Laatste nieuws

Er moest en zou een Mini komen!

Octane Auto's / 13 september 2019

Hij stond gewoon zichzelf te zijn, een Mini Cooper met dikke verstralers op de oldtimerparking van het Concours d’Elegance Paleis Soestdijk, tussen grotere en duurdere klassiekers. Ernest Broekstra is al meer dan elf jaar de trotse eigenaar.

“Groot was mijn verbazing toen ik een kaartje van Octane vond onder een ruitenwisser van mijn Mini op de parkeerplaats van het Concours, op die mooie zondag in augustus. Nadat ik genoten had van al het moois dat er binnen de hekken te zien was, voelde het bij terugkomst als een soort erkenning dat mijn auto opgevallen was tussen alle andere klassiekers en youngtimers. Toen ik daarna de foto van mijn Mini ook nog op de Facebookpagina van Octane Magazine zag verschijnen, kon mijn dag helemaal niet meer stuk.”

“Ik ben 47 jaar en auto’s, in de ruimste zin van het woord, hebben altijd mijn belangstelling gehad, zowel klassiekers als nieuwere modellen. De Mini heb ik nu elf jaar, als tweede auto en als opvolger van mijn Daf 66 1100 Marathon. Waarom een Mini? Lang geleden had mijn toenmalige vriendin haar oog laten vallen op een Mini en al snel gingen we tot aanschaf over. Het was een zwarte Mini 1000 waarmee we een paar jaar, met heel veel plezier, gereden hebben. Door de APK kwam er helaas een einde aan dit plezier en moest de Mini verdwijnen. Jaren later kocht een buurman in de straat een Mini Silver Bullet, terwijl ik op dat moment de trotse eigenaar was van de Daf. Na een rondje in zijn auto was ik op slag weer verliefd. Er moest en zou weer een Mini komen.”

“Mijn zoektocht naar een goede en mooie Mini heeft erg lang geduurd. Stad en land heb ik afgereden en uiteindelijk vond ik een mooi en geschikt exemplaar in mijn woonplaats Apeldoorn, op een paar kilometer van mijn huis. Hilarisch. De Daf had ik inmiddels verkocht zodat ik de Mini mijn volledige aandacht kon geven. Er zijn maar weinig klassieke Mini’s die nog net zo origineel zijn als toen ze de fabriek verlieten. Het is kennelijk typisch een auto waar veel aan gesleuteld en aangepast wordt.”

“Mijn Mini is daarop geen uitzondering. Het uiterlijk doet vermoeden dat de auto ouder is dan hij daadwerkelijk is. De auto is ‘geboren’ in 1996 als Rover Mini Cooper, in British Racing Green met een wit dak. Tot 2002 heeft hij in Duitsland rondgereden, waarna hij naar Nederland is verkocht. De vorige eigenaar heeft de Mini voorzien van een aantal ‘rally-upgrades’. Aan de voorzijde heeft hij de standaard verstralers van Rover vervangen door twee mistlampen en twee verstralers van Lucas. Op de achterbumper heeft hij ook een verstraler van Lucas gemonteerd. Het interieur is compleet verwijderd om plaats te maken voor twee kuipstoelen uit 1972, een aluminium dashboard en een sportstuur van Motolite. Er zit een 1.275 cm3 motor in met een vermogen van 63 pk.”

“Nadat een paar jaar geleden bleek dat hele stukken uit de versnellingsbak zich een weg naar de motor hadden gebaand, heeft Longbridge in Deventer er een nieuwe motor en versnellingsbak ingezet. Het nu gemonteerde ‘Wood and Pickett’ kleppendeksel geeft de motor een beetje extra uitstraling. Er zitten dempers van Spax onder, zogenaamde ‘hi-lo’s’ voor een verstelbare rijhoogte.”

“Nu ik het allemaal op een rijtje zet, is er eigenlijk best wel heel veel aangepast en verbeterd aan de Mini. Zelf heb ik de spatbordverbreders en dikke wielen van Minilite gemonteerd. En ik ben druk geweest met de felrode rode bekleding van de kofferruimte. De Mini is op meer plekken voorzien van rallyachtige accessoires zoals een leren riempje op de motorkap en startnummers op de deuren. Het is natuurlijk niet allemaal origineel, maar ik vind dat je je eigen auto naar eigen inzicht mag aanpassen en personaliseren als je daar gelukkiger van wordt.”

“Dat de Mini is uitgerust met een Tripmaster is erg handig voor gebruik in de kaartleesritten waaraan ik graag deelneem. Echte rally’s heb ik er nog niet mee gereden, maar dat staat wel op de planning. Net als een bezoek aan de Goodwood Revival. Het lijkt mij fantastisch om met mijn groen-witte Mini over Engelse weggetjes er naartoe te scheuren en misschien daar op Goodwood net zoveel aandacht te krijgen als in Soestdijk.”

“Er komen nu weer maanden aan waarin ik spaarzaam met de Mini naar buiten ga. Het is en blijft een Engelse auto, dus roest is zeker wel een dingetje. Het blijft voor mij een tweede auto die ik puur voor de hobby, en alleen bij mooi weer, wil gebruiken. De reacties van mensen op deze Mini, en ik denk op klassieke Mini’s in het algemeen, zijn altijd heel positief. Het is een sympathiek en onschuldig autootje met toch een hele stoere uitstraling. Veel duimen omhoog!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Rover Mini Cooper 1.3 (1996)

Ernest Broekstra

Heeft u ook een mooie klassieker of youngtimer met een verhaal? Neem vrijblijvend contact op met frankgoedhart@octanemagazine.nl en dan maken we er een mooie online publicatie van.

 

 

 

 


Tags: , , , , , , , ,
Print Friendly, PDF & Email




Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Wereldrecord: 1.326 Mustangs

Volgend bericht

Fromanteel Generations Rally





Bezoekers lazen ook


Uitgelicht

Wereldrecord: 1.326 Mustangs

Afgelopen zaterdag is op de Ford Lommel Proving Ground een nieuw wereldrecord gevestigd voor de parade met het meeste aantal...

9 September 2019

Webdevelopment Passionate Bastards