Laatste nieuws

Octane’s 12in12 Alpine Challenge in 2023

Nieuwsberichten / Slider / 1 oktober 2022
Het is geen picknick, maar een puur rij-evenement. Rijd minstens 12 en maximaal 21 onbekende en uitdagende passen in twaalf uur – in Italië en Frankrijk.

In 2021 hebben we hem zelf gereden, de 12in12 Alpine Challenge, die al een aantal jaren door Tony Calo wordt georganiseerd. Hij woont in het noordwesten van Italië, met tal van bergpassen onder handbereik, ook Franse, en hij heeft elk jaar zoveel deelnemers dat hij de 12in12 Alpina Challenge meerdere malen houdt.

Wij waren heel enthousiast na de Challenge met onze Alfa Romeo Giulia 2.0 te hebben gedaan – lees editie 53 erop na – en hebben Tony zo ver gekregen dat hij voor de lezers van Octane Magazine een speciale editie van de 12in12 Alpine Challenge organiseert.

Het concept daarvan is simpel. In Tony’s eigen woorden: “Het is een marathon van vrienden onder elkaar. Je rijdt minimaal twaalf passen in twaalf uur. Dat is goed mogelijk, in alle vorige edities heeft zo goed als iedereen dat zonder problemen gehaald. De kampioen der kampioenen was een jongedame in een Mini, ze had 21 passen gedaan, 522 kilometer, in 10 uur een zes minuten. Ze is onlangs onttroond door een Zwitsers team in een Volvo, dat er ook 21 reed, maar in 9 uur en 11 minuten.”

Hij vervolgt: “Het is een endurance rally, een test voor bestuurder, navigator en auto. Je rijdt over spectaculaire wegen, kriskras over de grens, misschien wel door sneeuw, langs watervallen, door haarspeldbochten, over weggetjes zo smal dat je nauwelijks kunt passeren. Je komt door tunnels en rijdt soms over slechte wegen, maar we sturen niemand off-road. Reken er op dat je van alles tegenkomt en meemaakt.”

Navigatie is simpel. Je krijgt een kaart met aangestipte passen erop, en je moet zelf zodanig routes construeren dat je er zoveel mogelijk aandoet binnen de gegeven tijd – met foto’s moet je bewijzen dat je er geweest bent.

Omdat we vermoeden dat een aantal Belgische en Nederlandse deelnemers elkaar opzoekt voor de rit naar de start, maken we daar ook een rally of marathon van, de Warm Up. We starten in Troyes, ten zuid-oosten van Parijs. Deelnemers aan de Warm Up moeten rekenen op zo’n 1000 kilometer door de Elzas, de Jura en de Franse en Zwitserse Alpen naar de start van de 12in12 Challenge in de omgeving van Cuneo.

Voor de deelnemers die na de 12in12 niet meteen naar huis willen, kunnen we eventueel een Cool Down organiseren, bestaande uit drie dagen bij het Lago d’Orta, met oude rally routes in de directe omgeving, en natuurlijk de gelegenheid om te relaxen aan het zwembad.

HET PROGRAMMA
Zondag 2 juli Aankomst van de Warm Up deelnemers in de champagne-streek en welkomstdiner
Maandag 3 juli Eerste etappe van de Warm Up naar de start van de 12in12 Alpine Challenge, over mooie en bochtige wegen door de bossen.
Dinsdag 4 juli Tweede etappe van de Warm Up naar het starthotel van de 12in12 Alpine Challenge. Reken op zo’n elf passen onderweg om je armspieren los te maken en je auto te testen.
Woensdag 5 juli Rustdag met tijd om jezelf en je auto voor te bereiden op de dag die komen gaat. In de avond is er een welkomstdiner voor iedereen en krijg je instructies voor de 12in12.
Donderdag 6 juli Vroege start van de 12in12 Alpine Challenge, wegenkaarten met instructies worden enkele minuten voor je starttijd uitgereikt. Aan het einde van de dag is de prijsuitreiking. Iedereen is welkom lokale biertjes mee te brengen om te ruilen met anderen – en natuurlijk hebben we een slotdiner.
Vrijdag 7 juli We nemen afscheid of je gaat met ons mee naar de Cool Down bij Lago d’Orta, een fijne plek met oude rallyroutes in de nabijheid voor diegenen die nog niet genoeg gereden hebben.
Zaterdag 8 juli Cool Down bij Lago d’Orta of rijden in de omgeving.
Zondag 9 juli Cool Down bij Lago d’Orta of rijden in de omgeving.
Maandag 10 juli Vertrek naar je volgende bestemming.

DEELNAME
Klassieke auto’s hebben de voorkeur, maar we laten ook een beperkt aantal recentere auto’s toe die in de formule van het evenement passen. Vol = vol, dus het is zaak snel in te schrijven als je zeker wilt zijn van een plek.
We werken met een modulair systeem, wat betekent dat je vrij bent om wel of niet mee te doen aan de Warm Up en/of de Cool Down. Je kunt dus alleen de 12in12 Alpine Challenge doen op 5 en 6 juli, en er wel of niet de Warm Up en/of de Cool Down aan vastknopen.

KOSTEN
We verblijven in goede 4* hotels, de avondmaaltijden (met wijn) zijn in de prijs begrepen.
We werken met een prijs per nacht van € 130 per persoon, op basis van een gedeelde tweepersoonskamer. Voor deelnemers die eenpersoonskamers prefereren is de prijs € 180 per persoon per nacht. Er is veel gaande in de hotelwereld, daarom kunnen we deze prijzen niet garanderen – daar vragen we begrip voor.

Het inschrijfgeld voor de 12in12 Alpine Challenge is € 200 euro per team, dat bedrag moet aan de totale kosten worden toegevoegd, nadat besloten is hoeveel dagen je van de partij bent.

  • Voor een team van twee personen dat aan het gehele evenement wil meedoen (negen nachten in een gezamenlijke kamer), bedragen de kosten € 1170 (9×130) per persoon plus € 200 inschrijfgeld voor de 12in12. Dat komt – met gedeelde kosten voor de 12in12 – neer op € 1270 per persoon.
  • Voor een team dat naast de 12in12 ook aan de Warm Up meedoet (vijf nachten in een gezamenlijke kamer) zijn de kosten € 650 (5×130) per persoon plus € 200 inschrijfgeld voor de 12in12. Dat komt neer – ook weer met gedeelde kosten voor de 12in12 – op € 750 per persoon.
  • Voor een team dat alleen de 12in12 rijdt (twee nachten in een gezamenlijke kamer), bedragen de kosten € 260 (2×130) per persoon plus € 200 inschrijfgeld voor de 12in12. Dat komt neer – inclusief gedeelde kosten voor de 12in12 – op € 360 per persoon.

Voor deelnemers die solo rijden is voor de 12in12 een beperkt aantal Engels sprekende navigatoren beschikbaar.

Wil je meedoen? Vraag dan een inschrijfformulier aan met een e-mail naar info@octanemagazine.nl. Vergeet niet te melden hoeveel dagen je mee wilt doen, met hoeveel personen en met welk merk en type auto je komt.


Tags: ,



Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een Alpine zonder de naam

Volgend bericht

De Octane Scramble op herhaling





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een Alpine zonder de naam

De extreme Renault Sport Spider wordt wel eens ‘de Alpine zonder de naam’ genoemd. Antoine Kortekaas was al sinds de introductie...

30 September 2022