Laatste nieuws

Ondergewaardeerd en onterecht complex

Octane Auto's / 30 mei 2020

Een ondergewaardeerde klassieker die ook nog eens onterecht als complexe auto te boek staat; Peter Valkenburgh weet beter en waardeert de historie en alle prachtige details van zijn Citroën SM uit 1971.

“Robert Opron heeft naar mijn mening met zijn ontwerp voor de Citroën SM een prachtige auto gecreëerd. Het is nog altijd een ondergewaardeerde klassieker die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. De kort na de introductie ontstane problemen met de 2,7-liter motor van Maserati en de daaruit voortvloeiende slechte naam is de SM tot op de dag van vandaag niet te boven gekomen en dat is jammer en onterecht. Nog steeds krijg ik van alle kanten hetzelfde commentaar: ‘mooie auto, maar die motor…’. Inmiddels behoren de materiaalproblemen uit de eerste jaren allang tot het verleden. Een motorrevisie is duur, vaak meer dan 10.000 euro, maar daarna heb je aan de SM een probleemloze en fantastische GT.”

“De onderdelenvoorziening is meer dan goed te noemen. Al zijn deze vanwege de kleine productieaantallen stevig aan de prijs. Het andere cliché, ‘de auto van Johan Cruijff’, is ook nog populair. Destijds heeft die reclame niet echt tot hoge verkoopcijfers geleid; in Nederland zijn er 99 SM’s tot 1976 nieuw op kenteken gezet. Gebrek aan onderhoud en het gebrek aan kennis van de Maserati motor bij de Citroën monteurs van toen hebben veel SM’s vroegtijdig in opslag doen belanden. Als schuurvondsten worden er van de krap 13.000 gebouwde exemplaren nog best veel weer op de weg gezet. Dat komt ook doordat het plaatwerk, in tegenstelling tot de meeste auto’s uit die tijd, af fabriek goed tegen corrosie behandeld is. Onderhoudsvriendelijk is de SM niet, de onderdelen zijn niet altijd even snel te bereiken. Werk uitbesteden is daardoor snel een kostbare aangelegenheid zeker bij de versies met Injection Electronique.”

“Mijn SM is niet ergens onderweg ‘gevonden’ of van Marktplaats geplukt, maar me in de schoot geworpen. Mijn werkgever was gevraagd de auto in België op te halen en de opdrachtgever bood hem direct ter overname aan. Op m’n werk was er op dat moment geen belangstelling voor, maar bij mij persoonlijk wel en zo verhuisde de SM naar Doetinchem. Ik heb eerst eens de balans opgemaakt; wat hebben we nu eigenlijk in huis gehaald? De auto stond er verwaarloosd bij en was volledig op de grond gezakt zoals bij een Citroën met hydropneumatische vering vaker voorkomt. Na een flinke schoonmaakbeurt kwam het originele ‘Sable Metallise’ tevoorschijn, in de motorruimte met een aluminium plaatje aangeduid met de kleurcode AC318. Het feit dat op alle demontabele carrosseriedelen de origineel gemonteerde plaatjes met ingeslagen nummer aanwezig waren gaf aan dat er geen schade is geweest aan de auto.”

“Mijn Citroën is gebouwd in 1971, het jaar waarin de meeste SM’s gebouwd zijn. Uitgevoerd met een 2,7-liter carburatiemotor en handgeschakelde vijfversnellingsbak. Pas later volgde de 2,7-liter injectiemotor waarvoor Citroën een beroep deed op componenten van Bosch. De 3-liter motor met een automaat van Borg Warner was hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld en is zeldzaam op ons continent. Zeker die met het kenmerkende glazen front met daarachter zes koplampen; ze blijven automatisch op hoogte bij oneffenheden en de binnenste draaien mee in de bocht. De carrosserie was toch niet helemaal roestvrij onder het stof vandaan gekomen en die heb ik, met uitzondering van het dak, tot op de blanke plaat kaal geschuurd. Op de linkerdeur kwam een roestige handafdruk onder de lak tevoorschijn.”

“SM’s worden tijdens de restauratie vaak uitgevoerd met een bruin of zwart leren interieur. Af fabriek werd echter ook stof in meerdere kleuren en zelfs simili (kunstleer) geleverd. Mijn SM heeft een mooi origineel interieur in beige stof. De voorstoelen heb ik helemaal uit elkaar gehaald om de frames te verstevigen. Deze breken namelijk nogal gemakkelijk; een constructiefout die Citroën pas in het laatste bouwjaar heeft opgelost. Daarna heb ik het schuim aangevuld, de stoelen opnieuw opgebouwd en het interieur laten droogijs-reinigen. Terwijl de auto bij de spuiter stond zijn alle gedemonteerde delen, gestraald, gespoten of geel verzinkt.”

“Ondertussen ben ik online gaan zoeken naar de historie. Via de in de kofferbak gevonden Franse kentekenplaten kwam ik op het Citroën-forum terecht nadat ik in Google de mooie combinatie ‘1971-SM-87’ had ingevoerd. De vorige eigenaar heeft de SM in het Franse Limoges (vandaar 87 op het kenteken) van een arts overgenomen die de auto begin jaren negentig restaureerde. De nieuwe eigenaar begon zonder veel kennis van zaken aan de volgens hem noodzakelijke verbeteringen en het blijkt dat er veel forumleden bij hem langs zijn geweest om te helpen. De motorrevisie is toen uitbesteed, maar door een eigenwijze beslissing over de afstelling heeft hij niet meer van de auto kunnen genieten. Na zes jaar wegkwijnen in een garage kwam ik in beeld.”

“Bijna alle aanpassingen hebben we ongedaan gemaakt en met originele onderdelen is alles opnieuw werkend gemaakt. Het probleem van de afstelling heeft Sars in Terborg in één dag opgelost: door gebruik van verschillende afdichtrubbers in het inlaatspruitstuk werd er valse lucht aangezogen. En de as van een gasklep was krom door verkeerde montage waardoor deze zwaar draaide en niet goed afsloot. Op dit moment is de SM op wat kleine zaken na weer helemaal klaar om de weg op te gaan. Mijn plan is om met korte ritten de fijn-afstelling te doen en het vertrouwen op te bouwen. Daarna zou een grote reis naar het zonnige zuiden, als dat weer mogelijk is, mooi zijn. Wel met twee personen, want op die achterbank, hoe mooi ook, wil je echt niet lang zitten.”

“Mits goed onderhouden, is een SM echt een fantastische auto om lange ritten mee te maken. Na het opwarmen moet je de auto lekker op het gas houden en niet te snel doorschakelen; van lage toeren houdt de Maserati-motor niet. Lang stilstaan is ook funest voor een goede koude start. Uit de gevoelige, driedubbele Webers verdampt de benzine en blijft er met de huidige brandstoffen gum achter in de vlotterkamers en sproeiers. Veel gebruiken en altijd Octaan 98 of hoger (altijd zonder ethanol!) tanken voorkomt veel ellende. Er zijn voor onderhoud, in tegenstelling tot voor de DS, maar een handvol bedrijven waar je met je SM naar toe kan in Nederland. Cyril Sars Citroën Cars in Terborg , Renard in Beneden-Leeuwen en Van der Laan in Abbenes zijn hiervan de bekendste. Eerstgenoemde is daarvan de grootste onderdelenleverancier. Als je een clubmens bent kan je bij citroensmclub.nl terecht.”

“Al van jongs af aan hebben oude auto’s mijn belangstelling hoewel niemand in mijn familie er iets mee heeft. Al toen ik twaalf jaar was ging ik vanuit Rijswijk op mijn fietsje naar het Nationaal Automobielmuseum in Leidschendam en andere op de fiets bereikbare evenementen. In 1989 kreeg ik de kans om van mijn hobby mijn beroep te maken. Dat jaar begon ik bij Bart Holland in Bodegraven om daarna via Pennings in Aalten en Fokkens in Apeldoorn, in 2007 bij Sars Terborg (Citroën DS/SM) terecht te komen. Daardoor heb ik aan de meest uiteenlopende klassieke auto’s mogen sleutelen: van Gullwing tot en met Trabant en van 2CV tot en met E-type. Proefrijden stond gelijk aan woon-werkverkeer; binnendoor van Apeldoorn naar Doetinchem met een Jaguar Mk2 of Bugatti T57 Ventoux. Met al deze verhuizingen is er altijd één auto meegegaan: mijn VW 1303LS uit 1972 die ik kort na het halen van mijn rijbewijs als eerste auto kocht en die nog altijd wacht om afgebouwd te worden.”

“Al jaren is mijn dagelijkse vervoer een Citroën DSuper uit 1973 waarmee je als klassiekerrijder ongelooflijk verwend bent. Er is geen enkele andere oldtimer die de hydropneumatische vering en het zitcomfort kan evenaren, maar een betere motor en minder geluid van de 2-liter viercilinder was wenselijk geweest. In mijn privéverzameling heb ik naast de Citroën SM ook een Jensen Interceptor, Audi 100 Coupé S, Daf 55 coupé, BMW 700, Rover P6 en Volvo P1800. Een écht clubmens ben ik niet, maar ik bezoek wel regelmatig onderdelenbeurzen in binnen- én buitenland. Goodwood en Pebble Beach staan nog hoog op mijn verlanglijstje.”

Volgende week belichten we nog een auto van Paul: zijn Jensen Interceptor

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Citroën SM (1971)

Peter Valkenburgh


Tags: , , , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Chevrolet Caprice Classic Landau Coupe

Volgend bericht

Van 'Torino' naar 'Milano'





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Chevrolet Caprice Classic Landau Coupe

Meer dan 40 jaar geleden kocht de vader van Peter van Burik een Chevrolet Caprice Classic Landau Coupé. De auto was een jaar...

23 May 2020