Laatste nieuws

‘Outlaw’ Lancia Thema 8.32 SW

Octane Auto's / 15 juni 2019

Maarten-Jan Evers vertelt over een heel bijzondere, door hem zelf gebouwde, Lancia Thema, een 8.32 Station Wagon. 

“Als je eerste auto een Fiat 132 is geweest, van de derde serie uit 1977, ligt de lat voor je verdere autoleven erg hoog en bovendien in Italië. Hij was voorzien van een krachtige 2-liter motor van Lampredi en van luxe als elektrische ramen, een elektrische antenne, een elektrisch verstelbare spiegel, een vijfbak en nog veel meer. Een waardige opvolger voor hem bleek niet goed te vinden. Mijn mond viel echter open toen ik geconfronteerd werd met een Lancia Thema 16V in Nardi-uitvoering die bij de Fiat-dealer in Utrecht in de showroom stond. Wat een prachtige auto! De Nardi is er niet gekomen, maar wel een keurige Lancia Thema 2-liter zonder poespas. Een heerlijke en vooral waardige opvolger van de 132.”

“Ik kreeg het virus flink te pakken en kocht de ene na de andere Thema. Ik reed de V6 met PRV-motor, de ongeciviliseerde turbo 8V in Station Wagon (SW) uitvoering en ik kreeg er geen genoeg van. Op en van mijn zoektochten op het internet stuitte ik op een extreem bijzondere auto, de Thema 8.32 SW, de Lancia met de Ferrari V8! Ik beschouw mezelf  als ‘SW-man’. Ik wist van het bestaan van de 8.32 nog niet af. De combinatie raakte me recht in mijn autohart. Ik wist één ding zeker, deze auto, in deze uitvoering moest er komen. Tijdens een onderhoudsbezoek aan Martin Willems kwam ik aan de praat met een echte Thema-kenner. Hij had een teleurstellende mededeling; de 8.32’s waren alleen als Berlina geleverd en niet als SW. Er was één uitzondering: een 8.32 SW was door de fabriek cadeau gedaan aan grote baas Agnelli.”

De droom is lang een droom gebleven. Ik reed alle typen Thema en besloot dat de V6 Busso toch echt de lekkerste was. Zeker vanwege de derde serie design upgrades voor de Thema. De derde serie is het meest doorontwikkeld en de bumper is het fraaist van alle typen. Mijn verzameling nam ongekende vormen aan en ik bracht hem onder in een loods bij een boer. Daar had ik plek over. En je weet wat er gebeurt met verzamelaars die plek over hebben: die gaan ze vullen!

“In 2005 spendeerde ik veel tijd op internet, op zoek naar een betaalbare 8.32 als donor. Ik had het plan opgevat om, bij gebrek aan aanbod, de 8.32 SW zelf te gaan bouwen. In 2005 kruiste een ideale donor mijn pad. De auto was vol in de flank geraakt waardoor deze total loss was maar alle techniek en ophanging waren nog in goede staat. Het was een Belgische auto. Een SW-carrosserie had ik al staan, van mijn oude 8V turbo. Maar toen ik deze op wilde krikken, bleef de auto op de grond staan en ging de krik dwars door de bodem heen – die was helaas afgeschreven. Eind 2006 kreeg ik een telefoontje van dezelfde liefhebber: hij zei dat hij een verrassing voor me had. Spoorslags reed ik naar Groningen en in zijn schuur stond, onder een kleedje, dezelfde, vers in Lancia Blue gespoten, carrosserie van een Thema SW. Zo is een gestaakt project van een andere liefhebber de start van mijn project geworden!”

“In 2007 besteedde ik mijn tijd aan het voorbereiden van de grote ombouwklus. Ik kocht nog een donor Thema Turbo 16V LX vanwege de hydraulische achteras die ik onder de 8.32 SW wilde hebben. Ook verzamelde ik alle ontbrekende onderdelen zoals originele wielen en type-3 achterruiten voor de SW-carrosserie. Ik bereid een project graag grondig voor zodat ik tijdens de uitvoering niet tegen problemen aanloop. Een extra dimensie heeft de eindfase niet gehaald; een Q4 onderstel van een Alfa 164. Dat was een brug te ver.”

“In 2008 ben ik met de ombouw gestart. Het moet in september geweest zijn dat ik me aanmeldde voor de Italië trip van mijn vrienden, gepland in mei 2009. Ik verzekerde dat ik dan in mijn 8.32 SW zou komen. Een keiharde deadline dus. Grotendeels op eigen kracht, vaak ook in de avonduren, maar ook geregeld geholpen door geweldige vrienden lukte het me de auto op 19 april 2009 voor het eerst te starten en er een rondje mee te rijden. Een geweldig moment waarin alles bleek te werken, zelfs de niveau-regeling op de achteras. Ik kon nu mijn eigen Thema 8.32 SW naar huis rijden en voorbereiden op de RDW-keuringen en APK. De deadline bleef hard en kwam heel erg hard dichterbij…”

Op 11 mei kreeg ik het felbegeerde APK-papiertje en op 12 mei 2009 reed ik met een goede vriend mét de auto naar Italië. Er zijn nog een aantal trips naar Italië gevolgd en heeft de auto zonder problemen volbracht. Beter is mijn droom niet kunnen uitkomen!”
Maarten-Jan Evers

 

 


Tags: , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Als online editor bij Octane Magazine komt Frank's interesse in klassieke auto's en autosport ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgen voor automotive updates op instagram, facebook en Octane website!




Vorig bericht

Touring raspaard met racebloed

Volgend bericht

Mijn eerste keer als jurylid





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Touring raspaard met racebloed

Enzo Ferrari bestierde de race-activiteiten met de Alfa Romeo 6C voordat hij in 1939 voor zichzelf begon. Deze elegante Berlinetta...

14 June 2019

Webdevelopment Passionate Bastards