Laatste nieuws

Ongelimiteerd plezier

Man & Machine / 31 december 2021

Na een aflevering van Top Gear waarin Richard Hammond zichtbaar veel plezier beleefde met een Fiat Barchetta wist Cas-Jan Gadella dat hij er ook een wilde. Zijn Limited Edition LE98 is in topstaat en geeft hem nog altijd ongelimiteerd plezier.

Nadat Mazda de sportieve en lichte roadster met de MX-5 nieuw leven had ingeblazen, wilde Fiat, dat ooit zelf ook een historie met spiders had, ook een graantje van die markt meepikken. Het resultaat was de Barchetta (‘bootje’ in het Italiaans) in de vroege jaren ’90 ontwikkeld. De auto is ontworpen door de Griek Andreas Zapetinas van het Fiat Centro Stile, tijdens de periode waarin Chris Bangle de Fiat Coupé tekende.

De productie liep van 1995 tot in 2005 met een korte pauze door het faillissement van Maggiora, de bouwer van de auto in Turijn. In 1996 heeft  Fiat nog een concept van de Fiat Barchetta Coupé gepresenteerd, met een mooi aflopend stalen dak. Die heeft echter het productiestadium nooit gehaald. Een facelift door Tom Tjaarda gaf de auto in 2003 een scherper uiterlijk, maar uiteindelijk was de Barchetta niet rendabel genoeg en in juni 2005 is de productie gestopt.

“Nadat ik mijn eerste auto van mijn oma had overgenomen, een Opel Corsa 1.0S uit 1984, is er een hele reeks leaseauto’s van Seat, VW, Opel, Renault en Volvo gevolgd. De Barchetta is de eerste auto die ik er voor het plezier bij heb, naast een Opel Insignia Sport Tourer 1.5 Turbo, en dat bevalt prima. Het is een Fiat Barchetta LE98 (Limited Edition 1998), nummer 1148, met een 1.8 DOHC 16V viercilinder, in Grigio Steel met een roodlederen interieur en een rode softtop. Een vlotte, lichte auto (1000 kg) met een vermogen van 131 pk, resulterend in een topsnelheid van 200 km/h en een acceleratie van 0 – 100 km/h in 8,9 seconden. Boven de 4000 toeren komt de scherpere nokkenas erin en dat merk je meteen. Hij is helemaal origineel, op het K&N luchtfilter en een veerpootbrug van Sparco na.

Na een korte zoektocht op het internet heb ik mijn Barchetta gevonden bij een universeel autobedrijf in Zwartsluis. Nadat ik al eerder andere exemplaren was gaan bekijken kwam deze in februari 2012 in het internetaanbod erbij. Mijn zoektocht beperkte zich tot Limited Editions van 1998 en 1999, in grijs, met airconditioning en met de kenmerkende Zapatinas (zogenaamde telefoonschijf) wielen. Standaard werden de LE98’s geleverd met dikke vijfspaaks wielen en airco is redelijk zeldzaam. Dit exemplaar, met een kilometerstand van net 78.000 voldeed helemaal aan mijn wensen.

Dat de vinyl kap al was vervangen door een Sonnenland kap met regengootjes en iets grotere achterruit was mooi meegenomen. Omdat er geen onderhoudshistorie bekend was heb ik wel getwijfeld over de aankoop. Dit type motor heeft de eigenschap als een diesel te lopen als de klepstoters niet tijdig worden vervangen. Na aankoop heb ik direct bij Henk Barchettaparts in Nuenen groot onderhoud laten uitvoeren. De distributieriem, multiriem, spanrollen, nokkenasversteller, waterpomp, thermostaat en startmotor zijn vervangen. Alle vloeistoffen zijn ververst, filters, raamgeleiders en diverse rubbers zijn vernieuwd. Het hitteschild voor het uitlaatspruitstuk ontbrak en er is een nieuw exemplaar geplaatst. Aan de voorzijde is een spoiler van Naxos gemonteerd en de voorbumper is opnieuw gespoten. Met nieuwe matten en een elektrische antenne die wél werkte was het project af en kon het grote genieten beginnen!

Het is jammer dat ik niet veel weet van de historie van de Fiat. Hij is nieuw is geleverd in mei 1998 aan een klant in Duitsland. Daarna is hij in Nederland geregistreerd op 28 maart 2007. De vorige eigenaar heeft de auto bij een bekende garagehouder laten onderhouden – hij had helaas geen facturen meer.

Mijn interesse voor de Fiat Barchetta is ontstaan rond Kerst 2011 toen ik een oude aflevering van Top Gear zat te kijken waarin Richard Hammond met een LE99 veel plezier beleefde. Mijn beste vriend had al vaker tegen me gezegd dat ik eens naar een Barchetta moest gaan kijken. Hij had op moment zelf een Audi TT Roadster en was meerdere vrienden en vriendinnen met het cabriovirus aan het aansteken. Een vriendin kocht ook een Audi TT Roadster en zelf kocht hij daarna een Porsche 986 Boxster S, terwijl een derde vriend een Porsche 996 Cabrio had aangeschaft. Om ons heen waren er nog meer cabriofanaten, dus mijn Barchetta paste mooi in dat groepje.

Eigenlijk was ik in 2011 op zoek naar een Opel Speedster maar die kon ik me op dat moment niet veroorloven. Gezien de stijgende prijzen van goede exemplaren zal die auto misschien altijd wel een droom blijven. Of zouden de prijzen van Speedsters op hun hoogtepunt zitten? Zelf had ik nooit gedacht een Fiat aan te schaffen, maar de Barchetta en de Coupé Fiat waren midden jaren ‘90 leuke auto’s, dus toen ik serieus naar een betaalbare cabrio ging kijken, kwam ik wel direct bij de Barchetta uit.

We hebben de auto voor de lol. De laatste jaren met kleine kinderen erbij is een tweezitter niet praktisch, maar dat is geen reden om hem weg te doen. Hij is helemaal naar mijn wensen, ik heb hem altijd erg goed onderhouden en hij is roestvrij. Dat vind je niet snel meer. Wat betreft de vormgeving vind ik hem steeds mooier worden. De rechthoekige , dubbele achterlichten, de deurkrukken, de spiegels, de ovale uitlaat, de wielen, het dashboard en de kleurstelling; het hele ontwerp is iets dat alleen Italianen kunnen maken.

In het begin ging ik er elke weekend mee weg, vaak samen met een vriend gewoon heerlijk nergens heen rijden, hij met zijn Boxster S en ik met de Barchetta. Of ’s avonds nog even een ijsje halen. We zijn ook met een vriendengroep een aantal keer een weekend weggeweest, naar Limburg, Brabant, Zeeland, de Friese 11 steden en meerdere keren naar de Nürburgring.

Natuurlijk blijft er altijd iets om over te dromen. Zou de jackpot een keer vallen, dan kan ik wel een hele serie Porsche’s bedenken die ik zou willen hebben met daarnaast een Donkervoort (maakt niet uit welke), een Lancia Delta HF Integrale, een Opel Speedster en alle auto’s die ik nu nog vergeten ben te noemen. Maar de Barchetta blijft want door alle zorg is de auto in topstaat en zijn kosten zijn te overzien. Bovendien begint mijn oudste zoon van zes jaar het leuk te vinden om samen op pad te gaan.

Man & Machine

Fiat barchetta (1998)

Cas-Jan Gadella


Tags: , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Missie volbracht!

Volgend bericht

Hommage aan de Lotus Type 62





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Missie volbracht!

Missie volbracht! Renee Brinkerhoff en Valkyrie Racing Team veroverden Antarctica in Polar Porsche en halen meer dan $ 550.000...

27 December 2021