Show’, een prachtige 4 ¼ Ltr. Bentley met Van Vooren koetswerk. FOTO Wilfried Geerts

Tot slot van het feest was er de finish van de Classic Rally. Getekend door de omstandigheden – het had onderweg wel een paar keer geregend en er waren een paar zandpaden in het traject – kwamen de deelnemers zeer tevreden terug. Zie je meteen dat je aan een rally hebt deelgenomen met een paar modderspatten. De zon was ondertussen gaan schijnen en dat bracht behoorlijk wat mensen naar het podium om een en ander te aanschouwen.
Wij kijken terug op een geslaagd weekend met prima auto’s in verschillende programma onderdelen waarbij duidelijk is dat de organisatie in goede handen is en men heeft mooie plannen voor de volgende editie. Houdt de evenementenkalender in de gaten.

De jury aan het werk bij de beoordeling van een Porsche 356. Wel een 1500 Carrera!

Winnaar van de ‘Wondercar’ prijs voor elegantste koetswerk deze Jaguar XK 120.

Ook Nederlandse deelnemers en met een fraaie automobiel, een Delahaye 135 Open Tourer.

TEKST & FOTO’s Tiny Verhoeven


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

SKOJ! Volvo’s in Baarn

Volgend bericht

Land Cruiser FJ40, een plaatje




Uitgelicht

SKOJ! Volvo’s in Baarn

Verzamelen is alleen maar leuk als je je passie kunt delen met andere mensen, vindt  Hans Blokzijl, eigenaar van een omvangrijke...

18 May 2019

Webdevelopment Passionate Bastards