Laatste nieuws

Opel Ascona 1600 S (1971)

Octane Auto's / 3 april 2020

Wie ‘A’ zegt, moet ook ‘B’ en ‘C’ zeggen. Dat vindt ook Barry Brouwer. Zijn originele Ascona A uit 1971 is in topconditie en dat geldt ook de andere Opels in zijn collectie.  

“Deze Opel Ascona A reed op 8 maart 1971 de showroom uit bij garage Frans Vos in Duiven. Toen mijn vader de auto in 1999 kocht en zijn derde eigenaar werd had hij 15 jaar in een schuur gestaan, na het overlijden van de  eigenaar. Tot 2007 heeft de Ascona op naam van mijn vader gestaan, daarna werd ik de trotse eigenaar. We zijn altijd gek geweest van Opel. Aangestoken door het familievirus heb ik zelf ook een Ascona B en later een Ascona C gekocht. Daarnaast ben ik op dit moment aan een ander mooi project bezig: de restauratie van een Opel GT uit 1972.”

“De groene Ascona is ‘ongelast’ en origineel, maar omdat de lak zijn beste tijd had gehad, hebben wij de auto in 2005 opnieuw laten spuiten, vanzelfsprekend in de originele kleur ‘pampas groen’. Het interieur is onbeschadigd en nog helemaal compleet met heupgordels en de originele radio van Opel. Het is een Ascona 1.6 S De Luxe van maart 1971.”

“Wij gebruiken de auto voor puzzel- en plezierritjes, alleen bij mooi weer. Als lid van de Historisch Opel Club Nederland zijn wij met deze Ascona op de vele clubdagen een vaak geziene gast. De keuze voor een Ascona komt puur voort uit mijn liefde voor de simpele vormgeving van dit model. Daarnaast denk ik dat er minder Ascona’s zullen overleven dan de sportievere Manta. Dus daar ligt een mooie conserveringstaak voor mij.”

In 1970 introduceerde Opel twee nieuwe modellen die dit jaar hun vijftigjarig bestaan vieren. Naast de Ascona, een sportieve tweedeurs, vierdeurs sedan en stationwagen, lanceerde Opel in dat jaar ook de Manta. De Ascona, vernoemd naar een plaats in Zwitserland, was een compleet nieuw model tussen de Kadett en de Rekord in. De grote concurrent in die tijd was de Ford Taunus.

De Opel Ascona is uitgerust met onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren en telescoopdempers. De starre achteras heeft twee langsdragers en een Panhard-stang. De aandrijfkracht wordt geleverd door een 1,6-liter viercilinder met 68 pk en door een motor van 80 pk bij de S-versie. Net als bij de grotere viercilinder van de Opel Rekord heeft de motor an de Ascona een bovenliggende nokkenas. Een populaire variant van de Ascona was de Voyage. Deze tweedeurs stationwagen bood veel ruimte en was de ideale auto voor jonge gezinnen met een actieve levensstijl. De Opel Ascona isook competitief ingezet: Walter Röhrl en co-piloot Jochen Berger wonnen met de tweedeurs Ascona SR het EK Rally in 1974. In 1975, kort voordat de Ascona werd vervangen door de tweede generatie (Ascona B), wonnen Röhrl en Berger het WK Rally – de eerste van Opel. In 1982 won Röhrl opnieuw het WK Rally, ditmaal met Christian Geistdörfer in een Ascona (B) 400. De Ascona C, nu met voorwielaandrijving, werd in 1981 geïntroduceerd.

“Inmiddels staat er 138.000 km op de teller en dat is gezien de leeftijd  niet veel. Toch wil ik de motor nog een keer helemaal laten reviseren. De Ascona rijdt eigenlijk voor zijn leeftijd erg lekker. Er is in vergelijking met de ‘B’ en ‘C’ zeker meer windgeruis en dat komt omdat het deurrubber bij de Ascona A aan het portier  is bevestigd, bij de nieuwere modellen zit het rubber ín de deur met een veel betere afdichting als resultaat. De Ascona B voelt met 20 centimeter extra lengte een stuk groter en is daarmee een veel comfortabelere auto. De Ascona C biedt het meeste comfort en is natuurlijk veel moderner. De stoelen bieden meer zijdelingse steun en het interieur is ruimer door de voorwielaandrijving. Eerlijk gezegd zijn de versies met achterwielaandrijving sportiever en meer echte rijdersauto’s.”

“Mijn Ascona B heeft 200.000 kilometer gereden en de Ascona C zelfs 300.000, waarbij ik tot nu toe alleen een startmotor heb moeten vervangen. De Ascona C is van 1986 en al sinds 1992 in mijn bezit. Voor de toekomst blijf ik de Ascona’s goed conserveren en onderhouden. Het zijn naar mijn mening prachtige Opels!”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel Ascona 1600 S (1971)

Barry Brouwer

 


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Triumph TR6 PI (1972)

Volgend bericht

MG LE50, een B voor de 21e eeuw





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Triumph TR6 PI (1972)

Het stoere uiterlijk en het prachtige geluid van de zescilinder injectiemotor gaven voor Wim Kaatman de doorslag om in 2001...

27 March 2020