Laatste nieuws

Niet zomaar een oud Opeltje

Octane Auto's / 26 december 2020

Na het succes van de Kadett GSI 16V besloot Opel deze sportieve lijn door te zetten bij de nieuwe Astra. Erik van Dijk, autoliefhebber in hart en nieren, heeft een Astra GSI 1.8 16V uit 1994 in nieuwstaat teruggebracht.

“Als 25-jarige autoliefhebber loop ik vooral warm voor youngtimers,  auto’s die ik als klein jongetje vanuit de kinderwagen al herkende met merk en modelnaam. Na mijn opleiding aan het  IVA in Driebergen, een school die natuurlijk bol staat van alles dat met auto’s te maken heeft, heb ik eerst ervaring opgedaan bij een aantal autobedrijven. Daarna ben ik een eigen bedrijf gestart, House of Cars in Steenwijk. Eerst als hobby naast een fulltimebaan maar al na twee jaar heb ik mijn baan kunnen opzeggen en sindsdien ben ik alleen nog maar met mijn eigen bedrijf bezig. Het is een volwaardig autobedrijf, gespecialiseerd in auto’s uit het A-, B- en C-segment, in de prijsklasse tussen de 3000,- en 6000,- euro. Er is voor mij niets mooier dan van een hobby mijn werk te maken en dus lopen  werk en vrije tijd eigenlijk in elkaar over; ook buiten werktijd ben ik altijd met auto’s bezig.”

“Mijn ouders reden Opel en als kind was ik een echte fan van het merk. Een man bij ons in de straat had een zwarte Astra GSI met achterlichten van een normale Astra, zonder het zwarte vlak erin. Dat heb ik altijd een van de mooiste auto’s gevonden, dus toen ik een half jaar geleden op internet deze Opel Astra GSI 1.8 16V tegenkwam was ik meer dan geïnteresseerd. Het was een sterk verlaagde auto met Borbet velgen, M3 spiegels, een Remus einddemper op de uitlaat, een trekhaak en een verrot achterscherm. Toch kon ik daar doorheen kijken en wist ik dat het wel een origineel Nederlandse Astra GSI was, van de tweede particuliere eigenaar met 172.000 km op de teller. En omdat dit model bovenaan mijn lijstje stond, heb ik besloten hem te kopen.”

“Vanaf het moment dat ik de auto in bezit kreeg ben ik begonnen met de ‘ontpaupering’, want ik wilde de Astra zo origineel mogelijk maken. Eerst heb ik alle originele onderdelen opgezocht wat veel moeilijker bleek dan ik dacht. De meeste GSI’s zijn jaren geleden al gesloopt of gebruikt voor de autocross. Uiteindelijk heb ik in Brabant iemand gevonden die een aantal donorauto’s had staan en met de gevonden onderdelen ben ik toen aan de slag gegaan. De wielen zijn opnieuw gespoten, de achterbumper is hersteld van de schade die de trekhaak had aangericht en de achterschermen, achterbumper, nieuwe spiegels en de grille heb ik laten spuiten.”

“Als laatste taak staat het vervangen van de naar beneden hangende hemel nog op mijn lijstje. Er zit nog een kraakje in de wielophanging en de pakking van het kleppendeksel moet ook nog vervangen worden want de motor zweet een beetje olie. Het is een fijne rijdersauto, met een acceleratie van 0 – 100 km/h in 9 seconden en een topsnelheid van 204 km/h. De motor levert een vermogen van 125 pk. Onlangs heb ik via Facebook een originele fabrieksmap van de Astra F kunnen kopen met alle specificaties, tekeningen en foto’s van de constructie van de auto. Dat is heel leuk om erbij te hebben.”

“Nu de Astra bijna klaar is gebruik ik hem als hobbyauto voor leuke ritjes met mooi weer. Volgend jaar zou ik er graag mee op vakantie gaan en wat tripjes doen met andere autoliefhebbers. Het leuke vind ik de vele reacties van de mensen onderweg want de GSI valt op als je ermee aan het rijden bent. Mensen met verstand van auto’s blijven even staan of maken een praatje. Astra’s in deze staat zijn er simpelweg niet meer en zelfs niet-autoliefhebbers zien dat het niet zomaar een standaard oud ‘Opeltje’ is. Wat mij betreft is dit de eerste youngtimer van mijn verzameling. De volgende auto op mijn wensenlijstje is een mooie originele Golf III GTI. Dan heb ik twee belangrijke hot hatches uit de jaren ‘90.”

OCTANE AUTO’S / Updates door stafleden, medewerkers en lezers

Opel Astra GSI 1.8 16V (1994)

Erik van Dijk


Tags: , , , , , ,



Frank Goedhart
Frank's interesse in klassieke auto's en autosport komt ruimschoots aan bod: samen met lezers zorgt hij voor nieuws op Instagram, Facebook, LinkedIn en de website van Octane.




Vorig bericht

Een espresso, tranen en een bankoverschrijving

Volgend bericht

Hoe de duivel volwassen werd





Bezoekers lazen ook


Meer historie

Een espresso, tranen en een bankoverschrijving

Honderd kilometer ten noorden van Rome heeft Mike van Leeuwen de Fiat 850 Familiare gevonden waar hij driftig naar op zoek...

24 December 2020