Laatste nieuws

Opel Kadett B Coupé (1972)

Nieuwsberichten / Octane Auto's / 8 januari 2020

De broers Luuk en Ries Berkheij wijken met hun Opel Kadett B Coupé af van de gewoonte om vooral Italiaanse en Amerikaanse klassiekers te rijden. De sobere, klassieke lijnen en de donkerblauwe kleur gaven de doorslag bij deze keuze.  

General Motors introduceerde begin jaren zestig de Opel Kadett A als de auto voor het volk en zette daarmee de aanval in op de Volkswagen Kever en op aartsrivaal Ford. Van deze Kadett, die als ‘Oliver’ hernieuwde bekendheid heeft gekregen in het televisieprogramma Top Gear, zijn in drie jaar tijd rond de 650.000 exemplaren verkocht en dat was voor Opel een record. Al in 1965 besloot Opel om de autokoper te verleiden met een grotere opvolger, de Kadett B. Die was met ruim vier lengte een stuk groter dan de ‘A’ en bood derhalve ook veel meer binnenruimte. Het ontwerp was sober en strak en het feit dat Opel het model gaandeweg in meerdere carrosserievarianten aanbood, waaronder een vierdeurs sedan, een stationwagen en een coupé, resulteerde in meer dan twee miljoen verkochte Kadetts in acht jaar tijd.

Dit was de auto waarmee het Opel lukte om in 1969 de Volkswagen Kever van de troon te stoten als de meest verkochte auto in Nederland. Het was het begin van een lang tijdperk waarin Opel het bestverkopende merk in ons land was. Er zijn gedurende de looptijd van het model meerdere verbeteringen aan het ontwerp doorgevoerd, waaronder toepassing van schroefveren in plaats van bladveren, verbeteringen aan de ventilatie, grotere achterlichtunits en de overstap naar een wisselstroomdynamo.

De successen in de rally van Monte Carlo vormden de aanleiding voor een speciale rally-uitvoering met een vermogen van 90 pk. In 2016 publiceerden wij op onze website een verhaal over deze Kadett B rally-coupés (https://www.octanemagazine.nl/de-opel-kadett-rallye-komt-uit-boxmeer/ ). Luxere uitvoeringen van de Coupé kwamen onder de modelnaam Olympia op de markt. Een andere speciale versie was de zogenaamde ‘kiemen’ Coupé, die zich onderscheidde door typische kiemen op de achterstijl en door een aangepaste achterkant met een panoramische achterruit. Van de Kadett B Coupé zijn er in totaal iets meer dan honderdduizend verkocht. Een goede Kadett B Coupé is een zeldzame auto en vraagprijzen liggen nu rond de 15.000 euro, afhankelijk van de uitvoering.

Luuk Berkheij over zijn Coupé: “Mijn broer Ries en ik waren gek op auto’s en droomden al vroeg van vooral Italiaanse en Amerikaanse auto’s. Samen hebben we die gekte omgezet in een hobby, die ons over de jaren heen veel mooi autobezit heeft opgeleverd. We hebben veel Alfa’s gereden en een jeugdvriend van ons had een ‘Iso Grifo 7 litri Can-Am’ , een Rivolta, Lele en een Fidia. Ons dagelijks vervoermiddel was een Peugeot 504 V6 Coupé. Die laatste is nog steeds een prachtige auto, die ik reed in mijn tijd als grafisch ontwerper. Dat paste helemaal bij de beroepsgroep, want ik was zeker niet de enige die er een had. We hebben zelfs een keer met onze Cadillac Sedan de Ville uit 1960 in de Autovisie gestaan. Dat was een soort dubbelreportage waarin de Amerikaanse luxe en ‘extravaganza’ werd afgezet tegen de Britse klasse van een Bentley S3.”

“Misschien is het omdat ik zelf industrieel ontwerper ben, maar ik heb het ontwerp en de lijnen van een auto altijd veel belangrijker gevonden dan de topsnelheid of het motorvermogen. Dat wij nu deze Kadett B Coupé hebben aangeschaft, onderstreept dat aspect, want de auto is niet vooruit te branden. Als je 100 km/h rijdt,is het wat betreft beleving al meer dan genoeg. De trommelremmen en het ontbreken van enige rembekrachtiging maken het een auto die je heel anticiperend en defensief moet rijden. Voor je eigen veiligheid.”

“Het was de staat van de auto, het ontwerp en de prachtige donkerblauwe kleur waarvoor wij zijn gevallen. Het is een origineel Nederlandse auto, geleverd in 1972 in Sassenheim. We hebben hem van de tweede eigenaar gekocht en het onderhoudsboekje en de originele handleiding zijn er nog netjes bij. De motor is een viercilinder met een inhoud van 1.100 cm3 en een vermogen van 44 pk. De Kadett is van Ries, die ook nog een Ford Taunus uit 1967 heeft, maar we delen het eigendom op een leuke manier.”

“We hebben de auto nu een half jaar en het enige dat we gedaan hebben is de montage van een klassieke imperiaal met ski’s op het dak. Die heb ik aangepast zodat hij lager ligt, zonder het dak te raken. Dat ziet er veel beter uit. De Kadett komt wat betreft uitstraling nu in de richting van die oude Porsche 911 wintersportfoto’s die vroeger in tijdschriften stonden. Het lijkt mij wel mooi om met deze Kadett in winterstijl op een mooie locatie een paar mooie klassieke foto’s te maken.”

Bij het instappen voor een kennismakingsrit laat Luuk de details zien die Coupé voor hem zo aantrekkelijk maken: “Je zit heel dicht naast elkaar en de stoelen zonder hoofdsteunen zijn best comfortabel. Er zijn mooie hard plastic tuimelschakelaars op de meest vreemde plekken in het dashboard. De knop voor de aanjager zit onzichtbaar onderin het dashboard. Bovenop het dashboard is de asbak een mooi detail. De radio is origineel en ik vond in het dashboardkastje zo’n instelbare dagteller-magneet, een hondje met bewegend hoofd voor op de hoedenplank en een sigarenkistje van Willem II.”

Nadat Luuk de choke heeft uitgetrokken en tweemaal het gaspedaal heeft ingetrapt komt de Kadett probleemloos tot leven. Rijdend over boerenweggetjes gaat prima, maar op de snelweg valt inderdaad op dat alle fut er boven de 100 km/h wel uit is.

“Het valt mij nu pas op hoe mooi die oude Opels zijn. In de tijd dat ze nieuw waren vond ik het een merk voor saaiere mensen en sommige modellen hadden echt een ‘fout’ imago. Nu is een klassieke Manta of een Kadett C Coupé een gewilde klassieker. Ons plan is om mooie ritten met de Kadett te maken. Eerst maar eens naar Winterberg in Duitsland om een beetje wintersportsfeer mee te pakken met deze klassieke Coupé”.

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel Kadett B Coupé (1972)

Luuk en Ries Berkheij


Tags: , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Britse eigenwijsheid

Volgend bericht

Ghia's en behoud van vakmanschap





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Britse eigenwijsheid

De restauratie van een klassieke driedeurs Range Rover is de aanleiding voor een bezoek aan Leeuwenkamp 4x4 in Purmerend,...

23 December 2019